על רקע הטונים הצורמים לקראת "מפגש המאה" שאולי יתבטל, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יפגוש היום (שלישי) את מקבילו הדרום קוריאני מון ג'יאה-אין, והשניים צפויים לדון בפגישה המתוכננת עם השליט הצפון קוריאני קים ג'ונג און, והאפשרות שהיא תתבטל. על פי ההערכות, מון ינסה לשמור על הנתיב הדיפלומטי מול קוריאה הצפונית, וזאת בעקבות חילופי המילים הקשות בין הממשל בוושינגטון למקבילו בפיוניאנג שבועות ספורים לפני המפגש המתוכנן בסינגפור.



כזכור, אחרי חודשים ארוכים מאז בחירתו של טראמפ לנשיאות האמריקאית, ועד לאחרונה, היה נראה כאילו יחסי וושינגטון - פיוניאנג נמצאים על סף פיצוץ ואף לקראת מלחמה גרעינית, כאשר קים ביצע מספר ניסויים בנשק גרעיני ובטילים, ושני המנהיגים החליפו עלבונות דיפלומטיים כגון "איש הרקטות הקטן", "כלב זקן", וטראמפ אף איים לתקוף את קוריאה הצפונית "בתופת וזעם שלא נראו כמותם".



מון ג'יאה-אין נפגש עם קים ג'ונג און, צילום: רויטרס
מון ג'יאה-אין נפגש עם קים ג'ונג און, צילום: רויטרס



מערכת יחסים דו קוטבית



עם זאת, בחודש מרץ האחרון, ובאופן מפתיע, ביקרה משלחת של המועצה לביטחון לאומי של קוריאה הדרומית בבית הלבן, ולאחר פגישה בין נציגי המועצה לבין הנשיא האמריקאי, הודיעו הדרום קוריאנים כי תיערך פגישה בין טראמפ לקים. לקראת הפגישה קוריאה הצפונית הסכימה אף לפרק את מתקן ניסויי הגרעין שברשותה.



עם זאת, בשבועות האחרונים, נשמע טון שונה מכיוון קוריאה הצפונית, שעלול לסכן את קיום הפגישה. לאחר שהיועץ האמריקאי החדש לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, אמר כי ארצות הברית שואפת להגעה לפירוז גרעיני מוחלט של קוריאה הצפונית, "כפי שאירע בלוב", לדבריו, ובעקבות תרגיל משותף של צבאות קוריאה הדרומית, יפן וארצות הברית, הודיעה פיוניאנג כי לא תסכים להתפרק מנשקה הגרעיני, ואף איימה לבטל את הפגישה המתוכננת עם טראמפ. היום התבטא סגן הנשיא מייק פנס כי הוא מאמין שהצדדים ייפגשו למרות הקשיים, והבהיר כי ארה"ב לא תקל על הסנקציות המוטלות על קוריאה הצפונית ללא פירוז גרעיני, אך לפגישה היום עם מון יהיו השלכות חשובות לעתיד חצי האי הקוריאני ללא ספק.