"אנחנו אומרים לארצות הברית שוב פעם כי אנו פתוחים לפתרון הבעיות בכל זמן ובכל דרך", כך אמר הלילה (שישי) סגן שר החוץ של קוריאה הצפונית קים קיי גוואן לסוכנות הידיעות הרשמית במדינה KCNA, זאת ברקע הכרזת הנשיא דונלד טראמפ על ביטול הפסגה שהיתה אמורה להיערך בינו לקים ג'ונג און ב-12 ביוני. "קיבלנו בברכה את מאמציו של טראמפ, שלא עשה אף נשיא לפניו, עבור הפסגה ההיסטורית", הוסיף סגן שר החוץ הצפון קוריאני.


תיעוד הרס אתר הגרעין

בתוך כך, שרי החוץ של ארצות הברית וקוריאה הדרומית הסכימו על המשך עבודה משותפת על מנת ליצור תנאים לשיח בין האמריקאים לצפון קוריאנים, כך הצהרת לפי שר החוץ הדרום קוריאני לאחר ששוחח בטלפון עם מזכיר המדינה מייק פומפאו. מוקדם יותר, בכיר בבית הלבן ציין כי הפסגה המתוכננת בוטלה לאחר שפיונגיאנג הפרה שורה של הבטחות וניתקה את ההתקשרות הישירה עם ארצות הברית. 


ההחלטה של טראמפ לבטל את הפגישה התקבלה שעות ספורות אחרי שנודע כי הצפון קוריאנים פוצצו את אתר הניסויים הגרעיניים פונגי־ריי בצפון המדינה, בנוכחות כ־20 עיתונאים זרים שתיעדו את האירוע יוצא הדופן.
  
כזכור, אתמול טראמפ הודיע כי הוא מבטל את הפסגה המתוכננת עם שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג־און, ושלח מסר מאיים: "כלי הנשק הגרעיניים שלנו מסיביים וחזקים יותר", זמן קצר אחרי שפיונגיאנג הודיעה שהרסה את אתר הניסויים הגרעיניים בנוכחות עיתונאים זרים. טראמפ הוסיף ואמר: "אנו ערוכים יותר מתמיד להתמודד עם כל איום מקוריאה הצפונית".
 
במכתב ששלח טראמפ לקים, הוא הודה למנהיג הצפון קוריאני על "הזמן, הסבלנות והמאמץ" שהקדיש לצורך תכנון הפסגה ההיסטורית שהייתה אמורה להתקיים בסינגפור ב־12 ביוני, וציין "גם אני ציפיתי להיות איתך שם". "בהתבסס על הכעס האדיר והעוינות המופגנת שהצגת בהצהרות האחרונות שלך, אני חש שזה לא ראוי, בשלב הזה, לקיים את הפגישה הזו שתוכננה זמן רב", המשיך טראמפ. "על כן, המכתב הזה נועד להעיד שהפסגה בסינגפור, לטובת שני הצדדים, לא תתקיים". 

הריסות אתר הגרעין הצפון קוריאני. צילום: רויטרס


עם זאת, טראמפ הביע את הערכתו על שחרור שלושת העצורים בעלי האזרחות האמריקאית מוקדם יותר החודש, וציין: "אם תשנה את דעתך לגבי הפסגה החשובה הזו, אל תהסס להתקשר אלי או לכתוב". "העולם, וקוריאה הצפונית במיוחד, איבדו הזדמנות גדולה לשלום בר־קיימא ולשגשוג אדיר ולעושר", סיכם טראמפ. 
 
ההודעה הדרמטית על המפגש ההיסטורי בין נשיא אמריקאי מכהן לבין מנהיג קוריאה הצפונית הגיעה בתחילת מרץ, על רקע ההתחממות ביחסים בין פיונגיאנג וסיאול. עם זאת, לאחרונה החריפו הצפון קוריאנים את הטון כלפי ארה"ב, על רקע תרגיל צבאי משותף של האמריקאים והדרום קוריאנים ולנוכח דרישת הבית הלבן שקוריאה הצפונית תחדל לחלוטין מתוכנית הגרעין שלה, תוך השוואה למהלך של גניזת תוכנית הגרעין של לוב לפני כ־15 שנים. 
 
המתח החריף עוד יותר אתמול בבוקר, כאשר צ'ו סון־הוי, בכירה במשרד החוץ הצפון קוריאני, תקפה את סגן הנשיא, מייק פנס, שהזהיר כי גורל המשטר בפיונגיאנג עלול להיות כשל משטר קדאפי בלוב. לפי התקשורת הממלכתית בצפון, צ'ו כינתה את הצהרותיו של פנס "בלתי מרוסנות וחצופות", והוסיפה כי "נוכל לשער בקלות עד כמה פנס הוא בובה פוליטית לאחר שניסה להשוות מעצמה גרעינית כמו קוריאה הצפונית ללוב, שרק התקינה בארצה כמה מרכיבים והשתעשעה איתם".