נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיח בראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך שיחה שקיימו בשנה שעברה: "האם אתה בכלל מעוניין בשלום עם הפלסטינים?", כך דווח הלילה באתר האמריקאי axios. על פי הדיווח, תגובת טראמפ הפתיעה מאוד את הנוכחים בחדר. עוד נטען כי מדובר בשיחת טלפון שהתקיימה לאחר פרסום דיווחים לפיהם אושרה בניית יחידות דיור נוספות בהתנחלויות. טראמפ אמר לנתניהו כי הוא "מכעיס את הפלסטינים מבלי סיבה".
בכיר בבית הלבן אמר לאתר האמריקאי כי "הנשיא מנהל מערת יחסים קרובה עם ראש ממשלת ישראל נתניהו, ומעריך את נכונותו להתמודד עם האתגרים הרבים בדרך להשגת שלום". דוברת הבית הלבן שרה סנדרס הוסיפה: "לנשיא יש קשרים רבים עם מספר מנהיגים זרים, אך הדבר לא אומר שהוא לא יכול להיות תוקפני, כשמדובר במשא ומתן העוסק בנושא בעל השלכות על ארצות הברית".

בחודש הבא: שגרירות ארה"ב צפויה לעבור לירושלים

הדיווח מתפרסם כחודש לפני המועד שבו שגרירות ארצות הברית צפויה לעבור לבירה. לפני כחודשיים, מחלקת המדינה האמריקאית אישרה כי "ארצות הברית עומדת לפתוח שגרירות חדשה בירושלים, בחודש מאי 2018". בהודעה הרשמית נכתב כי התאריך נבחר בשביל "לחגוג את יום הולדה ה-70 של ישראל". על פי ההודעה, השגרירות תוקם בבניין שבו שוכנת קיום הקונסוליה בירושלים, והיא תעבור למבנה נפרד עד סוף שנת 2019. עוד נמסר כי מחלקת המדינה החלה בחיפוש מבנה קבע לשגרירות. 

בתגובת שגרירות ישראל בוושינגטון נכתב ציטוט של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "זהו יום גדול לעם ישראל. החלטת הנשיא טראמפ להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים ביום העצמאות הקרוב באה אחרי הצהרתו ההיסטורית להכיר בירושלים כבירת ישראל. החלטה זו תהפוך את יום העצמאות ה-70 לישראל לחגיגה גדולה עוד יותר. תודה לך, הנשיא טראמפ, על מנהיגותך וידידותך".

דונלד טראמפ והצו הנשיאותי המורה על דחיית העברת השגרירות. צילום: רויטרס

שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר אישר את הפרטים בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "ב-14 במאי 1948, הנשיא טרומן הכיר בישראל. ב-14 במאי 2018 הנשיא דונלד טראמפ יעביר את השגרירות לירושלים. שתי החלטות היסטוריות, בהפרש של 70 שנים זו מזו, ובירה מאוחדת אחת". 



להודעה ההיסטורית על העברת השגרירות, קדמה הכרזה אחרת של טראמפ, בנאום שנשא בדצמבר האחרון. נשיא ארה"ב הודיע בנאום מיוחד שנשא בבית הלבן כי מדינתו מכירה בירושלים כבירת ישראל, כשאמר: "הגיעה העת, החלטתי להכיר בירושלים כבירת ישראל". מלבד זאת, הוא הצהיר כי "הוריתי להתחיל בהכנות להעברת שגרירות ארה"ב לירושלים, ואף טען כי "אמריקה תומכת בפתרון שתי המדינות אם שני הצדדים יסכימו לכך". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בתגובה כי "זהו יום היסטורי ואבן דרך חשובה בתולדות העיר". 



"ההודעה שלי מסמנת את הגישה החדשה לסכסוך בין ישראל לפלסטינים", קבע טראמפ בפתח דבריו, והוסיף: "במשך יותר מ-20 שנה כל נשיא אמריקאי סירב להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים או להכיר בירושלים כבירת ישראל. הנשיאים הנפיקו את הוויתורים תחת האמונה שעיכוב ההחלטה יביא לשלום. לאחר יותר משני עשורים של וויתורים איננו קרובים יותר לשלום בר קיימא בין ישראל לפלסטינים. זו תהיה טעות לחשוב שחזרה על אותה נוסחה תביא לתוצאות אחרות. לכן, הגיעה העת, והחלטתי להכיר בירושלים כבירת ישראל".  


לדבריו, "זה האינטרס האמריקאי. מדובר בצעד שהיה צריך להיעשות מזמן. ישראל היא אומה ריבונית ויש לה זכות לקבוע את בירתה. ההבנה בעובדה הזו היא חשובה להשגת השלום. לפני 70 שנה אמריקה הכירה בישראל, ומאז ישראל קבעה את בירתה כירושלים. היום ירושלים היא מושבה של הממשלה הישראלית, היא הבית של הפרלמנט הישראלי ובית המשפט הישראלי. זה מקום משכנו של הנשיא וראש הממשלה. במשך עשורים נשיאים שביקרו בארה"ב נפגשו עם מקביליהם בירושלים, כפי שאני עשיתי מוקדם יותר השנה. ירושלים היא לא רק ביתה של כל בני הדתות, שלושת הדתות, אלא ביתו של העם היהודי".