בתחילת שנת 1464, כך מספרת האגדה, ישבה אליזבת וודוויל תחת עץ אלון ביער וויטלברי עם שני בניה, וחיכתה לרוכב מסוים שיעבור במקום - מלך אנגליה, אדוארד הרביעי. היא קיוותה כי למען ילדיה תוכל לשכנע את המלך הצעיר להשיב לה את אדמותיה שנלקחו בשל תמיכת משפחתה בבית לנקסטר, שנלחם בבית יורק, שאליו השתייך המלך הנוכחי, על המלוכה.



כאשר נפגשו השניים התרחש דבר בלתי צפוי, והמלך התאהב בוודוויל היפהפייה, שהייתה מבוגרת ממנו בחמש שנים. זו לא הייתה המכשלה היחידה במערכת היחסים בין השניים - וודוויל הייתה אלמנה עם ילדים, ויותר מכך, היא נחשבה "פשוטה" מאחר שאביה היה אביר בדרג נמוך ביותר, אף שאמה השתייכה למשפחת אצולה.



למרות זאת, ואף שהוא היה אמור לשאת נסיכה צרפתית כחלק מהיחסים האסטרטגיים שהיו אופייניים לאותה תקופה, החליט המלך להינשא לוודוויל בספטמבר 1464 בטקס חשאי שבו נכחו כומר, אם הכלה ושתי עוזרות. הנישואים נשמרו בסוד במשך חודשים, ורק במאי 1465 היא הפכה למלכת אנגליה באופן רשמי.



הקשר בין המלך לבין המלכה "הפשוטה" עורר סקנדל עצום, ובין השאר נטען כי וודוויל הייתה בעלת כוחות כישוף, ולפיכך הצליחה לכבוש את לבו של אדוארד הרביעי. למרות זאת, הזוג המלכותי שמר על קשר אמיץ ואוהב ונולדו להם לא פחות מעשרה ילדים, עד שהמלך מת מדלקת ריאות ב־1483.



בנם של השניים, אדוארד החמישי, היה אמור להיות המלך החדש, אולם הוא עדיין היה נער. ריצ'ארד מגלוסטר, אחיו של המלך המת, החליט למנוע מגיסתו וממשפחתה לצבור עוצמה, הצליח להכריז על ילדיה של וודוויל כבלתי חוקיים, והפך למלך ריצ'ארד השלישי. זמן קצר לאחר מכן, רצח את המלך המיועד ואת אחיו הצעיר, שהוחזקו במצודת לונדון. כעבור שנתיים ניצח הנרי טיודור את ריצ'ארד השלישי והפך למלך הנרי השישי. הוא נישא לבתה הבכורה של אליזבת, ולאמה הושבו זכויותיה המלאות. אליזבת וודוויל הלכה לעולמה באפריל 1483, אולם צאצאיה המשיכו לשבת על כס המלוכה לאורך מאות שנים, עד היום.



סיפור נישואיהם של הנרי הרביעי ואליזבת וודוויל היה חריג באותה תקופה, וגם מאות שנים לאחר מכן, שכן בתי המלוכה באירופה הקפידו לשמור על קשרי נישואים בינם לבין עצמם. מעטים היו פשוטי העם שהצליחו לחדור את הרשת של בני הדם הכחול. אולם קרוב ל־82 שנה לאחר שאדוארד השמיני ויתר על כס המלוכה כדי שיוכל להינשא לאהובתו האמריקאית הגרושה, ווליס סימפסון, החתונה שתתקיים מחר בטירת וינדזור - בין הנסיך הארי, השישי בתור לכס המלוכה, לבין השחקנית האמריקאית מייגן מרקל, שמלבד היותה גרושה היא גם קתולית ושחורה למחצה - מעידה על המציאות הנוכחית, שבה נוכחות של "פשוטי עם" ואפילו אזרחים זרים במשפחות המלוכה כבר אינה כה נדירה. יותר מכך, מבט על משפחות המלוכה ביבשת מראות כי בעוד שנים לא רבות יונהגו מרביתן בידי זוגות "מעורבים".



