הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי אמר היום (ראשון) בוועידה שערך "הג'רוזלם פוסט" במלון מריוט בניו יורק, כי תיקון הסכם הגרעין עם איראן או ביטולו על ידי ממשל טראמפ הם "דבר טוב" לישראל. "מאוד קשה לנבא את העתיד החדשות הטובות הן ירושלים כל ישראלי ויהודי צריך להיות מאושר מזה. הנושאים העיקריים הם החלטתו של הנשיא בדבר העסקה עם איראן. אני חושב שבמידה ותיקון העסקה או יציאה מהעסקה זה דבר טוב. אני שמח שמבינים סוף סוף את הטבע האמיתי של איראן. הדבר השני הוא מה תהיה התגובה האיראנית".
 
אשכנזי הוסיף כי למרות צעדות השיבה ברצועת עזה, לא תפרוץ אינתיפאדה פלסטינית נוספת. "הנושא השני הוא הנושא הפלסטיני הדאגה המרכזית היא עזה אבל אנחנו יכולים להתמודד עם זה" אמר הרמטכ"ל לשעבר. "לא תהיה אינתיפאדה נוספת. הנושא האמיתי הוא אם החמאס יכול יהיה להוציא יותר אנשים ממה שעכשיו יוצאים. בסוף היום אנחנו לא נאפשר לאנשים לחצות את הגדר".

עם זאת, מי שקיבלה את מירב תשומת הלב בוועידה היא ללא ספק הקומיקאית והשחקנית הוותיקה, רוזאן בר, אשר התראיינה על הבמה אצל דנה וייס. רק לפני מספר שבועות חזרה הסדרה המיתולוגית "רוזאן" למרקעים בארצות הברית, ושוברת שיאים בלי הפסקה. "אני רוצה לעשות עלייה. אני בת 65 ואני רוצה לעשות את הדברים שמרגשים אותי", סיפרה בר. "הייתי בישראל ב-98' והלכתי לכל מקווה שיש שם. יש לי פנטזיה לחיות במדינה היהודית לקנות דירה ולהביא את המשפחה שלי".
 
מוקדם יותר, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר כי ישראל תפעל למנוע את ההתבססות האיראנית בסוריה בכל מחיר. "לישראל יש שלוש בעיות - איראן, איראן, איראן. אין לנו כוונה להיכנס לסוריה אווירית, אבל אם מישהו חושב שהוא יכול לשלוח טילים לעבר ערים בישראל או נגד מטוסים שלנו, שידע שנפעל בעצמה גבוהה ללא היסוס". ליברמן התראיין בוועידת הדיפלומטים השביעית של "הג'רוזלם פוסט" שיצאה היום לדרך. 

אביגדור ליברמן. צילום: מרק ישראל סלם
אביגדור ליברמן. צילום: מרק ישראל סלם

 
ליברמן התייחס גם להפגנות ברצועת עזה: "כל ההפגנות מלוות בשני סלוגנים: להרוס את מדינת ישראל וזכות השיבה לכל ישראל. לא ראינו אפילו אחד שמדבר על דו קיום או חיים בשלום עם ישראל, רק להרוס אותה. מה שאנחנו רואים זה פעילי חמאס, לא תושבי עזה אמיתיים. הם שולחים נשים וילדים כמגן אנושי ואני רואה בהם את האחראים למצב. אתה יכול רק לדמיין מה הייתה תגובת ארה"ב או רוסיה או סין אם מישהו היה משגר טילים לאדמתם או מסכן את ריבונותן. אנחנו עושים את המינימום ההכרחי להגן על ביטחוננו וריבונותנו. איזו בעיה לפתור? הם רוצים רק דבר אחד. להרוס את ישראל. הם לא קיבלו את הצעת הקוורטט וגם הם מתנהלים תחת מטריית איראן. כל קיומם והאידיאולוגיה שלהם זה להשמיד אותנו. על מה אפשר לנהל משא ומתן?". כשנשאל שר הביטחון על החיסול במלזיה, קטע השר את השאלה וענה: "מלזיה? מה זה מלזיה? לא שמעתי עליה".
שר הביטחון התייחס להחלטת ארצות הברית לגבי הסכם הגרעין עם איראן. "ההחלטה היא אמריקאית הם לא ביקשו מאתנו עצה יש להם רעיונות משלהם. אנחנו מדברים רק על העמדה שלנו והיא ברורה: זו עסקה גרועה, טעות גדולה ומזווית הראיה אין סיבה להסכם הזה ואם ההסכם יבוטל אנחנו כמובן נתמוך", אמר ליברמן. "רק האמרה שאולי ארה"ב תפרוש זה משהו שמשפיע על הכלכלה האיראנית וזה ללא ספק יש לזה משמעות לפעולות שהם לוקחים באזור נגד ישראל".
 
