עשרות אלפים משתתפים היום (שישי) באירוע מחאה נגד ישראל שמתקיים בטורקיה. בפתח דבריו בעצרת, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי "מאז הרגע שבו האימפריה העות'מאנית איבדה את ירושלים, בסוף מלחמת העולם הראשונה, העיר לא ראתה או חוותה שלום". הוא הוסיף כי "שנתיים לאחר כיבוש ירושלים ב-1967 על ידי ישראל, קבוצת אנשים הציתה את מסגד אל אקצא וזה היה הקש האחרון עבורנו. אלה מעשי הציונות ואנחנו עומדים בפני מאבק בהם".

נשיא טורקיה התייחס להפגנות שהפלסטינים מקיימים מזה שמונה שבועות בגבול הרצועה ואמר כי "כמו שנלחמנו על גליפולי בעבר, נילחם על ירושלים כעת, והמאבק שבליבנו יוביל לניצחון". בנאומו, בכיכר תחריר בבירה איסטנבול, הכריז ארדואן: "לא נקבל את כיבוש ירושלים, את ההפרות הקשורות למסגד אל אקצא ואת התגובה האמריקאית. אנחנו אומרים כי הדבר מנוגד להחלטת האו"ם". הוא הוסיף כי "ארצות הברית לא פותרת בעיות, אלא יוצרת חדשות".

כזכור, אתמול ארדואן שוחח עם מלך סעודיה סלמאן בנוגע להעברת השגרירות ושני המנהיגים דנו גם בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה. במקביל מנהיג חמאס איסמעיל הנייה הודה לארדואן על גירוש שגריר ישראל מאנקרה. באיגרת ששיגר הנייה לארדואן, קרא להחרים את ישראל בכל התחומים ולפעול למניעת נורמליזציה בינה לבין מדינות האיסלאם.

עיזת שאהין, חבר הנהלת IHH, אותו ארגון טורקי ששלח את אוניית המרמרה לישראל והוכרז כארגון טרור, אמר כי "אני מאמין שישראל צריכה להשיב את האדמות שנכבשו שלא כחוק מזה 70 שנה, זה לא חוקי, הן לא של ישראל". עוד אמר כי "כל המדינות העצמאיות ברחבי העולם ינתקו את קשריהן עם ישראל ויבודדו את ישראל לחלוטין".