עליות ומורדות


החתונה תזכה באופן טבעי לסיקור בינלאומי נרחב, ואלפים יגדשו את רחובות ווינדזור כדי לצפות בזוג המאושר: הנסיך שנחשב במשך שנים לכבשה השחורה של בית המלוכה ושחקנית הטלוויזיה המצליחה. אולם החגיגה לא תשתווה לחתונה המלכותית הקודמת שסיפקה איחוד בין בן מלוכה לבין "פשוטת עם", בעת שאחיו של הארי, הנסיך ויליאם, התחתן עם קייט מידלטון ב־29 באפריל 2011.



מאות אלפים גדשו את רחובות לונדון כשהכרכרה של בני הזוג עשתה דרכה בין ארמון בקינגהאם לבין כנסיית ווסטמינסטר, ותשומת לב הופנתה לעבר שמלת הכלה הלבנה ארוכת השוליים, ולא פחות מכך לעבר אחותה, פיפה מידלטון, שהפכה סלב מאותו היום ואילך.



סיפור האהבה בין הנסיך, השני בתור לכס המלוכה, לבין מידלטון, בת למשפחה מהמעמד הבינוני, החל כשהשניים למדו באוניברסיטת סנט אנדרוז


בסקוטלנד. הם הכירו במעונות זמן קצר לאחר שחלו את לימודיהם ב־2001, אולם המפנה התרחש במרץ 2002, בעת שמידלטון דגמנה שמלה שקופה בתצוגה ושבתה את לבו של הנסיך. רק במהלך 2003 החלו השניים בקשר רומנטי, ובשנים הבאות הגיעה מידלטון לאירועים של בן זוגה ושל המשפחה המלכותית - תחת עינה הבוחנת של העיתונות הבריטית.



בתחילת 2007 עלתה הזוגיות המאושרת על שרטון. הנסיך שהה זמן רב בבסיס הצבאי שלו ותועד בצהובונים חוגג במסיבות ובמועדונים, לעתים עם בחורות חשופות חזה, ובאפריל נפרדו השניים. אולם שבועות ספורים לאחר מכן ויליאם החל לשנות את דעתו והבין שקייט היא האישה בשבילו. "שנינו היינו צעירים מאוד", סיפר הנסיך לימים. "שנינו חיפשנו את עצמנו והיינו דמויות שונות. כל אחד מאיתנו ניסה למצוא את הדרך שלו, ובסופו של דבר זה היה לטובה".



בקיץ 2007 חידשו בני הזוג את מערכת היחסים, ובאוקטובר 2010, בחופשה בקניה, הציע הנסיך נישואים. ההודעה הרשמית התפרסמה חודש לאחר מכן, והחתונה נערכה באפריל 2011. בחודש שעבר נולד בנם השלישי של השניים, הנסיך לואי, אח לנסיך ג'ורג' (4) ולנסיכה שרלוט (3).



גם קמילה, רעייתו הנוכחית של יורש העצר הנסיך צ'רלס, אינה מגיעה ממשפחת אצולה. היא אומנם נינתה של אליס קפפל, שהייתה הפילגש של המלך


אדוארד השביעי, אולם היא נולדה לאיש צבא ולעובדת בסוכנות אימוץ. את הנסיך צ'רלס הכירה ב־1971, והרומן נמשך שנתיים, עד שהגיעה הפרידה, בין השאר בשל רצונו של צ'רלס להמשיך בקריירה הצבאית שלו. קמילה נישאה לאנדרו פרקר־בולס, אולם הרומן בין השניים התחדש כעבור שנים ספורות וגם נמשך לאחר שיורש העצר נישא לדיאנה ב־1981. "היינו שלושה בנישואים האלה, וזה היה עמוס למדי", אמרה דיאנה בראיון ל־BBC ב־1995.



