איך התקבל נאום נתניהו על הגרעין האיראני בעולם הערבי? הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 10, צביקה יחזקאלי, התייחס היום (שלישי) ברדיו גלי ישראל לנושא וסיפק כמה תובנות מפתיעות על הדרך בה קיבל העולם הסוני את מסיבת העיתונאים יוצאת הדופן של ראש ממשלת ישראל אתמול, בה הציג ראיות חותכות לכך שאיראן שיקרה על כוונתה להשיג נשק גרעיני, גם לאחר החתימה על ההסכם עם המעצמות. 



"הערבים התמוגגו מהעניין הזה, הם נתנו מחמאות לביבי יותר מאשר באולפנים אצלנו", סיפר יחזקאלי, שהוסיף שישראל נתפסת בעולם הערבי כמעצמה. "אני יכול לומר שאנחנו המעצמה הצבאית החמישית בעולם, אם אנחנו רוצים, אנחנו יכולים לרסק חצי עולם. יש פה תחושה שמצטיירת לשכנים שלנו, שאם הם רוצים לסמוך על מישהו, הם יכולים לסמוך על ישראל, גם הסעודים רואים את זה, שנבוא לעזרתם ביום מן הימים. בעיני שכננו אנחנו ממש וילה בג'ונגל".

סומכים על ישראל. נשיא מצרים ומלך סעודיה. צילום: AFP
סומכים על ישראל. נשיא מצרים ומלך סעודיה. צילום: AFP


"זהו לא רק הישג מודיעיני אדיר, אלא גם הוכחה לכל העולם ולמדינות ערב שידעו בבטן שאיראן מפתחת את הנשק הזה, שזה היה, ומה שהיה הוא שיהיה. נכון שהאיראנים עצרו את התוכנית כשידעו שיש פקחים, אבל מדינות ערב יודעות שמה שהתחיל גם ייגמר", הוסיף הפרשן. 
 
יחזקאלי גם התייחס למצב באיראן, ואמר: "איראן במקום מאוד מרתק, יש תסיסה כי המהפכה לא הביאה את מה שהייתה צריכה ב-30 שנה, הם רואים את האינפלציה. אם האיראנים יתקפו אותנו הם יכולים לאבד את השלטון".

הפרשן הסביר כי "אלמנט חשוב ביותר במזרח התיכון הוא הזמן והסבלנות. האיראנים סבלניים. מה שהם התחילו גם יבוא. האקדח שהונח על השולחן ב-2003 יחזור גם ב-2025, על פי ההסכם. מעבר לעניין הזה, בתחילה חשבו במדינות ערב שיש כאן טריק של נתניהו, אבל לפתע ראו שזהו האקדח המעשן מבחינתם - הראייה שתציל את הסונים באזור".