נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמרו בשיחת טלפון כי הם תומכים בשלמותה הטריטוריאלית וריבונותה של סוריה, כך נמסר היום (שלישי) מהקרמלין. שיחת הטלפון בין שני המנהיגים אורגנה לבקשת טורקיה ועסקה גם בצינור הגז "טורק-סטרים" החוצה את הים השחור, מסר דוברו של הנשיא הרוסי.
טורקיה כבשה במרץ את חבל עפרין שבצפון סוריה במתקפה צבאית נגד הכוחות הכורדים במדינה. המתקפה גונתה על ידי משטרו של בשאר אל אסד, הנתמך על ידי רוסיה, שכינה אותה "הפרת ריבונות". אנקרה כבשה גם חלקים ממחוז אידליב, ותומכת בקבוצות המורדים הסונים בצפון מערב סוריה הנלחמות נגד המשטר. ארדואן כינה בעבר את השליט הסורי "רוצח". אסד, מנגד, כינה את הנשיא הטורקי "טרוריסט".

כזכור, פגישה משולשת בין פוטין, ארדואן ונשיא איראן חסן רוחאני, התקיימה באפריל באנקרה. בהצהרה משותפת נמסר אז כי המדינות ימשיכו לשתף פעולה כדי להביא שלום ויציבות לסוריה. בפגישתם אמרו המנהיגים כי חשוב להכין את הקרקע לחזרתם של הסורים שעזבו את מדינתם בשל המלחמה, כך דווח בערוץ הטלוויזיה הממלכתי באיראן. 

בשאר אל אסד. צילום: רויטרס
בשאר אל אסד. צילום: רויטרס

 

פגישת פוטין-ארדואן שנערכה אז סימנה את המשך התהדקות היחסים בין טורקיה ורוסיה בתחומים הפוליטי, הצבאי והכלכלי. בנוסף לטקס חניכת עבודות בניית תחנת כוח גרעינית, שני המנהיגים הצהירו על הקדמת מכירתן לטורקיה של מערכות S-400 - מערכת הנ"מ ארוכת-הטווח המתקדמת ביותר של רוסיה - עליה הוסכם לפני מספר חודשים.