הנסיך הארי וקייט מידלטון. צילום: Getti Images
הנסיך הארי וקייט מידלטון. צילום: Getti Images



קמילה ובעלה נפרדו ב־1995, בעוד צ'רלס ודיאנה התגרשו שנה לאחר מכן. רק אז הרשו לעצמם השניים לחדש את היחסים, אולם הם יצאו לראשונה בפומבי אל המצלמות רק ב־1999. ב־8 באפריל 2005 הם נישאו בטירת וינדזור בטקס אזרחי, ובשל כך המלכה אליזבת השנייה לא השתתפה באירוע.



קמילה קיבלה את תואר הדוכסית מקורנוול, ומעמדה הציבורי החל להשתפר בהדרגה. עם זאת, סקרים הראו כי יותר ממחצית מהציבור הבריטי עדיין אינו מוכן שהיא תישא את תואר המלכה כשבעלה יירש את כיסאה של אמו בבוא היום.



עיתונאית בארמון


מי שמחזיקה היום בתואר מלכה היא לטיסיה, רעייתו של מלך ספרד פליפה השישי, פשוטת העם הראשונה שנכנסה למשפחת המלוכה הספרדית. לטיסיה אורטיס רוקסולנו היא בתם הבכורה של עיתונאי ואחות, משפחה ממעמד הביניים בעלת שורשים מצד אביה למשפחת אצולה מימי הביניים. ב־1998 היא נישאה למורה לספרות, אולם השניים נפרדו שנה לאחר מכן.



בהמשך פיתחה לטיסיה קריירה בתחום העיתונות והייתה לכתבת ולמגישת חדשות בכלי תקשורת מובילים בספרד, ובין השאר סיקרה את בחירות 2000 בארה"ב ואת פיגועי התאומים ב־11 בספטמבר. לטיסיה והנסיך פליפה נפגשו לראשונה ב־2001 במסיבה של חברים. כעבור שנה, בנובמבר 2002, הגיע יורש העצר לנחם את הקהילות שנפגעו מדליפת נפט גדולה בחבל גליסיה, לטיסיה סיקרה את האירוע, ומנקודה זו החלה ביניהם מערכת יחסים רומנטית.



רק ב־1 בנובמבר 2003 נודע לספרדים על הרומן, כאשר ארמון המלוכה הודיע על אירוסיהם של השניים, חמישה ימים לפני טקס האירוסים הרשמי. החתונה נערכה במאי 2004, במדריד, בנוכחות של יותר מ־1,700 אורחים, בהם נציגים ממשפחות המלוכה באירופה וברחבי העולם ועשרות מכובדים נוספים. הבת הראשונה, הנסיכה לאונור, נולדה ב־2005, וכעבור שנתיים נולדה הבת השנייה, הנסיכה סופיה. ביוני 2014, בעקבות פרישתו של המלך חואן קרלוס, הפך בנו למלך פליפה השישי ולטיסיה זכתה בתואר מלכת ספרד.



"להיות תמיד תחת סימן שאלה, בלי יכולת לעבוד במקצוע שלך זה משהו שמרבית האנשים מתקשים להבין", אמר גורם המקורב לבני הזוג ליומון "אל פאיס". "יותר מכך, המצב שלה לא צפוי לעורר סימפטיה בקרב הציבור הכללי, אבל צריך לזכור שלטיסיה נכנסה לכל המצב הזה רק מפני שהיא התאהבה".



מפגש אולימפי


מדינות סקנדינביה הן מהליברליות ביותר בעולם, והדבר מתבטא גם בבתי המלוכה שלהן, שם השילוב בין בנים ובנות משפחות המלוכה לבין בני זוג שלא הגיעו מרקע של דם כחול כבר נחשב לדבר שבשגרה.



