דיפלומטים מגרמניה, צרפת, בריטניה, סין ורוסיה ייפגשו השבוע בווינה לסבב דיונים בניסיון להציל את הסכם הגרעין עם איראן ברקע פרישת ארצות הברית, כך לפי דיווח שפורסם הלילה (ראשון) בעיתון הגרמני "Welt am Sonntag". על פי הפרסום, המדינות יציעו לאיראן סיוע כספי בתמורה להשהיית פיתוח הטילים הבליסטיים שלה והפסקת התערבותה במזרח התיכון.



"אנחנו צריכים לזנוח את השם 'הסכם הגרעין של וינה' ולהוסיף לו אלמנטים נוספים. רק כך נוכל לשכנע את הנשיא טראמפ לבטל את הסנקציות", צוטט בכיר אירופי.



עוד על פי הפרסום, העסקה החדשה ככל הנראה תכלול מיליארדי דולרים של סיוע כספי לאיראן. הדיפלומטים מחפשים גישה חדשה בשל הקושי של החברות האירופיות לעבוד ברקע החזרת הסנקציות על ידי ממשל טראמפ.



טיל איראני במצעד צבאי. צילום: AFP



כזכור, לפני מספר ימים ענקית אנרגיה צרפתית בישרה כי בכוונתה לבטל עסקה בשווי מיליארדי דולרים עם איראן, בעקבות הודעת ארצות הברית על פרישתה מהסכם הגרעין עם איראן אם לא תקבל ערובות כלכליות כי לא יוטלו עליה סנקציות. החברה הצרפתית, טוטאל, חתמה בחודש יולי על חוזה פיתוח של שדה גז ברפובליקה האסלאמית, ועד כה השקיעה בו כ-40 מיליון יורו.



בהצהרה שפרסמה טוטאל, אמרה החברה כי אין ביכולתה להמשיך לפתח את פרויקט הגז, והיא תצטרך להפסיק את כל פעילותה לפני נובמבר הקרוב, אלא אם הרשויות האמריקאיות יספקו לה ערבויות כי לא יוטלו עליה סנקציות. טוטאל הוסיפה כי "בנסיבות אלה, החברה לא תיקח על עצמה מחוייבויות נוספות בפרויקט".



טראמפ חותם על פרישת ארה"ב. צילום: AFP



חלקה של טוטאל בפרויקט הוא מעט מעל ל-50%, ובמקרה שתפרוש ממנו, שותפתה לפרויקט, חברת האנרגיה הסינית CNPC תוכל להשתלט על חלקה של החברה הצרפתית, בהנחה שהסנקציות לא ירתיעו גם אותה.