רוסיה הטילה הערב (שלישי) וטו על הצעת ארצות הברית במועצת הביטחון של האו"ם לפתוח בחקירה של המתקפה הכימית שהתרחשה בעייריה דומא בסוריה, שגבתה את חייהם של עשרות בני אדם. 12 מדינות שחברות במועצה הצביעו בעד ההצעה, סין נמנעה ואילו בוליביה הצטרפה בהתנגדותה לרוסיה.



בתוך כך, הולכים וגוברים הסימנים לתגובה צבאית של ארה"ב ושותפותיה בסוריה בעקבות השימוש בנשק כימי. הנשיא דונלד טראמפ ביטל את ביקורו המתוכנן השבוע באמריקה הדרומית וגם בריטניה עשויה להצטרף לארה"ב ולצרפת במתקפה המתוכננת.



במקביל, הגבירה רוסיה את הכוננות של כוחותיה באזור ודווח כי היא גם משבשת את פעילותם של כלי הטיס הבלתי מאוישים שמפעילים האמריקאים באזור. דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, מסרה אתמול כי טראמפ לא ייצא ביום שישי הקרוב לביקור בפרו ובקולומביה, שבו גם היה אמור להשתתף בפסגת מנהיגי אמריקה בלימה, ובמקומו ייסע סגנו מייק פנס. "הנשיא יישאר בארה"ב כדי לפקח על התגובה האמריקאית בסוריה ולעקוב אחרי ההתפתחויות בעולם", אמרה.



ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ. צילום: רויטרס



"כל האפשרויות על השולחן"



לאחר שארה"ב וצרפת איימו כי יגיבו בכוח על שימוש סורי בנשק כימי הסתמן אתמול כי גם בריטניה עשויה להצטרף למהלך. ראש הממשלה תרזה מיי שוחחה אתמול עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם הנשיא טראמפ וכינסה את צוות המועצה לביטחון לאומי שלה כדי לדון בדרכי פעולה אפשריות. "נעבוד יחד עם בני הברית שלנו כדי לבחון מה התרחש על הקרקע", אמרה מיי. דובר מטעם דאונינג 10 מסר כי הדיבורים על פעולה צבאית הם היפותטיים אך הוסיף: "כל האפשרויות על השולחן". עדיין לא ברור אם מיי תבקש את אישור הפרלמנט לתקוף בסוריה שכן החוק אינו מחייב אותה לנהוג כך, אם כי מדובר בנוהל מקובל מאז המלחמה בעיראק בשנת 2003.



לפי דיווחים לא רשמיים, הכוחות הימיים הרוסיים באזור המזרח התיכון הועלו לכוננות שיא לקראת תקיפה צפויה. אתמול גם ציטטה רשת NBC גורמים אמריקאיים שחשפו כי הצבא הרוסי משבש את פעילותם של חלק מכלי הטיס הלא מאוישים שמפעילה ארה"ב מעל סוריה וכי הדבר משפיע על הפעילות הצבאית.



היילי אתמול במועצת הביטחון. צילום: AFP



לפי הגורמים, הרוסים הביעו חשש שארה"ב תגיב על התקפות כימיות שביצע המשטר הסורי וכבר החלו לשבש את מערכות ה-GPS. במשרד ההגנה סירבו לומר אם השיבושים עלולים לגרום להתרסקות כלי הטיס וציינו: "הצבא מפעיל צעדי נגד יעילים והגנות כדי להבטיח את בטיחות הכוחות שלנו ושל המשימות שהם תומכים בהן".



אתמול בלילה התעמתו ארה"ב ורוסיה בדיון של מועצת הביטחון על המצב בסוריה. השגריר הרוסי, וסלי נבנזיה, הזהיר כי ארה"ב, בריטניה וצרפת מחפשות עימות עם רוסיה בסוריה וכי הן מנסות לסחוט את ארצו והאשים כי הן מממנות טרור כדי להפיל ממשלות לגיטימיות. על ההתקפה בדומא אמר: "הדיבורים על התקפה כימית הם רק שמועה. מדובר בהמצאה". הוא ציין כי לא התגלו גופות של נפגעים מגז כימי או עדויות של תושבים מקומיים וטען כי התגלה מפעל כימי ששייך למורדים מצבא האסלאם, שאותם האשים: "הם ממשיכים לשגר טילים על דמשק ומפציצים אזורי מגורים בהתאם להנחיות של המממנים שלהם".


השגרירה האמריקאית ניקי היילי האשימה את המשטר הרוסי: "ידיו מכוסות בדם של ילדים סורים. "הגענו לרגע שבו העולם חייב לראות את הצדק נעשה. ההיסטוריה תרשום את הרגע הזה כרגע שבו מועצת הביטחון לא ביצעה את חובתה או הפגינה כישלון מוחלט בהגנה על תושבי סוריה. בכל מקרה, ארה"ב תגיב".