הסכם הגרעין יישאר על כנו גם אם טראמפ יחליט לפרוש ממנו? נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר היום (שני) כי ייתכן שטהרן תישאר בהסכם גם אם ארצות הברית תחליט לצאת ממנו בשבוע הבא. בנאום ששודר בטלוויזיה, אמר רוחאני, במה שנראה כמו שינוי כיוון בטהרן כי "אם נקבל את מה שאנחנו רוצים ללא אמריקה, איראן תישאר מחויבת להסכם".

רוחאני הוסיף כי "מה שמעניין אותנו זה לשמור על האינטרסים של איראן על ידי יתר המדינות החותמות. להיפטר  מהנוכחות המציקה של אמריקה יהיה בסדר מבחינתנו".

לדברי רוחאני, "אם הם [ארה"ב] רוצים לוודא כי אנו לא חותרים להשגת פצצה גרעינית, הרי שאמרנו שוב ושוב כי אנו לא חותרים לכך, אולם אם הם רוצים להחליש את איראן ולהגביל את השפעתה, בין שבאזור ובין שבעולם, לכך תתנגד טהראן בחירוף נפש".

עד כה העמדה האיראנית היתה שאם ארצות הברית תפרוש מן ההסכם המשמעות היא ביטולו המיידי. בשבוע שעבר אמרו גורמים איראניים לרויטרס, כי כל עוד טהרן לא תוצא מהמערכת הכלכלית והמסחרית הגלובלית, היא תשקול להישאר בהסכם.  סיבה נוספת להישארות של איראן בהסכם היא החשש של המשטר מחזרה להפגנות בגלל המצב הכלכלי הקשה, שיחמיר אם יוחזרו הסנקציות על המדינה.

אירופה נשארת בהסכם

בתוך כך, מדינות אירופה הצהירו היום כי יישארו בהסכם בכל מצב, ללא קשר להחלטה של הנשיא טראמפ. בנוסף, הן מעוניינות לשאת ולתת עם טהרן על תוכנית הטילים שלה ועל הפעילות הגרעינית שלה אחרי 2025 - אז יפוג ההסכם - ובכך לענות על כמה מן החששות של וושינגטון. 

שרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה אמרו היום כי מדינותיהם יישארו בהסכם. שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס,אמר כי ההסכם "עושה את העולם לבטוח יותר". מקבילו הבריטי, בוריס ג'ונסון, הנמצא בוושינגטון, אמר כי להסכם אמנם יש חסרונות שאפשר לתקנם. "בריטניה עובדת אם ממשל טראמפ ועם בעלות בריתנו גרמניה וצרפת על מנת לעשות זאת. אני בטוח בדבר אחד: על אלטרנטיבה אחרת היא יותר גרועה. הדרך הנכונה ביותר היא לשפר את האזיקים על איראן ולא לשבור אותם".