יואב גלנט. צילום: מרק ישראל סלם
יואב גלנט. צילום: מרק ישראל סלם



גלנט: "אנחנו מפסידים בגלל השיסוע בחברה"


שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, אמר בכנס כי איראן מנסה לייצר חזית חדשה נגד ישראל בגולן ובלבנון. "חמאס הוא אויב אגרסיבי אך מוחלש. המצב לפנינו הוא חדש. האיראנים משתלטים על אזורים מהמפרץ הפרסי ועד הים התיכון. התהתליך מכוון לייצר חזית חדשה לישראל בצפון וזה נעשה בעזרת חיזבאללה בלבנון ויחידות שיעיות ברמת הגולן", אמר גלנט.


"המאמץ לייצר טרור בגבול הצפוני הוא רק שני למאמץ של איראן לייצר נשק גרעיני", הוסיף השר. "הנושא האיראני הוא האתגר הביטחוני הגדול ביות לישראל בשנים הבאות צריך להתמודד איתו במישור הדיפלומטי וצבאי כדי לוודא שהמטרות של איראן לא יושגו. אני עד ממקור ראשון ליכולות של ישראל ואני בטוח שנתגבר על כל מכשול, אנחנו ננצח".
 
גלנט התייחס גם לשסע הפנימי בחברה הישראלית: "הנכס הגדול ביותר של ישראל הוא אזרחיה. אנחנו מפסידים אמנם בגלל שיסוע בחברה הישראלית בין ימין ושמאל. המנהיג של המחנה צריך להכריע את הכיוון אבל הקצב צריך להיות מותאם לאנשים שהולכים בסוף השורה. הבית השני חרב בשל ויכוחים פנימיים. עלינו לעבוד קשה ביחד כדי לשמר את הנס שהוא תחיית העם היהודי בארץ ישראל".
 
רון לאודר. צילום: מרק ישראל סלם
רון לאודר. צילום: מרק ישראל סלם
 

לאודר: "היחס ליהודים הוא בושה וחרפה"



נשיא הקונגרס היהודי העולמי, רונלד לאודר, אמר כי יש להילחם באנטישמיות ובתנועת החרם על ישראל. "יותר מדי מהדור הצעיר מפנים את הגב לישראל. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה, ומה אפשר לעשות כדי להחזיר את הגלגל אחורה. אנחנו לא עושים מאמצים להסביר מה זה יהודי ועל הגדולה של ישראל", אמר לאודר. "רק השבוע, דני דיין, הותקף והפריעו לו אנשי ה-BDS באוניברסיטת סירקיוז, זה עצבן אותי, ומה שראיתי שלא היה שם אף אחד להגן עליו ולהגן על ישראל. זאת בושה וחרפה. במקום להיות מנהיג יהודי שהוטרד, מה אם זה היה מנהיג שחור או מוסלמי? זה היה מגיע לכל החדשות. אבל שמדובר בישראלי, אף אחד לא מדבר על כך. השתיקה מביכה. יש לנו מוסר כפול במדינה הזאת, ואנחנו צריכים לעצור את זה".


