לאחר שהביא להכרעת מלחמת האזרחים בסוריה, ולאחר שהידק את קשריו לטהרן ולאנקרה, האם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתקרב להחזרת ארצו להיות כוח עולמי משמעותי? העיתון הגרמני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" דיווח היום (שני) כי שיחות סגורות רמות-דרג המתקיימות לאחרונה בין נציגים אמריקאים ואירופאים למוסקבה, מתמקדות בשלוש הצעות שמציע המערב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בתמורה להפסקת תמיכתו במשטר בשאר אל-אסד, ולתמיכתו בפתרון מדיני בסוריה בחסות האו"ם. 
הצעה אחת היא מתן ערובה להישארות הנוכחות הרוסית בבסיסיה הצבאיים בלטקיה ובטרטוס. מוסקבה מייחסת חשיבות צבאית רבה לנוכחותה בבסיסים אלה, החיוניים לפעולת הצוללות ונושאות המטוסים שלה בים התיכון, ושבלעדיהם יהיה הים התיכון בדומיננטיות מוחלטת של נאט"ו. נציגי המפלגה הנוצרית-דמוקרטית השולטת בגרמניה בוועדה לענייני חוץ של הבונדסטאג, מסרו לעיתון הגרמני כי בעקבות החשש של פוטין מפני ערעור על הלגיטימיות של הנוכחות הרוסית על-ידי ממשלה דמוקרטית שתקום בסוריה, שמים נציגי המערב בשיחות דגש על הבטחת הישארות הנוכחות הרוסית כחלק מהסדר מדיני שבמסגרתו יסתלק אסד מן שלטון בצורה מסודרת.
הצעה נוספת היא הזרמת מיליארדי דולרים על-ידי מדינות המערב ומדינות המפרץ הערבי לטובת שיקומה הכלכלי של סוריה. על-פי בכירים בממשלת מרקל, פוטין אינו מעוניין בהסתבכות ארוכת שנים במדינה כושלת הנתונה למשבר כלכלי חריף, ומימון שיקומה של סוריה יהווה עבורו תמריץ להסכמה לסיומה של המלחמה בסוריה במסגרת תהליך מדיני בחסות האו"ם וללא אסד.
 

נושאת מטוסים רוסית בנמל טרטוס שבסוריה, ארכיון. צילום: רויטרס
נושאת מטוסים רוסית בנמל טרטוס שבסוריה, ארכיון. צילום: רויטרס

ולבסוף, המרכיב השלישי והדומיננטי בהצעה המערבית לרוסיה הוא הכרה במעמדה ככוח עולמי שפתרונה של כל בעיה בינלאומית מחייב התחשבות באינטרסים שלה. לדברי בכיר גרמני, "כל הדרכים העומדות לרשות גרמניה ובעלות-בריתה לסיום המלחמה בסוריה, אשר נמשכת שבע שנים וגבתה את חייהם של כחצי מיליון איש, כרוכות למרבה הצער בכך שניתן לפוטין את ההשפעה העולמית שהוא חפץ בה." לדברי הבכירים הגרמנים אין מדובר בכניעה אלא בהכרה במצב הקיים בשטח, וכי אין אלטרנטיבה אחרת לסיום האסון המתרחש בסוריה.

כזכור, משטר אסד הואשם כי השתמש בנשק כימי במהלך הלחימה במזרח עוט'ה, בעיירה דומא, מה שהוביל למתקפה של כוחות משולבים של ארה"ב, בריטניה וצרפת, כאשר יותר ממאה טילים נורו אל עבר מספר יעדים בסוריה. מטוסים וספינות מלחמה אמריקאיות, בריטיות וצרפתיות שיגרו כ-100 טילי שיוט לעבר שמונה מטרות ברחבי סוריה, בהם בסיסי צבא ומתקנים האחראיים לחימוש הכימי של משטר אסד.


דיווח: רוסיה תספק טילי S-300
 
בתוך כך, העיתון הרוסי "קומרסנט" פרסם שרוסיה עומדת לספק טילי S-300 נגד מטוסים לסוריה בקרוב מאוד. הטילים האלה בעבר היו על תקן משנים את מאזן הכוחות במזרח התיכון וישראל חששה מאוד שיסופקו לסוריה. הרוסים מאמינים שהצבת הטילים תרגיע את האיזור ולא תרשה לארה"ב, ישראל ובעלות הברית להתקיף. כך או אחרת ייקח הרבה זמן לאמן את הסורים להפעלת הטילים ורק הרוסים יוכלו כנראה להפעיל את  המערכות דבר שיכול ליצור חיכוך ישיר בין ישראל ורוסיה. לדברי העיתון, הטילים יהיו ברשות הרוסים בסוריה ולכן אם ישראל תנסה להשמידם הדבר יגרום לתוצאות קטסטרופליות לכל הצדדים. 
 
ב-2010 רוסיה רצתה לספק לסוריה טילי SAM, אבל לבקשת ישראל הכוונה הזאת בוטלה. לפי העיתון הטילים יסופקו במהירות האפשרית כדי לבטל את העליונות האווירית הישראלית. לפי מומחים בסוריה התגובה של ישראל עשויה להיות תוקפנית מאוד והתקפה על המקום אליו יישלחו הטילים. לפי העיתון כל מתקני S-300 יסופקו בקרוב לרבות תחנות מכ"ם, משאיות תובלה, עמדות בקרה ומשגרים.