איראן ממלאת אחר בתנאי הסכם הגרעין, כך טוענת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סאב"א), אבל עליה לזרז את מתן הגישה לפקחים. הסוכנות פרסמה היום (חמישי) את הדוח הראשון מאז הודיע הנשיא דונלד טראמפ על פרישת ארצות הברית מההסכם, ב-8 במאי, ובו עולה כי הרפובליקה האסלאמית עומדת במגבלות שהוטלו עליה, כולל רמת העשרת האורניום וכמות האורניום המועשר שברשותה. 

עם זאת, הסוכנות מתחה ביקורת על טהרן על כך שהיא "גוררת רגליים" בנוגע לביקורת ב"גישה המשלימה", כפי שסוכם בהסכם. "הסוכנות ביצעה ביקורים לכל האתרים אליהם היתה צריכה", הודיעה סאב"א בדוח החסוי שנשלח למדינות החברות והגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס. לדברי הסוכנות "שיתוף פעולה מהיר על ידי איראן תביא ליישום הפרוטוקול הנספח ויגביר את האמון".
הדוח יוצא כשבמדינות אירופה נעשה מאמץ לשמר את ההסכם, הכולל את הסרת הסנקציות על איראן בתמורה להגבלת ייצור הדלק הגרעיני. אתמול הציב המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, שבעה תנאים להישארות של מדינתו בהסכם. חמינאי אמר כי על מעצמות אירופה להגן על מכירות הנפט האיראני מהלחץ האמריקאי, להמשיך לרכוש נפט, ולהבטיח לא לנהל משא ומתן חדש על תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן ועל פעילותה במזרח התיכון כולו.

"על הבנקים האירופים לשמור על הסחר עם הרפובליקה האסלאמית", טען חמינאי, והוסיף: "אנחנו לא רוצים להתחיל במאבק על שלוש המדינות האלה (צרפת, בריטניה וגרמניה), אבל אנחנו גם לא סומכים עליהן". 

לדבריו, "אירופה צריכה להבטיח את קיום מכירות הנפט האיראני. במקרה שהאמריקאים עלולים לפגוע במכירות הנפט שלנו, על האירופים לפצות על כך ולקנות נפט איראני".