באוגוסט הקרוב יציינו מלך נורווגיה הראלד החמישי (81) ורעייתו המלכה סוניה (80) יובל לנישואיהם. סיפור אהבה שהחל לפני קרוב לשבעה עשורים ועדיין מרגש את המדינה. סוניה הרלדסן היא בתו של סוחר בגדים, שעסקה בעיצוב אופנה וקיבלה תואר בהיסטוריה של האומנות. ב־1959 פגשה את נסיך הכתר הנורווגי הראלד, ובמשך תשע שנים הם ניהלו קשר סודי, הרחק מעין הציבור והמשפחה, וזאת מאחר שסוניה הייתה פשוטת עם.



בסופו של דבר דרש הראלד מאביו, המלך אולף החמישי, לקבל אישור להתחתן עם סוניה, ואיים שאם לא יתאפשר לו הדבר, הוא יישאר רווק וכך עלול לבוא


הקץ על שלטון המשפחה. ההודעה הרשמית על האירוסים הגיעה במרץ 1968 והתקבלה באהדה ציבורית. השניים נישאו ב־29 באוגוסט בקתדרלה של אוסלו.



בספטמבר 1971 נולדה בתם הראשונה, הנסיכה מרתה לואיז, וביולי 1973 נולד יורש העצר, הנסיך הוקון. בינואר 1991 מת המלך אולף, והראלד עלה לכס המלוכה, בעוד סוניה הפכה למלכה הרעייה הראשונה זה 53 שנה. גם כיום השניים אהודים מאוד על הציבור.



בשנת 2000 הגיע יורש העצר של דנמרק, הנסיך פרדריק, לסידני לרגל המשחקים האולימפיים. מפגש אקראי בפאב עם מרי אליזבת דונלדסון, עובדת


בחברת פרסום ובתם של זוג אקדמאים סקוטים שהיגרו לטזמניה, הוביל לסיפור אהבה בין השניים, שבעוד שנים לא רבות יהיו הזוג המלכותי של המדינה הסקנדינבית.



למעשה, דונלדסון לא ידעה כלל במי מדובר. "בפעם הראשונה שנפגשנו לחצנו ידיים", סיפרה. "לא ידעתי שהוא נסיך דנמרק. חצי שעה מאוחר יותר, מישהו בא אלי ואמר 'את יודעת מי האנשים האלה?'".



בשנה הראשונה הם שמרו על קשר חשאי. הנסיך הגיע לבקר את חברתו באוסטרליה, ורק ב־2001 עברה דונלדסון לדנמרק והרומן נחשף. ב־8 באוקטובר 2003 התארסו השניים, והחתונה התקיימה ב־14 במאי 2004 בקתדרלה של קופנהגן. "אני לא זוכרת שקיוויתי להיות נסיכה יום אחד", הודתה. "רציתי להיות וטרינרית".



לבני הזוג נולדו ארבעה ילדים - הנסיך כריסטיאן (12), הנסיכה איזבלה (11) והתאומים וינסנט וג'וזפין (7). בפברואר האחרון הלך לעולמו אביו של יורש העצר, הנסיך הנריק, אולם למרות האבל הכבד, המלכה מרגרטה השנייה לא מתכוונת לפרוש, נכון לעכשיו, ובנה עדיין ממתין ליום שבו יגיע תורו.



שוודיה מספקת דוגמה הפוכה, שם החתן הוא שהגיע ממשפחה פשוטה. 15 בספטמבר 1973, היום שבו נולד דניאל ווסטלינג, הוא גם היום שבו החל שלטונו של המלך קרל ה־16 גוסטב, אולם איש לא יכול היה לדעת שבעתיד יהיו השניים בני משפחה. ווסטלינג, שגדל בעיירה קטנה, שירת בצבא השוודי ולאחר מכן החל לעבוד כמאמן כושר אישי, עד שהקים ב־1997 חברה של מכוני כושר. כארבע שנים לאחר מכן החל ווסטלינג לעבוד כמאמן הכושר האישי של יורשת העצר, הנסיכה ויקטוריה, ששבה מלימודים בארה"ב וביקשה להתמודד עם הפרעות האכילה שלה באמצעות אימוני ספורט.



