המודיעין האמריקאי עוקב אחר סדרת טיסות תובלה מאיראן לסוריה, שעל פי החשד הובילו מערכות נשק לכוחות איראניים או למשטרו של בשאר אל אסד, כך דיווחה הבוקר (רביעי) רשת CNN. בכיר בממשל האמריקאי אישר כי הטיסות התרחשו וכי ישראל וארצות הברית מודאגות כי המשלוח יכלול נשק עלול לאיים על ישראל. הטיסות התרחשו בימים שלאחר התקיפה המערבית על משטר אסד בסוריה ב-13 באפריל.



מוקדם יותר השבוע, אתרים שעוקבים אחר תנועה אווירית בינלאומית זיהו לפחות שתי טיסות של מטוסי תובלה של חיל האוויר הסורי בין איראן לסוריה. הבכיר אמר כי טיסות נוספות, בהן לפחות אחת של מטוס תובלה איראני, זוהו על ידי המודיעין האמריקאי. המשלוחים באים על רקע המתיחות הגוברת בין ירושלים לטהרן, בעקבות התקיפה שמיוחסת לישראל נגד בסיס איראני בסוריה. 



על פי פרסומים זרים, מטוסי קרב תקפו מוקדם יותר החודש את שדה התעופה T4, והשמידו מערכות נ"מ ומל"טים איראניים שהוצבו בו. עלי שמחאני, ראש מועצת הביטחון הלאומי העליונה של איראן, איים לאחרונה כי טהרן תגיב על תקיפת הבסיס האיראני. שמחאני, לשעבר שר ההגנה של משטר האייטוללות, אמר כי ישראל "לא הבינה עדיין כי תקופת הפגע-וברח הסתיימה" וכי היא "תשלם את המחיר על טיפשות".  



טיל פאתח איראני. צילום: סוכנות פארס
טיל פאתח איראני. צילום: סוכנות פארס



המודיעין האמריקאי חושד כי המשלוחים כוללים טילים נגד מטוסים שיכולים לאיים על חיל האוויר הישראלי. כזכור, מטוס קרב של חיל האוויר הופל בפברואר מאש נ"מ סורית, לאחר חדירה של מל"ט איראני למרחב האווירי של ישראל. דובר צה"ל התיר לפרסום לפני כשבועיים כי מניתוח מסלול התעופה וממחקר מבצעי ומודיעיני שבוצע על חלקי המטוס האיראני ללא טייס עולה כי כלי הטיס נשא עליו חומר נפץ וכי מטרתו היתה לבצע פעולת חבלה בשטח ישראל.