1. התגובה האמריקאית הגיעה: שבוע לאחר פרסום העדויות לפיהן נשיא סוריה, בשאר אסד, השתמש בחומרים כימיים כנגד אזרחיו, תקפו צבאות ארצות הברית, בריטניה וצרפת שמונה מטרות מרכזיות של משטרו, בהן שדה התעופה אל מאזה ומפעלים כימיים. משרד ההגנה האמריקאי קבע, בתדרוך מיוחד לעיתונאים, כי התקיפות "החזירו את מערך הנשק הכימי הסורי שנים אחורה".



התקיפה בסוריה. צילום: רויטרס

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל ג'וזף דנפורד, אמר כי 100 טילי שיוט נורו מים סוף ומהים התיכון, וכי הצבא הסורי ירה במהלך התקיפות 40 טילי נ"מ שנפלו על אדמת סוריה. "אין לנו שום אינדיקציה לכך שהטילים שלנו יורטו. כל מטוסינו חזרו בבטחה לבסיסים, וכולם שיגרו טילים שפגעו במטרות. התקיפה הזו הייתה חזקה פי שתיים בעוצמתה מהאחרונה שהתרחשה בסוריה", ציין דנפורד.



2. ניסיון איראני לבצע פיגוע נמנע: דובר צה"ל התיר בערב שישי לפרסום כי מניתוח מסלול התעופה ומחקר מבצעי ומודיעיני שבוצע על חלקי המטוס האיראני ללא טייס, שחדר לשטח ישראל בחודש פברואר האחרון, עולה כי כלי הטיס נשא עליו חומר נפץ וכי מטרתו היתה לבצע פעולת חבלה בשטח ישראל.



לפי צה"ל, יירוטו של כלי הטיס האיראני על ידי מסוקי קרב סיכל פיגוע וכוונה איראנית לבצע פעולה בשטח מדינת ישראל. עוד פורסם כי האיראני זוהה במערכות ההגנה והיה במעקב עד ליירוטו ולמעשה לא היווה סכנה בשלבי המעוף בשטח ישראל.



שרידי המל"ט האיראני שהופל. צילום: דובר צה"ל
שרידי המל"ט האיראני שהופל. צילום: דובר צה"ל



3. נסראללה מאיים על ישראל: מזכ"ל חיזבאללה איים בערב שישי על ישראל, בעקבות התקיפה המוקדמת השבוע נגד בסיס סורי, בו נהרגו 14 איראנים, על פי דיווחים זרים. "על הישראלים לדעת שהם ביצעו 'טעות היסטורית', תוך הפגנת 'טיפשות גדולה', בתוקפנות שלהם נגד שדה התעופה T4 באזור חומס בסוריה", אמר נסראללה.



מזכ"ל הארגון הלבנוני אף פנה ישירות לישראלים: "הצבתם את עצמכם בעימות ישיר עם הרפובליקה האסלאמית של איראן". הוא הוסיף עוד כי "התוקפנות הישראלית על שדה התעופה T4 בפרבריה של חומס בוצעה בכוונה להרוג ובצורה חסרת תקדים זה שבע שנים". לדבריו, הגורמים האיראנים הם שיחליטו מה תהיה תגובתם על הרג בכוונה תחילה בוצע על ידי ישראל של משמרות המהפכה.



4. פיצוץ מסתורי ליד רפיח: משרד הבריאות ברצועת עזה הודיע בצהרי יום שבת כי ארבעה פלסטינים נהרגו וכמה אחרים נפצעו, כתוצאה מירי ארטילרי של צה"ל שבוצע לכיוון תלת אופנוע (ריקשה) שנסע ממזרח לרפיח. מצה"ל, לעומת זאת, נמסר כי לא מוכר ירי שבוצע באזור שממזרח לרפיח. ב"אל ערביה" לא טענו כי מדובר בתקרית שמאחוריה עומד צה"ל, וציינו כי במקום התרחש פיצוץ, בעוד שב"אל קודס" כתבו כי מדובר בפגז של צה"ל שנורה לעבר צעירים שנחשדו על ידו בגרימת שריפה ליד נחל עוז, באמצעות בקבוק תבערה שנישא על ידי עפיפון.



לפי הפלסטינים ההרוגים באירוע הם עאיד סאלח חמאידה, אמג׳ד חוסני קאטרוס, הישאם מחמד עבד אל-עאל, מפקד שטח בפלוגות אל-קודס, ועאיד אל-קרעאווי. לפי התקשורת הפלסטינית, מדובר בפעילי הג'יהאד האסלאמי. מאוחר יותר, פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג׳יהאד, הודיעה כי ארבעת ההרוגים הם פעילי הארגון שנהרגו בעת "מילוי תפקידם" ממזרח לרפיח.



הריקשה שעלתה באש ליד רפיח. צילום: רשתות ערביות
הריקשה שעלתה באש ליד רפיח. צילום: רשתות ערביות



5. אסון הטנק בדרום: לאחר תחקיר ראשוני שנערך בבוקר יום שבת בצה"ל, בשלב זה ההערכה היא ששריפה, שפרצה בתוך הטנק בו נהרג הלילה חייל ושלושה נוספים נפצעו, היא שהובילה לתוצאה הקטלנית, ולא כתוצאה מהתדרדרות הטנק. על פי התחקיר, הטנק לא נפל ממצוק או התהפך והשיפוע ממנו התדרדר לא אמור להוביל היה לפגיעות קשות.



האירוע הטרגי התרחש לפנות בוקר באזור נחל ניצנה בגבול המערבי עם מצרים, ותחילתו בזיהוי הברחה לשטח ישראל על ידי כוחות צה"ל. במהלך הפעילות נגד אותם מבריחים, זוהה ניסיון לפגוע בתשתית חשובה שקשורה לגבול על מנת להמשיך בניסיון ההברחה. בגלל החשש לפגיעה ביטחונית הוקפצו צמד הטנקים לעמדה וכאשר אז קרה האסון באחד מהטנקים שהוקפצו.



6. טראמפ נגד קומי: נשיא ארצות הברית תקף בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, את ראש ה-FBI לשעבר, ג'יימס קומי. הוא כתב: "ג'יימס קומי הוא שקרן ומדליף מוכח. כולם בוושינגטון חשבו שהוא צריך להיות מפוטר, בגלל העבודה הגרועה שעשה, עד שהוא פוטר. הוא הדליף מידע מסווג וצריך לעמוד על כך לדין. הוא שיקר לקונגרס כשהיה תחת שבועה. הוא כדור רפש חלש ולא אמין ועם הזמן הוכח שהוא היה ראש FBI גרוע. ההתמודדות שלו עם התיק של הילארי קלינטון המושחתת והאירועים שקשורים אליו, הם 'עבודת הקצבים' הגרועה בהיסטוריה. זה היה לכבוד לי לפטר את ג'יימס קומי".



הציוץ מגיע כתגובה לסדרת הראיונות שראש ארגון הביון המודח העניק סבב ראיונות לכלי תקשורת אמריקאים, לקראת ספר הזיכרונות שכתב על הזמן שבו עבד עם טראמפ. בין היתר, באחד הראיונות הוא כינה את נשיא ארצות הברית "מאפיונר".