כמו בסיפור מהאגדות, השניים התאהבו, ואף שבציבור צצו תהיות רבות על בן זוגה הפשוט של המלכה לעתיד, הרומן בין השניים התפתח. מאחורי הקלעים החל ווסטלינג לעבור הכנה לקראת היום שבו יהפוך לבעלה של נסיכת הכתר, ובין השאר קיבל הדרכות על שפות אירופיות ועל ההיסטוריה של בית המלוכה ואף התבקש לקצר את שערו.



בפברואר 2009 נתן המלך את הסכמתו לאירוסים, אולם שלושה חודשים לאחר מכן נאלץ החתן לעתיד לעבור השתלת כליה. החתונה התקיימה ב־19 ביוני 2010, בדיוק ביום השנה ה־34 לנישואיהם של המלך והמלכה. לשניים יש שני ילדים - הנסיכה אסטל (6) והנסיך אוסקר (2).



הכוכבת והנסיך


החתונה מחר אינה האיחוד הראשון בין הוליווד לבין בית מלוכה אירופי. במאי 1955 הגיעה גרייס קלי - מהמפורסמות שבכוכבות הקולנוע האמריקאי, שזכתה שנה קודם לכן באוסקר לשחקנית הטובה ביותר - לסדרת צילומים בארמון מונקו אצל הנסיך רנייה השלישי, שליט הנסיכות. אף שקלי יצאה באותו זמן עם שחקן צרפתי, היא והנסיך החלו להתכתב וחצי שנה לאחר מכן הגיע הנסיך לארה"ב כדי לפגוש את קלי ומשפחתה והציע לה נישואים.



"חתונת המאה" התקיימה בקתדרלת סנט ניקולס במונקו באפריל 1956 בהשתתפות מאות אורחים, בהם שחקנים ואנשי עסקים ידועים. מאות אנשי תקשורת הגיעו לסקר את האירוע, בעוד כמעט כל תושבי הנסיכות יצאו לרחובות כדי לקדם את פני הזוג הטרי.



לבני הזוג נולדו שלושה ילדים - הנסיכה קרוליין, הנסיך אלברט והנסיכה סטפני - וקלי עסקה בעיקר בעבודות צדקה. אף שהוצעו לה תפקידים בסרטים, היא


ויתרה עליהם. סיפור האגדה הסתיים באופן טרגי ב־13 בספטמבר 1982, כשקלי לקתה בשבץ בעת שנהגה במכונית. כתוצאה מכך איבדה הנסיכה שליטה על כלי הרכב והידרדרה במורד ההר. היא נפצעה אנושות ומתה יום לאחר מכן. סטפני נפצעה קשה, אך הצליחה לשרוד.



הנסיך אלברט השני, שירש את אביו באפריל 2005, נחשב לרווק מבוקש, ולא פעם הופיע במדורי הרכילות לצד דוגמניות וכוכבות, ואף היו שמועות בנוגע לנטיותיו המיניות. ב־2000 פגש את שרלין וויטסטוק, שחיינית אולימפית מדרום אפריקה שנולדה ברודזיה (כיום זימבבווה), באירוע שחייה במונקו. השניים החלו לצאת בחשאי והרומן הפך פומבי רק כשהגיעו יחד לאולימפיאדת החורף בטורינו ב־2006.



ביוני 2010 התארסו בני הזוג, ובעקבות זאת הפכה וויטסטוק מפרוטסטנטית לקתולית ובמקביל למדה צרפתית בדגש על הניב המקומי. לפני החתונה התפרסמו דיווחים שהכלה המיועדת עמדה לנטוש את הנסיך בשל שמועות על ילד שלישי בלתי חוקי שנולד לו, אולם הארמון הכחיש זאת בתוקף. החתונה התקיימה בתחילת יולי 2011 בהשתתפות אורחים רבים מהעולם. התאומים, הנסיכים גבריאלה וז'אק, נולדו בדצמבר 2014.



[email protected]