שר החוץ הרוסי אמר היום (שישי) כי כי לאחר תקיפת ארה"ב בסוריה, לרוסיה אין מחויבות שלא לספק טילי S-300 לנשיא סוריה אסד.  שר החוץ הרוסי סיפר כי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הזמין את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לפגישה בוושינגטון. לברוב הבהיר כי פוטין וטראמפ לא יאפשרו עימות צבאי בין רוסיה וארה"ב. 



לברוב סיפר כי עוד לפני התקיפה האמריקאית בסוריה, רוסיה הודיעה לארה"ב איפה האזורים בסוריה שהם קו אדום עבורה. לדבריו, בתקיפה לא נחצו קווים אדומים אלו.  

חלקים ממערכת S-300 שהגיעו מסוריה לאיראן. צילום מסך טוויטר
חלקים ממערכת S-300 שהגיעו מסוריה לאיראן. צילום מסך טוויטר

שר החוץ הרוסי אף התייחס למפגש העתידי הצפוי בין טראמפ לדיקטטור הצפון קוריאני קים ג'ונג און, במסגרת ההתחממות ביחסי המדינות, ואמר כי מוסקבה לא תציע לארח מפגש מפגש שכזה בעתיד. 



בתוך כך, מומחים ישראלים וגורמי ביטחון לשעבר, בהם אלוף במילואים (במיל') עמוס ידלין, אשר שכיהן כראש אגף המודיעין (אמ"ן) וכיום מתפקד כראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, טוענים כי ישראל תנסה לפוצץ את מערכות ההגנה הרוסיות נגד טילי קרקע-אוויר S-300, במקרה שבו יועברו לסוריה, כך פורסם אמש ב"בלומברג". ידלין, אחד הטייסים שלקחו חלק במבצע הריסת הכור הגרעיני בעיראק ב-1981, טען גם כי פריסת מערכת ההגנה הרוסית נגד טילים בסוריה "תקרה בקרוב". 



ידלין. צילום: פלאש 90
ידלין. צילום: פלאש 90



"כמו שאני מכיר את חיל האוויר, כבר נעשו תכניות ראויות להתמודדות עם האיום הזה. אחרי שאתה מסיר את האיום, וזה בדיוק מה שנעשה, נחזור לנקודת ההתחלה", הסביר ראש אמ"ן לשעבר. בהתחשב בתגובה האפשרית של ישראל, טוענים מספר מומחים רוסים, שצוטטו בכתבה, כי הגיוני יותר מצד מוסקבה להשתמש בפריסת מערכת S-300 כקלף מיקוח. 



"אספקת הנשק תגביר את המתיחות באזור ותגרום לחיכוך גדול עם ישראל", אומרת אלנה ספינה, מומחית למזרח התיכון במכון הרוסי למחקרים אסטרטגיים, המייעצת לקרמלין. "אפשר לספק לסוריה מערכות הגנה אווירית אחרות שלא יעוררו תגובה כזו"