לאודר הוסיף: "האויבים ממשיכים לשכנע נגד ישראל, והם שולחים את האנשים האלה לקמפוסים, על מנת להראות שיהודים נראים רע. היום, יותר מתמיד, הם מצליחים. הם משכנעים את הצעירים שישראל היא מדינת אפרטהייד. מה ישראל עושה בתגובה? כמעט כלום. הם בשקט. הם מרשים לאויבים שלנו לאמר את השקרים. אנחנו צריכים עזרה, מכולכם, ומישראל".
 
איש העסקים שיבח את הנשיא טראמפ על תמיכתו בישראל והכרתו בירושלים כבירתה. "אני אופטימי, אני מאמין שימיה הטובים של ישראל עוד לפניה, ועם הנשיא הכי תומך ישראלי שהיה כאן אי פעם, דונלד טראמפ, אני מאמין שהשלום אפשרי ובהישג יד", אמר לאודר. "ואנחנו מודים לטראמפ על האומץ להעביר את השגרירות. ישראל צריכה להבין שהיא צריכה את התפוצות, ושהדור הבא של התפוצות צריכים את ישראל. אנחנו צריכים לעזור להם להבין את הגאווה שלנו".

ישראל כ"ץ. צילום: מרק ישראל סלם
ישראל כ"ץ. צילום: מרק ישראל סלם



כ"ץ: "רוצים את פולארד בירושלים"

שר המודיעין והתחבורה, ישראל כ"ץ, קרא לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להגיע לפתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים ולאפשר למרגל הישראלי יונתן פולארד לעלות לישראל. ״בזכות החלטתו האמיצה והצודקת של הנשיא טראמפ, בימים הקרובים נחגוג את העברת השגרירות לירושלים. כדי להפוך את החגיגה לשמחה עוד יותר גדולה, אני פונה לידידנו הנשיא דונלד טראמפ לאפשר לג׳ונתן פולארד לעלות לישראל ולחגוג יחד עימנו בירושלים״, אמר כ"ץ. 

השר אמר כי יש לתקן את הסכם הגרעין עם איראן או לבטלו. "לקראת ה-12 במאי כשהנשיא טראמפ יכריע האם להמשיך בהסכם עם איראן ממשלת ישראל מאוד ברורה באמירה שלה שההסכם צולע וצריך להיות מתוקן או מובטל", אמר כ"ץ. "בלי הסכם וסנקציות חריפות עדיף מהסכם רע. הקהילה הבינלאומית צריכה לעמוד מאחורי הנשיא טראמפ במאמץ למנוע מאיראן נשק גרעיני. הקואליציה שהצליחה לנצח את דאעש צריכה להתייצב מול איראן". בנאומו הוסיף השר כ״ץ: ״איראן אולי יכולה להתנהג היום כמו אימפריה, אך היא לא - כמו שאומרים בפרסית: "פוז'ה אולי, ג'יבה חולי - הם מדברים כאילו הם עשירים, אבל הכיסים שלהם ריקים״.
 
הוועידה, אשר נחשבת לאחת מנקודות המפתח במהלך השנה מבחינת הקהילה היהודית בניו יורק, תדון בהתפתחויות באזורנו, הן מבחינה ביטחונית, הן מבחינה כלכלית, והן בחיזוק הקשרים שבין יהדות ארצות הברית וישראל. באירוע משתתפים מאות נציגים מכל רחבי העולם, כאשר האירוע עצמו, שיונחה על ידי העורך הראשי של הג'רוזלם פוסט, יעקב כץ, ייגע בנקודות מכל מיני פרספקטיבות. 

הקונסול דני דיין פתח את היום, כשלאחריו נאמו השר כ"ץ, נשיא הקונגרס היהודי העולמי לאודר, יו"ר קק"ל, דניאל עטר, והשר גלנט. במהלך הנאומים יתקיים גם ריאיון של שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כאשר אחריו תפסו את הבמה גם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי בריאיון מיוחד, שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, הסנטור לינדזי גרהאם, השר צחי הנגבי ועוד. במהלך האירוע התקיים גם ריאיון עם נרחב עם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אשר שוחרר מהכלא לפני מספר חודשים.