תשע שנים של ניסיונות לקיים בחירות לפרלמנט בלבנון, ואתמול סוף סוף זה קרה: בשעה 7:00 נפתחו הקלפיות ב־15 מחוזות במדינה, כדי לבחור 128 צירי פרלמנט, לאחר שהקדנציה של הצירים הנוכחיים הוארכה שלוש פעמים בשל חוסר היציבות בסוריה ובשל הרצון לשנות את חוק הבחירות. על פי תוצאות לא רשמיות מהבוקר (שני) חיזבאללה ובני בריתו זכו ביותר ממחצית ממושבי הפרלמנט ובמידה וגם התוצאות הרשמיות יהיו זהות הרי שמדובר בניצחון גדול לארגון השיעי ולגוש המזוהה עם איראן וסוריה על חשבון זה של ראש הממשלה, סעד חרירי. למרות ההישג הגדול חרירי הוא המועמד המוביל לתפקיד ראש הממשלה וזה שירכיב את הקואליציה החדשה, כיוון שהחוקים בלבנון קובעים שעל ראש הממשלה להיות סוני בלבד.  
 
משעות הבוקר אתמול, בצל אבטחה כבדה ובאווירה שקטה, התחילו כ־3.75 מיליון בעלי זכות בחירה לממש את זכות הבחירה בבחירות יחסיות בארץ הארזים. הקלפיות נסגרו אמש בשעה 19:00 כאשר אחוזי ההצבעה עמדו על 49.2 אחוזים. בבחירות האחרונות שנערכו במדינה בשנת 2009 אחוז המצביעים עמד על 54 אחוזים. התוצאות הרשמיות אמורות להתפרסם היום או מחר. על פי החוק החדש התאפשר לראשונה גם ללבנונים המתגוררים ברחבי העולם להצביע, ובמקביל צומצם מספר מחוזות הבחירה. בשבוע שעבר כבר הצביעו עשרות אלפי לבנונים ברחבי העולם.

מלבד עמותה מקומית לשמירה על הדמוקרטיה בבחירות, גם האיחוד האירופי הודיע כי הוא שלח מפקחים על מנת לעקוב אחר הבחירות לפרלמנט בלבנון. שר הפנים נוהאד אל־משנוק, מרשימתו של ראש הממשלה חרירי, שהגיע בשעות הבוקר להצביע בביירות, אמר: “המעמד הזה מראה את הדמוקרטיה הלבנונית ואת חשיבות של הדמוקרטיה. זוהי חגיגה דמוקרטית וכמו שאמרנו מהתחלה, ברכות למי שינצח הלילה”.

חרירי עצמו התייצב בקלפי בבית ספר ציבורי. “כשאנחנו רואים מה קורה במדינות סביבנו, העובדה שלבנון עורכת בחירות מראה שהמצב שלנו טוב”, אמר חרירי שנאלץ להמתין כעשרים דקות בתור עד שהצביע.


במדינה שבה 25% מהאוכלוסייה הם פליטים סורים ופלסטינים, חלק מהמועמדים האנטי־סורים, יצאו בפרסום ברחובות נגד ההישארות של הפליטים בארצם. “יבוא יום שבו נבקש מהסורי לקחת את חפציו וכל מה שגנבת – ותסתלק”, נכתב בחוצות על ידי “מפלגת אל־כתאיב”, מה שגרם לתגובות קשות על “גזענות ושנאת הזר”.

כמו בכל בחירות, גם בלבנון פועל “רב־סרן שמועתי”. בין היתר דווח שהפליטים הסורים והפלסטינים הצטוו על ידי משרד הפנים וכוחות הביטחון לא לצאת מבתיהם ביום הבחירות, כדי לא להפריע לבחירות – דבר שהוכחש בהודעה של משרד הפנים. תמונות וסרטונים על “חילופי אש בהר לבנון בין יריבים”, גרמו לצבא לצאת בהודעה מיוחדת שבה הכחיש את הפרסום. תמונות בהן רואים דגלים איראניים בביירות שעליהם הכיתוב “הבירה הרביעית שלנו”, גרמו לוויכוח נוקב ברשתות החברתיות, ובסופו של יום התברר כחלק מקמפיין בחירות נגד חיזבאללה.
 
בינתיים, מי שגזרו קופון הם בעלי מסעדות ובתי מלון, הבנקים וגם אנשי הפרסום. על פי הערכות, המועמדים הוציאו למעלה ממיליארד דולר על הבחירות.