יועצו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר לעיתון Izvestia כי "לא מתקיימים מגעים עם סוריה במטרה להעביר סוללות S-300". העיתון ציטט היום (שישי) את הבכיר שאמר כי "כרגע, לסוריה יש את כל מה שהיא צריכה, ואנחנו לא דנים על העברת תחמושת מכל סוג שהוא". היועץ, ולדימיר קוזין, הסביר כי "עד כה, לא התקיימו מגעים על העברה של תחמושת מהסוג המדובר".

בתוך כך, העיתון הכווייתי אל-ג׳רידה דיווח כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין‬⁩ הבטיח לראש הממשלה ⁧‫בנימין נתניהו‬⁩, במהלך אירוחו במוסקבה, כי ארצו לא תעביר לצבא הסורי את מערכות טילי S-300, שעלולות לסכן את פעילות מטוסי חיל האוויר בסוריה. כזכור, גורם רוסי איים כי ארצו תעביר את מערך ההגנה האווירי המתקדם לסוריה, לאחר המתקפה המשולשת של ארה״ב, צרפת ובריטניה בחודש שעבר, שהתרחשה לאחר שהמערב האשים את המשטר של בשאר אסד בשימוש בנשק כימי.

העיתון מדווח עוד מפי מקור בטהרן, כי הגנרל האיראני קאסם סולימאני, ראש כח אל-קודס במשמרות המהפכה, הוא שהחליט על שיגור הטילים לגולן, לאחר ״ניסיון ההתנקשות הכושל בחייו ביום רביעי שעבר״. אחד מעוזריו של הגנרל האיראני אמר, כי ״ישראל תקפה שיירת רכבים בטיל מונחה ביום רביעי שעבר, מאחר וסברה שבאחד מהם נוסע סולימאני. במתקפה נפגע סגנו האית׳ם עבד א-רסול באורח קשה, וכמה ממלוויו ממשרות המהפכה של איראן וחיזבאללה הלבנוני״. העיתון מזכיר את הדיווח הבלעדי, כי ישראל כבר קיבלה אור ירוק מארצות הברית לחסל את סולימאני.

קאסם סולימאני. צילום: AFP

 

בסוף החודש שעבר דווח בעיתון "קומרסנט" הרוסי, כי רוסיה מתכוונת להתחיל בהקדם באספקת מערכת טילי הקרקע-אוויר המתקדמת למשטר הסורי. על-פי בכירים בממשל ובצבא הרוסי המערכת תועבר למשטר הסורי בחינם במסגרת סיוע טכני וצבאי, ונועדה לשמש כבסיס ליצירת מערכת הגנה אווירית שתאפשר למשטר הסורי להתמודד עם התקפות אוויריות אפשריות מצד ארצות-הברית, בעלות בריתה המערביות וישראל. 
 
טילי s-300 מגיעים לטווח של 200 ק"מ, ועל-פי מומחים העברתם לסוריה תאפשר לה ליצור מערכת הגנה-אווירית רב-שכבתית מקיפה ויעילה. מומחים רוסים אמרו ל"קומרסנט" כי פריסת הטילים תסייע לייצב את סוריה ותמנע מישראל ומארצות הברית לתקוף בחופשיות תשתיות במדינה. בשלב הראשון מתכננת רוסיה להשאיר בשטח יועצים צבאיים רוסיים לצורך הפעלת המערכת, הסבירו מקורות מדיניים וביטחוניים רוסיים, כך שאם ישראל תתקוף את המערכות, "ההשלכות תהיינה קטסטרופליות לכל הצדדים". 
 
רוסיה התכוונה בעבר למכור לסוריה את טילי ה-s-300 , אולם ב-2013 הקפיא פוטין את העסקה על רקע התנגדות ישראלית. לאחר התקיפה המערבית כנגד מתקני הנשק הכימי של משטר אסד ב-14 באפריל הצהירו בכירים רוסים כי רוסיה שוקלת מחדש להעביר לסוריה את המערכת.