אזרחי אירלנד החליטו לשנות את החוק האוסר על קיום הפלות במדינה, כך על פי המדגמים שהתפרסמו הלילה (שבת) לאחר סיום ההצבעה במשאל העם שנערך אתמול, לפיהם 68 אחוזים מהאזרחים הצביעו בעד ביטול החוק, לעומת 32 אחוזים שהתנגדו.



הפלות הוצאו מחוץ לחוק באי האירי כבר ב־1861, אולם רק בשנת 1983 התקבל התיקון השמיני במשאל העם, ולפיו "המדינה מכירה בזכות לחיים של העובר, ובהתייחסות ראויה לזכות השווה של האם לחיות, מבטיחה בחוקיה לכבד, וככל שניתן ליישם ולהצדיק את הזכות הזו באמצעות החוקים שלה ולהגן עליה". ב־1992 אישרו משאלי עם את התוספות שקובעות כי לא ניתן יהיה למנוע מנשים לנסוע למדינות אחרות כדי לבצע הפלות, או לקבל מידע על שירותי הפלות שניתנים כחוק בחו"ל. 



בפועל, לפי פסיקה של בית המשפט העליון משנת 1992, ניתן לבצע באירלנד הפלה מלאכותית רק במקרה שיש סכנה לחיי האם, כולל האפשרות שתשים קץ לחייה, בעוד שאונס אינו מהווה הצדקה ראויה. החוק הנוכחי, שהתקבל ב־2013, קובע כי "זו עבירה להרוס במכוון חיים אנושיים שעדיין לא נולדו" וכי הנשים שמבצעות הפלה והרופאים שמסייעים להן צפויים לעונש של עד 14 שנות מאסר. בשל כך, כ־3,000 איריות עושות מדי שנה את המסע לבתי חולים בבריטניה על מנת לעבור שם את ההליך הרפואי שאסור במולדתן. 



פתקי ההצבעה במשאל העם. צילום: AFP



בפני המצביעים הוצגה השאלה אם הם רוצים להשאיר את התיקון השמיני על כנו או לבטל אותו על מנת לאפשר לחברי הפרלמנט לקבל חקיקה ליברלית יותר, גם אם לא מתירנית באופן גורף. לפי טיוטת חקיקה שהכינה הממשלה למקרה שבו המשאל יאשר את ביטול הסעיף, ניתן יהיה לבצע הפלות, בהתאם להתייעצויות עם גורמים רפואיים מקצועיים, עד השבוע ה־12, בעוד שהפלה עד שבוע 24 תתאפשר במקרים חריגים, שכוללים סכנה לחיי האם או פגמים חמורים בעובר שיגבילו את חייו. 



מאז שההכנות למשאל יצאו לדרך, הוא מסעיר ומפלג את אירלנד, ואפילו משך אלפי אזרחים אירים ששוהים בחו"ל לשוב למולדתם על מנת לתת את קולם. שני הצדדים עשו שימוש מסיבי בשלטי חוצות, בסרטונים בטלוויזיה ובאינטרנט ובפרסום ברשתות החברתיות. מוקדם יותר החודש הודיעו פייסבוק וגוגל שיפסיקו לאשר פרסום כלשהו שיגיע מגורמים חיצוניים על מנת למנוע השפעה על אופן ההצבעה, אך רשת CNN הראתה כי מאות פרסומות, שכשליש מהן מנוהלות מחוץ לאירלנד, עדיין המשיכו להופיע ברשתות החברתיות במדינה.

