מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו נשא נאום היום (שני) בו דיבר על מדיניות ארצו בנושא המזרח התיכון לאחר הפרישה מהסכם הגרעין עם איראן, בו תקף את הרפובליקה האסלאמית והציג את דרישות ארצו ממנה. "קיווינו שאיראן תוציא את הכסף מהסכם הגרעין לטובת אזרחי איראן, אבל היא חימשה ארגוני טרור. ממשל אובמה הימר שהעסקה תשפיע לטובה על איראן, אך ההימור כשל, ועלה בדמים".



פומפאו מנה את הצעדים שעל איראן לנקוט כדי שארצו תבטל מהסנקציות הנוכחיות. מזכיר המדינה ציין בין היתר כי על איראן להסיג את כוחותיה מסוריה, להפסיק לחמש ארגוני טרור, להפסיק את תוכנית הטילים שלה ולהגביל את תוכנית הגרעין. עוד הבהיר פומפאו, כי על איראן לחדול את פעילותה בעיראק ולשחרר את אזרחי ארצות הברית ובעלות בריתה הכלואים בשטחה.

עוד הוסיף פומפאו כי "מאז שנחתם ההסכם, חיזבאללה חומשה על ידי איראן, כשמטרתה ישראל. בנוסף לכך, תומכת איראן בממשל הרצחני של אסד וגרמה למשבר פליטים נורא. בעיראק, איראן ממנת מיליציות שחותרות תחת הממשל, בתימן היא מממנת את את המורדים החות'ים שתוקפים את סעודיה, ובאפגניסטן הם תומכים בטליבאן".



מיליציות שיעיות בסוריה. צילום: AFP



"הסנקציות על איראן חזרו, ובהמשך יופעלו סנקציות חזקות, אך זאת רק ההתחלה. הסנקציות יכאבו כל עוד איראן תפעל בניגוד לחוק הבינלאומי, אלה יהיו הסנקציות החזקות בהיסטוריה. איראן תיאלץ לבחור בין כלכלתה לניסיונה להגיע להגמוניה אזורית".

פומפאו ציין בנוסף כי מדינתו לא תהסס להעניש את מי שיפר את הסנקציות. "אנחנו מבינים שהסנקציות האלה מהוות מגבלה לחלק מבעלות בריתנו, אנחנו רוצים לשמוע את דעתן, אך אם הן יחרגו נעניש אותן. יש מדינות נוספות שמודאגות מאיראן, ואני בטוח שהן ישתפו איתנו פעולה. עם הזמן תהיה הבנה שפעולות טראמפ היו נכונות", אמר.

מצעד צבאי בטהרן. צילום: רויטרס


"זה מה שאתם רוצים?"


שר החוץ של ארה"ב פנה במהלך דבריו לעם באיראן ואמר: "זה מה שאתם רוצים? להיות תומכי חיזבאללה, חמאס ואל קאעידה? אנחנו מאמינים שמגיע לכם יותר. האם הממשל האיראני לא אחראי למצבכם הכלכלי? לאובדן החיים במזרח התיכון? איראן רוצה למתוח זרועותיה עד לשערי ישראל, היא כבר שלחה מל"ט ממולכד וטילים לעבר ישראל". 

"נמשיך לעבוד עם בעלות בריתנו, בנוגע להתפשטות האיראנית, למסלול הטילים, נפעל לכך שלא יהיה לה מסלול לנשק גרעיני, לא עתה ולא בעתיד. אנחנו נפעיל לחץ חסר תקדים על השלטון בטהרן".

"בשנה הבאה יעברו 40 שנה למהפכה האסלאמית, ומה היא הביאה לעם האיראני. חמינאי לא יחיה לנצח, והאיראנים לא יחיו תחת עריצות לנצח. עכשיו הזמן של הממשל האיראני לעשות משהו אמיץ למען עמם העתיק הזה, אנחנו מודעים לאופיו של הממשל, אבל אנחנו מעוניינים בשינוי. אנחנו, להבדיל מהממשל הקודם, מעוניינים ברווחת העם האיראני".