האם הרטוריקה התוקפנית של הנשיא טראמפ נגד בסוריה ובעלות בריתה תגרום לכך שארצות הברית תיאלץ לפעול לבדה נגד משטר אסד? על פי דיווח בטיימס הלונדוני, ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, מהססת אם להצטרף לתקיפה אפשרית של ארצות בסוריה בעקבות המתקפה הכימית בשבת. בדיווח נאמר כי מיי אמרה לנשיא ארצות הברית כי לא תפעל עד שיהיו יותר ראיות לאחריות הסורית למתקפה הכימית. עוד דווח, כי ראש הממשלה דחתה את האפשרות של תגובה מהירה משום שפקחים של הארגון למניעת נשק כימי צפויים לבקר במקום התקיפה. 


ביום שני אמר טראמפ במהלך ישיבת הקבינט שלו, בנוגע לאפשרות שיפעל צבאית במדינה ש"אף אופציה לא ירדה מהשולחן". עוד אמר טראמפ כי יקבל החלטה בנוגע לסוריה בזמן הקרוב "ככל הנראה עד סוף היום", ציין, "נבין האם זאת רוסיה, אם זאת סוריה, אם זאת איראן או אם אלו כולן ביחד. זה עניין הומניטרי איום ונורא. אם הם חפים מפשע שיתנו לנו להיכנס ולבחון את מה שקרה שם". טראמפ המשיך ואמר כי במידה ופוטין אחראי לתקיפה הוא "פוטין עלול לשאת באחריות".

מוקדם יותר אמר נשיא צרפת, עמנואל מקרון, כי שלוש בעלות הברית - ארה"ב, בריטניה וצרפת - יגיעו להחלטה האם לצאת לפעולה צבאית נגד סוריה "בימים הקרובים". הנשיא הצרפתי סייג את הדברים ואמר כי הפעולה הצרפתית תהיה מוגבלת לפגיעה במתקנים המשמשים לייצור נשק כימי ולא ישפיעו על בעלות בריתה של דמשק, הכוונה היא ככל הנראה לרוסיה ואיראן. 

ארגון הבריאות העולמי פרסם היום הצהרה בנוגע לתקיפה הכימית ואמר כי על פי ההערכה שלו, 500 בני אדם בדומא הראו סימנים של חשיפה לחומרים כימיים. עוד נאמר כי הארגון מגנה את התקיפה הכימית ודורש גישה מיידית וללא הפרעה לדומא על מנת לסייע לקורבנות. 

חיזבאללה מפנה כוחותיו מהבסיסים בסוריה

בתוך כך, פעילי אופוזיציה סוריים טוענים כי חיילים מארגון חיזבאללה הגיעו אמש עם משפחותיהם אל פאתי העיר יאברוד, אשר נמצאת ממערב לדמשק, כחלק מהכוננות הרחבה שלהם באזור דמשק, וההתגוננות מפני תקיפה אמריקאית שצפויה להגיע. הפעילים טוענים כי חיזבאללה פינה לחלוטין את כוחותיו מהבסיסים, באזור שדה התעופה כיוון שהם מבינים שהם יעד מרכזי לתקיפה, וכי הסיכוי הגדול הוא שארה"ב תתקוף בסיסים ושדות תעופה שמשמשים את ציר איראן-רוסיה-חיזבאללה.
 
בעיתונות הערבית מדגישים את תגובתה של רוסיה לכך שהיא מאיימת להפיל כל טיל שתירה ארה"ב לעבר מקומות בהם ממוקמים כוחותיה וכי מוסקבה תגיב לכל פעילות בה ייפגעו כוחות רוסיים. הרוסים הדגישו שוב את הבסיסים החכמים שלהם, ואת מערכות ההגנה היעילות בטרטוס. האיחוד האירופי פרסם אזהרה חמורה בה הזהיר את חברות התעופה להיות זהירות עם הטיסות שלהן במזרח התיכון, בעקבות ההצהרה על תקיפה ישראלית אפשרית. ההערכות הן כי יהיה שימוש בהם במקביל.

האיום הרוסי

ואילו ברוסיה כבר נערכים לאפשרות שארה"ב תתקוף ושולחים אזהרות חריפות לוושינגטון. אחרי שאתמול הטילה מוסקבה וטו על הצעת ארצות הברית במועצת הביטחון של האו"ם לפתוח בחקירה של המתקפה הכימית, הלילה איים שגריר רוסיה בלבנון כי אם ארה"ב תפעל צבאית נגד סוריה, הצבא הרוסי יירט את הטילים האמריקאים, ואולי אף יפגע במשגרים. 

כזכור, הסימנים לתגובה צבאית של ארה"ב ושותפותיה בסוריה בעקבות השימוש בנשק כימי הולכים וגוברים . הנשיא דונלד טראמפ ביטל את ביקורו המתוכנן השבוע באמריקה הדרומית וגם בריטניה עשויה להצטרף לארה"ב ולצרפת במתקפה המתוכננת. דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, מסרה אתמול כי טראמפ לא ייצא ביום שישי הקרוב לביקור בפרו ובקולומביה, שבו גם היה אמור להשתתף בפסגת מנהיגי אמריקה בלימה, ובמקומו ייסע סגנו מייק פנס. "הנשיא יישאר בארה"ב כדי לפקח על התגובה האמריקאית בסוריה ולעקוב אחרי ההתפתחויות בעולם", אמרה.

במקביל, הגבירה רוסיה את הכוננות של כוחותיה באזור ודווח כי היא גם משבשת את פעילותם של כלי הטיס הבלתי מאוישים שמפעילים האמריקאים באזור. לפי גורמים באזור, הרוסים הביעו חשש שארה"ב תגיב על התקפות כימיות שביצע המשטר הסורי וכבר החלו לשבש את מערכות ה-GPS. במשרד ההגנה האמריקאי סירבו לומר אם השיבושים עלולים לגרום להתרסקות כלי הטיס וציינו: "הצבא מפעיל צעדי נגד יעילים והגנות כדי להבטיח את בטיחות הכוחות שלנו ושל המשימות שהם תומכים בהן".