המתנגדים לשינוי החוק. צילום: רויטרס


העולם, ישראל וההפלות
דוח האו"ם על מדיניות ההפלות שפורסם אשתקד, ציין כי 97% מ־197 המדינות החברות ועוד שלוש מדינות בלתי חברות מתירות לבצע הפלות על מנת להציל את חייה של האם. בשני שלישים מהמדינות ניתן לבצע הפלות אם יש סכנה לבריאות הפיזית או הנפשית של האישה, בעוד שרק במחצית מהמדינות ההפלות מתאפשרות אם ההריון הוא בשל אונס, יחסים בתוך המשפחה או פגמים חמורים בעובר. 
ב־36% מהמדינות ניתן לבצע הפלות גם בשל מצב כלכלי וחברתי, בעוד שרק ב־30% מהמדינות ניתן לבצע הפלה אחרי הגשת בקשה רשמית. עם זאת, מדובר בעלייה של 6% לעומת המצב בשנת 1996. לצד אירלנד, בין המדינות המחמירות ביותר ניתן למצוא את פנמה, ונצואלה, מצרים, לוב, תימן ועיראק. לעומת זאת, הודו, רוסיה, סין, מרבית מדינות אירופה וצפון אמריקה מוגדרות בדוח האו"ם כמדינות שפחות מגבילות את ההפלות. 
ארה"ב מספקת מקרה מבחן מיוחד. בשנת 1973 קיבל בית המשפט העליון את הפסיקה ההיסטורית בתיק של רו נגד ווייד, אשר קבע כי החוקה מתירה לבצע הפלות מלאכותיות. עם זאת, הפסיקה עדיין מעוררת ויכוח עז בין תומכי ההפלות (Pro Choice) לבין המתנגדים (Pro Life). רק השבוע הצהיר הנשיא טראמפ כי לראשונה מאז 1973, "לאמריקה יש נשיא שמתנגד להפלות, סגן נשיא שמתנגד, בית נבחרים שמתנגד ו־25 ערי בירה של מדינות רפובליקניות שמתנגדות", רמז לאפשרות שינסה לשנות את ההכרעה ההיסטורית. 
עדות לכך סיפקו חלק מהמדינות שהעבירו השנה חוקים קשוחים יותר נגד הפלות. החודש חתמה מושלת איווה, קים ריינולדס, על החוק המחמיר ביותר בארה"ב, אשר קובע כי יש איסור לבצע הפלות ברגע שבו מזהים פעימת לב של העובר, ככל הנראה החל מהשבוע השישי להריון. מושל מיסיסיפי, פיל בראיינט, חתם במרץ על חוק שאוסר על הפלות החל מהשבוע ה־15, כולל במקרים של אונס, ולמעט במקרים של סכנה לאם או פגמים בעובר. גם בקנטקי נאסר השנה על הליך רפואי מיוחד שמאפשר הפלות ומבוצע במרפאה יחידה במדינה. 
החוק הישראלי, בניגוד למצב באירלנד, מספק מרחב גדול יותר להפסקת הריון יזומה. כמו כן, הוא אינו מכיר במעמדו של העובר - כשם שאינו מכיר במעמדו של אביו - אלא רק ברצונה של האישה ההרה, שגם פטורה מאחריות פלילית באם בוצעה ההפלה באופן לא חוקי. מימון הפלות ללא צורך רפואי לנשים עד גיל 33 נכלל אף בסל הבריאות.
קיימים ארבעה מצבים שבהם רשאית הוועדה להפסקת הריון לאשר הפלה: לאישה טרם מלאו 17 (גיל הנישואים) או שכבר מלאו לה 40 שנה; ההריון נובע מיחסים שמחוץ לנישואים, יחסים אסורים לפי החוק הפלילי או גילוי עריות; קיימת סכנה שהוולד יהיה בעל מום; משך ההריון עלול לסכן את חיי האישה או לגרום לה נזק גופני או נפשי. 
לפי נתונים עדכניים של משרד הבריאות, בשנת 2016 נרשמו 19,574 פניות של נשים לוועדות להפסקות הריון, ו־98% מתוכן אושרו, ובאותה שנה בוצעו 17,990 הפלות. מחציתן של ההפלות אושרו, משום שההריון נובע מיחסים שמחוץ לנישואים, יחסים אסורים לפי החוק הפלילי או גילוי עריות. ב־9% מהמקרים האישה הייתה מתחת לגיל 17 או בת 40 ומעלה (עד לפני מספר שנים נכלל גם סעיף שהתיר הפלה מסיבות סוציאליות כמצוקה כלכלית, אולם סעיף זה נכלל לעתים קרובות תחת פרשנות הסעיפים הקיימים).
על הפסקות הריון בלתי חוקיות יכול משרד הבריאות לדעת רק במקרה שהוא מקבל דיווח על סיבוך רפואי נלווה אצל האישה, אלא שלמוסדות הרפואיים הפרטיים אין חובת דיווח על מקרים כאלה. לאור הפרשנות הרחבה שניתנת לחוק, ולאור ההיענות הגבוהה של המדינה למבקשות להפיל, ניתן להעריך שהפלות לא חוקיות אינן עניין נפוץ.