ביום השני לביקורו בארצות הברית, נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר הערב (רביעי) בנאומו בקונגרס האמריקאי כי מדינתו לא תפרוש מהסכם הגרעין של מדינות המערב עם איראן ללא אופציה טובה יותר. עם זאת, הבהיר מקרון כי "אסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני. לא עכשיו, לא עוד חמש שנים ולא עוד 10 שנים".

הנשיא הצרפתי הזהיר בנוסף כי הפוליטיקה איננה צריכה להוביל את הגורמים במלחמה במזרח התיכון. "ההסכם הזה לא עונה על כל הדרישות והדאגות, זה נכון, אבל אנחנו לא יכולים לסגת ממנו ללא תחליף אחר", הסביר מקרון.

עוד נושא משמעותי עליו דיבר מקרון, הוא הסכם האקלים ממנו פרשה ארצות הברית בשנה שעברה. "בוא נודה בכך", אמר, "אין לנו כדור ארץ נוסף. אני בטוח שיום אחד ארצות הברית תחזור להסכם פריז".
אתמול בפגישתו עם מקרון רמז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי יסכים לתיקונים "מוצקים" בהסכם הגרעין עם איראן, אך הוסיף מסר תקיף לשלטונות בטהרן כי יהיו להם בעיות "גדולות מבעבר" אם יתחילו מחדש את תוכנית הגרעין. טראמפ ומקרון נועדו אתמול בבית הלבן ושוחחו על הסכם הגרעין עם איראן, והנשיא האמריקאי חייב להחליט עד 12 במאי אם יעמוד באיומו לפרוש מההסכם שהושג בשנת 2015. הנשיא הצרפתי סיפר כי במהלך הפגישה הועלה הרעיון שצוותים משני הממשלים יגבשו הסכם חדש עם איראן. בפתח הפגישה שב טראמפ על עמדתו כי מדובר בהסכם "איום ונורא שאסור היה לעשות אותו". אולם הוא לא פסל את האפשרות כי יהיה מוכן לשמור על ההסכם אם יבוצעו בו תיקונים מהותיים, בין השאר בסוגיית הטילים הבליסטיים. "לא נאפשר לדברים מסוימים להתרחש. הם מנסים לייצר טילים, ואנחנו לא נסכים לכך".

מקרון בקונגרס. צילום: AFP
 
מקרון בקונגרס. צילום: AFP

הפגישה עמדה בצל דבריו של נשיא איראן חסן רוחאני מוקדם יותר אתמול נגד פרישה אמריקאית אפשרית מהסכם הגרעין. רוחאני אף הזהיר את ארה"ב כי במקרה כזה תחזור ארצו להעשיר אורניום כמו לפני ההסכם. "אם בבית הלבן לא יעמדו בהתחייבויות שלהם, הממשלה האיראנית תגיב בתקיפות. אם מישהו יבטל את העסקה, הוא ייאלץ להתמודד עם השלכות חמורות". 
בהתייחסו לדברים הבהיר טראמפ, בלי לפרט, כי התגובה נגד טהרן תהיה נחושה. "לא נעשה להם חיים קלים", אמר. "הם לא הולכים להתחיל מחדש שום דבר. אתם יכולים לרשום את זה – אם הם יתחילו מחדש את תוכנית הגרעין, יהיו להם בעיות גדולות יותר מאי פעם". "ההסכם עם איראן הוא סוגיה חשובה" ציין מקרון בדברי הפתיחה שלו, "אולם אנחנו צריכים להתייחס לתמונה הרחבה יותר של הביטחון בכל האזור. מה שאנחנו רוצים הוא להכיל את איראן ואת הנוכחות שלה באזור", הוסיף הנשיא הצרפתי.
יצוין כי עוד לפני הפגישה בבית הלבן בוושינגטון ביקש הנשיא טראמפ להפגין את היחסים המיוחדים שנרקמו בינו לבין עמיתו הצרפתי. בטקס צבאי בהשתתפות 500 חיילים, תזמורת צבאית שניגנה את המנוני שתי המדינות ו־21 מטחי כבוד, קיבלו טראמפ ורעייתו מלניה את בני הזוג עמנואל ובריג'יט מקרון על מדשאת הבית הלבן. למרות האווירה החמה, מקרון ניצל את נאומו כדי לבקש מטראמפ לשנות את עמדותיו ביחס למאבק בשינויי האקלים ולהביע התנגדות נחרצת ל"לאומנות האגרסיבית שמכחישה את ההיסטוריה שלנו".
שני הזוגות הנשיאותיים נפגשו כבר ביום שני, ופגישה זו שתלו הנשיאים במדשאת הבית הלבן עץ אלון שמקרון הביא מיער צרפתי שבו נלחמו חיילים אמריקאים במלחמת העולם הראשונה. לאחר מכן טסו הנשיאים ונשותיהם במסוק הנשיאותי למאונט ורנון, אחוזתו של הנשיא הראשון ג'ורג' וושינגטון, ושם סעדו ארוחת ערב פרטית וערכו סיור.
הלילה התקיימה ארוחת ערב ממלכתית בבית הלבן, הראשונה שעורכים בני הזוג טראמפ עבור מנהיג זר, ונמסר שהיא כללה את "המיטב של מאכלי אמריקה עם ניואנסים של השפעות צרפתיות".