ארצות הברית שוקלת לבצע מתקפה צבאית יחד עם עוד מספר מדינות בתגובה למתקפה הכימית שביצע צבאו של בשאר אסד ביום שבת בעיר דומא שבפאתי דמשק, בה נהרגו עשרות בני אדם, כך אמרו הלילה (שלישי) גורמים בכירים בממשל האמריקאי לסוכנות רויטרס. הנשיא טראמפ ציין כי החלטה על תגובה תתקבל בקרוב.

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הלילה במטה האו"ם בניו יורק על מנת לדון בתקיפה הכימית. מדינות המערב מטילות האחריות על משטר אסד, שמצדו נהנה מתמיכת רוסיה ואיראן, שטוענות כי כלל לא היתה מתקפה כימית. ארצות הברית דרשה להעלות להצבעה הצעה להקים ועדת חקירה נוספת לבדיקת האחריות לתקיפה הכימית, עם זאת, גורמים דיפלומטים במטה האו"ם, אומרים כי כל החלטה אנטי סורית שתעלה להצבעה, תיענה בווטו רוסי. 



"רק מפלצת מכוונת על אזרחים"



שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי אמרה במהלך הדיון כי "משפחות הסתתרו מתחת לפני האדמה כדי להימלט מן הפצצות הקונבנציונליות של אסד... במוצאי שבת הפכו מרתפי דומא לקבריהם". היילי המשיכה וקראה לנשיא הסורי, בשאר אסד - "מפלצת". "מי עושה דבר כזה? רק מפלצת עושה. רק מפלצת מכוונת על אזרחים".

היילי אתמול באו"ם. צילום: AFP


כזכור, אמש ציין טראמפ כי הוא יקבל "החלטה משמעותית" על התגובה האמריקאית למתקפה הכימית של צבא אסד ליד דמשק "תוך 24 עד 48 שעות", מבלי לפרט מה האפשרויות שעומדות בפניו. קודם לכן התקיים דיון של המועצה לביטחון לאומי, לראשונה בניהולו של היועץ החדש ג'ון בולטון. 
 
"זו הייתה התקפה מזוויעה, היא הייתה איומה. אי אפשר לתת לזה להתרחש", אמר הנשיא במהלך דיון של הקבינט בבית הלבן. טראמפ הוסיף כי "אנחנו נברר אם מדובר ברוסים, אם זו סוריה, אם זו איראן, אם אלה כולן יחד". כאשר טראמפ נשאל אם גם נשיא רוסיה פוטין עשוי להיות אחראי להתקפה בדומא, השיב הנשיא כי "הוא עשוי, כן, הוא עשוי. אם הוא אחראי, התגובה תהיה קשה מאוד. נקבע מי האחראים, כולם ישלמו מחיר. הוא ישלם, כולם ישלמו".

טראמפ. צילום: רויטרס

 
מנגד, רוסיה הכחישה אתמול פעם נוספת שנעשה שימוש בנשק כימי בהתקפה של כוחות המשטר הסורי על העיירה דומא. במסיבת עיתונאים במוסקבה טען שר החוץ סרגיי לברוב כי אנשי צבא רוסים, יחד עם נציגים של הסהר האדום הסורי, ביקרו באזור שנפגע וכי "הם לא מצאו שום סימן לכלור או לרכיב כימי אחר שנעשה בו שימוש נגד אזרחים".
 
"אנשי הצבא שלנו ששוהים בסוריה הזהירו - וגם הממשלה הסורית דיברה על כך - שמכינים פרובוקציה משמעותית, אשר מכוונת להטיל אשמה על דמשק בשל שימוש בגז כימי רעיל נגד אזרחים", אמר לברוב, שהוסיף כי ההתבטאויות במערב על כך שסוריה תקפה בנשק כימי בתמיכה רוסית הן "ססמאות פשוטות".
 
לברוב גם רמז כי ארצו לא תשב בשקט מול איומים אמריקאיים להגיב בתקיפה של מטרות של משטר אסד. "יש לנו מחויבויות משלנו כלפי סוריה", הדגיש. "אלה מחויבויות המבוססות על הסכמים עם הממשלה הלגיטימית והחוקית של סוריה לבקשת הממשלה הזו, שהיא גם חברה באו"ם".
 
בקרמלין גם גינו את הנשיא דונלד טראמפ על שכינה ביום ראשון את הנשיא אסד "חיה". "אסד הוא הנשיא הלגיטימי של סוריה", אמר דוברו של הנשיא פוטין, דמיטרי פסקוב. "זה לא נכון בכלל להשתמש בביטויים מעליבים כאלה כלפי נשיא לגיטימי של מדינה אחרת". על אף האזהרות מכיוון רוסיה, הבהיר מזכיר ההגנה האמריקאי ג'יימס מאטיס כי הוא לא פוסל אף אפשרות תגובה למתקפה הכימית, כולל שימוש בכוח צבאי. "הדבר הראשון שאנחנו צריכים לבחון הוא מדוע עדיין יש שימוש בנשק כימי, כאשר רוסיה העניקה את הערבות לכך שכל כלי הנשק הכימיים יוסרו", אמר במפגש עם אמיר קטר שייח' תמים בין חאמד א־ת'אני.