אתר "אילאף" הסעודי חשף אמש כי מתנהל משא ומתן בין ישראל לאיראן, בתיווך ירדני, ולפיו סוכם כי הרפובליקה האסלאמית מתחייבת שלא להשתתף בקרבות בדרום סוריה. מדובר באזורים דרעא וקוניטרה שעל גבול ישראל. על פי הדיווח, המשא ומתן התנהל בחדר בבית מלון בבירה הירדנית עמאן במהלך סוף השבוע שעבר. בחדר אחד ישבו השגריר האיראני בממלכה, לצד בכירים מארצו, ובחדר השני ישבו בכירים במערכת הביטחון הישראלית, והמתווך הירדני עבר בין שני החדרים לסירוגין והעביר מסרים. 
מקורות המכונים "יודעי דבר" מסרו לאתר הסעודי כי "הדיונים עם הישראלים היו בעניין הקרבות בסוריה והמערכה המתקרבת בדרום המדינה, ובעיקר ובמחוזות דרעא וקוניטרה". בין הצדדים סוכם כי איראן וחיזבאללה, וכן המליציות השייכות לה, לא ישתתפו בקרבות נגד האופוזיציה הסורית והפלגים החמושים באזור. צבא סוריה יישא באחריות וכוחות ירדניים ישמרו על הגבול וימנעו הסתננות ממנה אל סוריה. בנוסף על כך, ישראל וירדן קיבלו ערבויות מצד רוסיה לאי מעורבות איראנית בלחימה באזור.

ברקע לשיחות, ישראל העבירה לאיראן אזהרה חריפה דרך ירדן, לפיה השתתפותה בקרבות אפשריים בדרום סוריה תביא להתלקחות מלחמה כוללת באזור, ומסר זהה הועבר על ידי ירדן למשטר בסוריה ולרוסיה. בנוסף לכך, נאמר בדיווח, הוחלט בעמאן להקים קבוצת-עבודה למניעת עימותים אפשריים בין ישראל, ירדן המשטר הסורי ורוסיה. 
המקורות מסרו עוד, כי ישראל הבהירה לאיראנים שלא תתערב בלחימה המתנהלת על קו הפסקת האש בגולן וכן על הגבול הירדני ישראלי, כל עוד איראן והמיליציות שלה, וכן חיזבאללה, לא יכנסו לשם. מקור בכיר שהשתתף בדיונים, מסר עוד כי "הצדדים דנו בסוגיה הזו עם הצד הישראלי, והגיעו להסכם מהיר שהפתיע אפילו את הישראלים". על פי הדיווח, שגריר איראן בעמאן, מוג'תבא פרדוסי פור, קיבל הנחיות מלמעלה לנהל דיונים עם הצד הישראלי בעמאן. על הדיונים בצד הישראלי פיקד סגן ראש המוסד וכן בכירים במערכת הביטחון והצבא בארץ. 

גבול סוריה באזור קונטרה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90

בימים האחרונים ישראל ואיראן העבירו מסרים רבים באמצעות ירדן, בסוגיית המצב בסוריה. ישראל הזהירה את איראן מהאפשרות של עימות כולל באזור במידה וטהרן תכניס את כוחותיה ואת כוחות חיזבאללה לדרום סוריה כדי להשתתף בלחימה ההולכת ומתקרבת. ירדן אף העבירה את המסרים הללו למשטרים בסוריה וברוסיה.
המקור, שהשתתף בשיחות המשא ומתן, אמר עוד כי הדיונים הללו היו מפתיעים ולא מציאותיים, אך איראן הבינה ככל הנראה את גודל ההפסדים שלה בסוריה, תוצאה של המתקפות הישראליות החוזרות על מוצבים שלה במדינה. ייתכן כי מסיבה זו, היא הסכימה להימנע מהשתתפות בלחימה בדרום מזרח סוריה בתנאי שישראל לא תהיה מעורבת בכלל בקרבות באזור. יש לציין, כי קיים הסכם הגנה משותף בין ישראל וירדן לפי הסכם השלום, לפיו ישראל תגן על ירדן צבאית במידה והיא תהיה בסכנה. 
 
בימים האחרונים הידיעות על הכנות ותגבור כוחות משמעותי מצד צבא סוריה, בתמיכה רוסית, לקראת האפשרות של מבצע צבאי להשתלטות על המחוזות הדרומיים, בהם שולטים כמה ארגוני מורדים. מסוקים של המשטר הסורי מנחיתים באזורים אלו עלונים, ובהם נקראים לוחמי ארגוני המורדים הנמצאים במקום למסור את נשקם ולעזוב את האזור, כאשר החלופה היחידה היא "מוות בלתי-נמנע". זאת בהתאם למדיניות שנקט המשטר בחודשים האחרונים באזורים שונים עליהם השתלט מחדש, ביניהם אל-ר'וטה המזרחית ופרבריה הדרומיים של דמשק.

יחד עם זאת, מאז יולי 2017 מוגדר האזור כאחד מ"אזורי אי-ההסלמה" בסוריה, בעקבות הסכמה ירדנית-אמריקאית-רוסית, ולפני כמה ימים איימה ארצות-הברית במפורש כי היא תפעל ו"תנקוט צעדים תקיפים" בתגובה להפרה אפשרית של הסכם אי-ההסלמה מצד כוחות משטר אסד. במקביל, ארגוני המורדים באזור איחדו כוחות והקימו את "צבא ההצלה" לקראת האפשרות של מערכה צבאית.