"לא כשיר מוסרית ומסוכן", כך כינה הלילה (שני) ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. עוד טען קומי כי הנשיא האמריקאי מהווה סכנה גדולה לנורמות המוסדיות. "אדם שמתייחס לנשים כאילו הן חתיכות בשר, שמשקר כל הזמן על עניינים גדולים וקטנים - האדם הזה לא כשיר להיות נשיא ארצות הברית".

בתגובה לשאלה אודות קשרי טראמפ עם גורמים רוסים, טען קומי שהמפגשים של הנשיא עם זונות בעת שביקר במוסקבה הפכו אותו לפגיע לסחיטה מצד הממשלה הרוסית. בראיון, שנערך ברשת ABC, השווה קומי את טראמפ לבוס במאפיה ואמר שהוא שהוא מכלה מנהגים ומסורות אמריקאיות "כמו אש שמשתוללת".

בסוף אוקטובר 2016, 11 יום בלבד לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב, הדהים מנהל ה־FBI ג'יימס קומי כשהודיע כי הוא מחדש את החקירה בנושא השימוש שעשתה קלינטון בשרת דואר אלקטרוני פרטי בעת שכיהנה כמזכירת המדינה, לאחר שבמחשבה האישי של הומה אבאדין, עוזרתה של קלינטון, התגלו מיילים אסורים. החקירה הסתיימה לפני הבחירות, אולם קלינטון והדמוקרטים האשימו לא פעם את קומי כי הודעתו היא שתרמה לניצחונו של טראמפ.



בראיון לג'ורג' סטפנופולוס מחדשות ABC, עם פתיחתו של קמפיין תקשורתי לקידום ספרו האוטוביוגרפי "נאמנות גבוהה יותר: אמת, שקרים ומנהיגות", שיגיע לחנויות מחר, התייחס קומי לפרשה שעדיין מסעירה את ארה"ב. כזכור, הנשיא טראמפ ממשיך להאשים את קומי ואת בכירי ה־FBI כי הם לא פעלו כנדרש וכי היו צריכים להעמיד את קלינטון לדין.



לטענת קומי, הסיבה שהוא יצא עם ההודעה הדרמטית הייתה שהוא ביקש להבטיח שלא יוטל צל של ספק מעל ניצחונה הצפוי של קלינטון. "אני לא זוכר אם חשבתי על כך במודע, אבל כנראה שכך היה כי פעלתי בעולם שבו הילרי קלינטון עמדה לנצח את דונלד טראמפ, ולכן אני בטוח שזה היה גורם", אמר. "חשבתי שאם היא תיבחר לנשיאה ואני אסתיר את זה מהעם האמריקאי, היא לא תהיה לגיטימית מהרגע שבו היא תיבחר, הרגע שבו כל זה ייצא החוצה".



קומי, שפוטר על ידי טראמפ בשנה שעברה, הדגיש כי הוא היה מוציא את ההודעה גם אם היה יודע שהמהלך יסייע לטראמפ לנצח, וסיפר כי אחד מעמיתיו שאל אותו את השאלה הזו ביום שבו מסר על פתיחת החקירה. "עצרתי לרגע ואז אמרתי 'תודה לך על השאלה, שאלה מצוינת'. אבל התשובה היא שלא חשבתי על זה לרגע כי המשמעות היא מות ה־FBI בתור כוח עצמאי בחיים האמריקאיים", אמר. "אם אפילו הייתי מתחיל לחשוב על מי שגורלו הפוליטי יושפע מההחלטה, אנחנו גמורים".



אתמול התייחס לכך טראמפ בציוץ תוקפני נוסף. "לא ייאמן. ג'יימס קומי מצהיר שסקרים שבהם הילרי המושחתת הובילה, היו גורם בטיפול (המטופש) של חקירת המיילים של קלינטון", כתב. "במילים אחרות, הוא קיבל החלטות על בסיס העובדה שהוא חשב שהיא עומדת לנצח והוא רצה עבודה. כדור רפש!


"השאלות הגדולות בספר של קומי שזוכה לביקורות גרועות", הוסיף טראמפ לעקוץ, "לא מקבלות תשובה. שאלות כמו איך הוא ויתר על מידע מסווג, למה הוא שיקר לקונגרס, למה במפלגה הדמוקרטית סירבו לתת את השרת ל־FBI (למה הם לא לקחו אותו), למה המזכרים המזויפים, 700 אלף הדולר של מקייב (סגנו של קומי – ח"א) ועוד?". בהמשך טען טראמפ כי מעולם לא ביקש מקומי נאמנות אישית. "בקושי הכרתי את האיש הזה. זה עוד אחד משקרים רבים שלו. הזיכרונות המזויפים שלו נועדו לשרת את עצמו".



בתוך כך, ג'ובאני גמבינו, היורש של משפחת הפשע המפורסמת, תקף את קומי על שתיאר את טראמפ בתור "בוס של מאפיה" והאשים כי מנהל הבולשת לשעבר השתמש "בשקרים ובשיטות מושחתות" ששלחו את אביו לכלא. "להשוות את טראמפ למאפיונר זו מחמאה", אמר ל"דיילי מייל". "אולי אנחנו צריכים מאפיונר אמיתי בתור נשיא. אני לא יוצא נגד ה־FBI, אלא נגד השחיתות בפנים, אותם אנשים שטראמפ נפטר מהם".