למרות דבריו של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, כי הוא מאמין שבעלות בריתה של ארצות הברית מבינות מדוע היא פרשה מהסכם הגרעין, שרת החוץ האירופית הגיבה הערב (שני) לנאום שנשא הבוקר וביקרה את תוכנו. "פומפיאו לא הדגים בנאומו כיצד הפרישה מהסכם הגרעין עזרה להגן על המזרח התיכון מסכנת התפשטות הנשק בגרעיני", והוסיפה כי מבחינת האיחוד האירופי, "אין תחליף", להסכם הגרעין.



כזכור, מוקדם יותר הציג פומפאו בנאומו הראשון בתפקיד החדש את מדיניות ארה"ב בנוגע לאיראן וטען כי מטרת הפרישה מהסכם הגרעין היא להפעיל לחץ כלכלי על המשטר בטהרן כדי שישנה דרכיו. "קיווינו שאיראן תוציא את הכסף מהסכם הגרעין לטובת אזרחי איראן, אבל היא חימשה ארגוני טרור. ממשל אובמה הימר שהעסקה תשפיע לטובה על איראן, אך ההימור כשל, ועלה בדמים", אמר מזכיר המדינה הטרי.



נאום ראשון בתפקיד. מייק פומפאו, צילום: AFP
נאום ראשון בתפקיד. מייק פומפאו, צילום: AFP



"אני בטוח שבעלות בריתנו ישתפו עמנו פעולה"



פומפאו מנה את הצעדים שעל איראן לנקוט כדי שארצו תבטל מהסנקציות הנוכחיות. מזכיר המדינה ציין בין היתר כי על איראן להסיג את כוחותיה מסוריה, להפסיק לחמש ארגוני טרור, להפסיק את תוכנית הטילים שלה ולהגביל את תוכנית הגרעין. עוד הבהיר פומפאו, כי על איראן לחדול את פעילותה בעיראק ולשחרר את אזרחי ארצות הברית ובעלות בריתה הכלואים בשטחה.



עוד הוסיף פומפאו כי "מאז שנחתם ההסכם, חיזבאללה חומשה על ידי איראן, כשמטרתה ישראל. בנוסף לכך, תומכת איראן בממשל הרצחני של אסד וגרמה למשבר פליטים נורא שמאיים על אירופה. בעיראק, איראן ממנת מיליציות שחותרות תחת הממשל, בתימן היא מממנת את את המורדים החות'ים שתוקפים את סעודיה, ובאפגניסטן הם תומכים בטליבאן".



פומפאו ציין בנוסף כי מדינתו לא תהסס להעניש את מי שיפר את הסנקציות. "אנחנו מבינים שהסנקציות האלה מהוות מגבלה לחלק מבעלות בריתנו, אנחנו רוצים לשמוע את דעתן, אך אם הן יחרגו נעניש אותן. יש מדינות נוספות שמודאגות מאיראן, ואני בטוח שהן ישתפו איתנו פעולה. עם הזמן תהיה הבנה שפעולות טראמפ היו נכונות", אמר והוסיף, "נמשיך לעבוד עם בעלות בריתנו, בנוגע להתפשטות האיראנית, למסלול הטילים, נפעל לכך שלא יהיה לה מסלול לנשק גרעיני, לא עתה ולא בעתיד. אנחנו נפעיל לחץ חסר תקדים על השלטון בטהרן".