נשיא ארה'ב דונלד טראמפ צפוי להשעות שוב את הכרעתו בנוגע לגורל הסכם הגרעין עם איראן. לדברי גורמים דיפלומטיים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק, ששוחחו עם 'מעריב אונליין', נשיא צרפת עמנואל מקרון הצליח לשכנע את טראמפ לדחות את הכרעתו. התאריך להחלטת הנשיא בנוגע להסכם הוא ה-12 במאי. קנצלרית גרמניה אנג'לה מרקל מגיעה מחרתיים לביקור בוושינגטון והיא אף יותר מנשיא צרפת, מתנגדת באופן תקיף לביטול הסכם הגרעין עם איראן. מרקל תשמח להתעדכן ולשמוע מטראמפ כי ידחה את החלטתו בנוגע להסכם הגרעין.



לדברי הגורמים, טראמפ מאוד נהנה מביקורו של נשיא צרפת והורגש מצדו מאמץ להפגין ידידות וקרבה למקרון. "טראמפ לא רוצה שהנשיא הצרפתי ישוב לארצו בידיים ריקות", אמר דיפלומט מערבי בכיר. "נשיא ארה"ב איננו דמות אהודה בצרפת. סירוב מצדו לבקשת מקרון לדחות את החלטתו היה מעצים את ההתנגדות והעוינות לטראמפ הרווחת בקרב צרפתים ומערער את מעמדו של מקרון במדינתו".



דיפלומטים ציינו כי אחד הנימוקים ששכנעו את טראמפ לדחות את החלטתו בנוגע להסכם הגרעין, הוא שמהלך נוקשה וחסר פשרות כלפי איראן היה משבש סיכויים להישג כל שהוא מפגישה מתוכננת בין טראמפ לנשיא צפון קוריאה קים ג'ונג און. עוד מסרו הדיפלומטים כי מקרון הסכים לקיים דיונים עם ארה"ב בנוגע


לשינויים בנוסח המקורי של הסכם הגרעין עם איראן, כאשר גם מרקל צפויה להסכים לכך, אך הערכה היא, שמדובר בשינויים שוליים, בלתי משמעותיים,


שלא ידרשו הסכמה מיוחדת מצד רוסיה וסין.



הוכחה לכך שהנשיא טראמפ אכן מתכונן לדחות ולהשעות את החלטתו היא ההצהרה שנכללה בנאומו של נשיא צרפת בקונגרס. "איראן לעולם לא תחזיק בנשק גרעיני", הצהיר מקרון, "לא היום ולא בעוד חמש שנים", מקרון אמר לחברי הקונגרס. "אני והנשיא שלכם סיכמנו ביחד כי ניתן לעבוד על הסכם מקיף יותר. אבל אסור לנטוש את הסכם הגרעין מבלי שהסכמנו על משהו איתן יותר".



הדברים האלה נאמרו בקונגרס בושינגטון. אבל גם אם מקרון לא התכוון לכך, הדברים נועדו גם לאוזנו ולתשומת לבו של בנימין נתניהו והם אינם בשורה טובה לראש הממשלה, בלשון המעטה. ביקורה של הקנצלרית מרקל ופגישתה עם טראמפ לא יהיו כל כך ידידותיים כמו הפגישה בין טראמפ למקרון. אבל לאחר שתעזוב את ושינגטון, תתחזק ותתעצם חזית אירופאית נגד ביטול הסכם הגרעין עם איראן – חזית שארה"ב לא תהיה שותפה פעילה בה אבל לא תתנגד ולא תפריע לה.