"ישראל היא מפעל הפיס של ארדואן", כך אומר הבוקר (חמישי) רפאל סאדי, עיתונאי אופוזיציה בטורקיה, ברקע המשבר המחריף ביחסים בין המדינות לאחר האירועים האחרונים בגבול רצועת עזה, בהם נהרגו עשרות בני אדם. ז"ה שידור חוזר שחוזר על עצמו מ-2004. הפעם הקודמת היתה כשחוסל שיח יאסין וארדואן היה שר בממשלה. השתמש במילה טרור לראשונה. עם הבן אדם הזה אף פעם לא מתפייסים. הוא תפס את הקטע שהוא יודע אם הוא מקלל את ישראל ומשתמש בקלף של פלסטין - כך הוא מבטיח את המקום שלו בשלטון מחדש", אמר העיתונאי הטורקי בראיון לגל"צ.



"אני מכנה את המצב הזה מפעל הפיס של ארדואן, הוא אחראי על ההגרלה והוא מי שתכנן את כל המהומות בעזה", ציין סאדי, אני קורא את העיתונות הטורקית ומוצא את כל הסממנים שהוא אחראי על זה. הוא הצליח לשכנע את הקהל שלו שירושלים שלהם. אין מדיה חופשית כרגע בטורקיה חוץ מכמה עיתונים".



בנוגע לתגובה הישראלית לאחר השפלת השגריר בנמל התעופה אמר סאדי כי הוא "ממליץ לכולם לשתוק ולהתאפק. לא לרדת לרמה של ארדואן ולא לעשות את הדברים האלו. מחר נצטרך לעבוד ביחד עם הטורקים. אסור להעליב את העם הטורקי. לדוגמה, מה שהבן של נתניהו עשה. אנחנו לא ברמה שלהם. ישראל אשמה - 15 שנה ואולי יותר לא השקיעו בהסברה בטורקיה".



הפגנות בטורקיה נגד ישראל. צילום: רויטרס



המשבר התחיל לפני שלושה ימים, כשטורקיה הורתה לשגרירה בישראל לחזור לאנקרה, ובמקביל הודיעה לשגריר הישראלי איתן נאה כי עליו לעזוב את המדינה. אתמול חלה החרפה, כשטורקיה הודיעה לקונסול ישראל באיסטנבול יוסי לוי ספרי כי גם עליו לעזוב את המדינה כאות מחאה על סילוק הקונסול הטורקי חוסנו גורג׳אן טורקאולו מישראל כמה שעות קודם לכן.



השיא היה בשעות הבוקר, כשהשגריר נאה התייצב בשדה התעופה באנקרה כדי לעזוב את המדינה ולשוב לישראל. אלא ששם חיכתה לו הפתעה בדמות עשרות צלמים שהוזמנו על ידי השלטונות המקומיים. בסרטון שהופץ ברשתות הטורקיות נראה נאה כשהוא מתבקש לעבור בדיקה גופנית מביכה טרם עלייתו לטיסה. מדובר במחזה חריג, שכן שגרירים נושאים דרכון דיפלומטי שלרוב מקנה להם כניסה מהירה או בידוק מינימלי. עם שובו לארץ כעבור מספר שעות אמר השגריר נאה כי "טוב לחזור לארץ".



"השגריר נאה עבר השפלה בבידוק הביטחוני באנקרה בנוכחות המצלמות שהוזמנו לשם למטרה זו", אמר אמש דובר משרד החוץ עמנואל נחשון. "התנהגות זו מהווה הפרה בוטה של קוד ההתנהגות הדיפלומטי הנהוג בין מדינות. עמדתנו זו הובהרה גם ישירות לרשויות באנקרה", הוסיף הדובר.


ואכן, ישראל לא הסתפקה בהעברת המסרים לשלטונות באנקרה וזימנה לשיחת נזיפה את הממונה על שגרירות הטורקית בישראל אומת דניז, המוגדר כמספר 2 בשגרירות. צלמים הוזמנו על ידי משרד החוץ לצלם את הממונה על השגרירות מגיע אל המשרד ונאלץ להציג בכניסה תעודת מזהה ולעבור תשאול כמו אחד האדם בטרם נכנס פנימה.



ממשרד החוץ נמסר כי שיחת הנזיפה לדניז נערכה בעקבות היחס הבלתי נסבל לשגריר ישראל איתן נאה בעת יציאתו את טורקיה. "השיחה התקיימה עם מנהלת מחלקת אירופה במשרד החוץ איריס עמבור, שהביעה בפני הממונה את מחאתנו החריפה על ההתנהלות הטורקית השערורייתית, והוסיפה כי ישראל לא תוכל לסבול התנהגות כזו אל נציגיה", נמסר ממשרד החוץ.