"רוסיה מסוגלת לספק את מערכות ההגנה האווירית S-300 לסוריה בתוך חודש בלבד", כך אמר הערב (שני) מקור צבאי-דיפלומטי בכיר במוסקבה לסוכנות הידיעות TASS, שלא קיבלה אישור רשמי לכך מגורם בקרמלין. לדבריו, ישנן שתי אפשרויות לספק את הטילים לסוריה. האחת היא להעביר את המערכות הזמינות מהעתודות של משרד הביטחון הרוסי, אשר הוחלפו על ידי טילי S-400 חדשים, בתוך חודש. השנייה היא להעבירם מתוך אלו שמיועדים לייצוא, ממשרדי ההגנה האווירית, מה שייקח בין 18 ל-24 חודשים.



"באופן טבעי, מערכות ה-S-300, שאולי יועברו לסוריה, יצטרכו להיות מעוצבות מחדש בהתאם לסטנדרטים של משרד ההגנה הסורי, מה שעשוי להימשך כחודש", הסביר הבכיר.



מוקדם יותר, עיתון "קומרסנט" הרוסי דיווח כי רוסיה מתכוונת להתחיל בהקדם באספקת מערכת טילי הקרקע-אוויר המתקדמת למשטר הסורי. על-פי בכירים בממשל ובצבא הרוסי המערכת תועבר למשטר הסורי בחינם במסגרת סיוע טכני וצבאי, ונועדה לשמש כבסיס ליצירת מערכת הגנה אווירית שתאפשר למשטר הסורי להתמודד עם התקפות אוויריות אפשריות מצד ארצות-הברית, בעלות בריתה המערביות וישראל.



טילי s-300 מגיעים לטווח של 200 ק"מ, ועל-פי מומחים העברתם לסוריה תאפשר לה ליצור מערכת הגנה-אווירית רב-שכבתית מקיפה ויעילה. מומחים רוסים אמרו ל"קומרסנט" כי פריסת הטילים תסייע לייצב את סוריה ותמנע מישראל ומארצות הברית לתקוף בחופשיות תשתיות במדינה. בשלב הראשון מתכננת רוסיה להשאיר בשטח יועצים צבאיים רוסיים לצורך הפעלת המערכת, הסבירו מקורות מדיניים וביטחוניים רוסיים, כך שאם ישראל תתקוף את המערכות, "ההשלכות תהיינה קטסטרופליות לכל הצדדים".



אסד ופוטין. האם מערכת ההגנה תועבר לסוריה? צילום: רויטרס
אסד ופוטין. האם מערכת ההגנה תועבר לסוריה? צילום: רויטרס



עם זאת, במקביל העביר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מסר פחות חד-משמעי. "איני יכול לומר כי הסוגיה הוכרעה", אמר אמש לברוב במהלך ביקורו בסין. הוא הסביר כי הנשיא פוטין דן בנושא עם בכיר במערכת הביטחון הרוסית מתוך מטרה למנוע מצב בו סוריה תימצא לא מוכנה להתקפות נוספות מסוג המתקפה המערבית על מתקני הנשק הכימי ב-14 באפריל. מסר דומה העביר ביום חמישי האחרון דוברו של הנשיא פוטין דימיטרי פסקוב, שסירב לומר אם הקרמלין תומך בהעברת מערכת הטילים המתקדמת לסוריה. פסקוב הציע לתקשורת "לחזור ולקרוא בתשומת-לב" את הצהרתו של הנשיא פוטין לאחר המתקפה המערבית על מתקני הנשק הכימי של משטר אסד, שבה סוגיית אספקת מערכת s-300 לא הוזכרה כלל.



רוסיה התכוונה בעבר למכור לסוריה את טילי ה-s-300 , אולם ב-2013 הקפיא פוטין את העסקה על רקע התנגדות ישראלית. לאחר התקיפה המערבית כנגד מתקני הנשק הכימי של משטר אסד ב-14 באפריל הצהירו בכירים רוסים כי רוסיה שוקלת מחדש להעביר לסוריה את המערכת.



בתוך כך, ועל רקע המשך המלחמה בסוריה ומתקפות משטר אסד בגיבוי רוסיה נגד אזורים הנתונים לשליטת ארגוני מורדים, מדווח העיתון הגרמני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" כי בשיחות סגורות רמות-דרג המתקיימות לאחרונה, מציעים נציגים אמריקאים ואירופאים למוסקבה עסקה שבמסגרתה יסיר פוטין את תמיכתו במשטרו של אסד בתמורה להיענות מערבית לשאיפות הרחבות יותר של רוסיה.



על-פי מקורות מדיניים גרמניים בכירים, ההצעה כוללת מתן ערובה להישארות הנוכחות הרוסית בבסיסיה הצבאיים בלד'קיה ובטרטוס. מוסקבה מייחסת חשיבות צבאית רבה לנוכחותה בבסיסים אלה, החיוניים לפעולת הצוללות ונושאות המטוסים שלה בים התיכון, ושבלעדיהם יהיה הים התיכון בדומיננטיות מוחלטת של נאט"ו. נציגי המפלגה הנוצרית-דמוקרטית השלטת בגרמניה בוועדה לענייני חוץ של הבונדסטאג, מסרו לעיתון הגרמני כי בעקבות החשש של פוטין מפני ערעור על הלגיטימיות של הנוכחות הרוסית על-ידי ממשלה דמוקרטית שתקום בסוריה, שמים נציגי המערב בשיחות דגש על הבטחת הישארות הנוכחות הרוסית כחלק מהסדר מדיני שבמסגרתו יסתלק אסד מן שלטון בצורה מסודרת.



מרכיב נוסף בהצעה הוא הזרמת מיליארדי דולרים על-ידי מדינות המערב ומדינות המפרץ הערבי לטובת שיקומה הכלכלי של סוריה. על-פי בכירים בממשלת מרקל, פוטין אינו מעוניין בהסתבכות ארוכת שנים במדינה כושלת הנתונה למשבר כלכלי חריף, ומימון שיקומה של סוריה יהווה עבורו תמריץ להסכמה לסיומה של המלחמה בסוריה במסגרת תהליך מדיני בחסות האו"ם וללא אסד.



ולבסוף, המרכיב השלישי והדומיננטי בהצעה המערבית לרוסיה הוא הכרה במעמדה ככוח עולמי שפתרונה של כל בעיה בינלאומית מחייב התחשבות באינטרסים שלה. לדברי בכיר גרמני, "כל הדרכים העומדות לרשות גרמניה ובעלות-בריתה לסיום המלחמה בסוריה, אשר נמשכת שבע שנים וגבתה את חייהם של כחצי מיליון איש, כרוכות למרבה הצער בכך שניתן לפוטין את ההשפעה העולמית שהוא חפץ בה". לדברי הבכירים הגרמנים אין מדובר בכניעה אלא בהכרה במצב הקיים בשטח, וכי אין אלטרנטיבה אחרת לסיום האסון המתרחש בסוריה.