היום יחול עוד מהפך מופלא בחייו של גיבור השבוע בצרפת, מאמאדו גאסמה: הוא יקפל את המזרן שעליו ישן על הרצפה בחדר הקטן במעון העובדים הפליטים בפרבר הקומוניסטי של מונטריי במזרח פריז, ויעבור לדירה משלו שהעמידה לרשותו העירייה. אחד משכניו למעון הבטיח כי המזרן שלו ייתפס מיד על ידי מהגר חסר מסמכים אחר.



ספק אם יהיה זה אחד משוכני המחנה הארעי "מחנה האלף" בפורט דה לה ווילט בשולי פריז, שהמשטרה פירקה ופינתה אתמול עם שחר. הם הובלו מהמקום, משפחות עם ילדים ויחידים, באוטובוסים למרכזי מיון שבהם יוחלט מי מהם יכול לבקש לשהות במרכז זמני למבקשי מקלט ומי יובל למטוס או לגבול בדרך חזרה לארצו. מפקד משטרת פריז הבטיח כי הפינוי נערך "בצורה הומנית ככל האפשר".



כדי לתאר את גאסמה ואת מעשהו, לא היסס שר הפנים הצרפתי ז’ראר קולון להשתמש בכתובת הרשומה בפנתיאון, קודש הקודשים של הרפובליקה ומקום משכנם האחרון של גדוליה: "המולדת מודה לאנשיה הגדולים". קולון אף הבטיח שידאג לצירופו של גאסמה בהקדם לשורות העם הצרפתי, כלומר יעניק לו אזרחות. שלשום גאסמה כבר קיבל תעודת תושב זמני, המהווה תנאי לקבלת אזרחות בעוד שלושה חודשים, בעוד שבדרך כלל התהליך לוקח שנים.


"הענקת אזרחות בצרפת היא תמיד מתנה", אמר עו"ד פטריק ברדוגו, המתמחה בזכויות המהגרים. "זוהי תמיד החלטה פחות או יותר שרירותית שמקבלת הממשלה על פי הצעת שר הפנים. נהנים ממנה אנשים שעשו מעשים מיוחדים או שתרמו להפצת שמה של צרפת, כמו אנשי אקדמיה, אמנים או ספורטאים. זהו לעתים קרובות, צעד פוליטי ואמצעי עבור הממשל להפגין הומניות".



עם זאת, נראה שכדי שמהגר יזכה היום באזרחות הצרפתית הוא צריך להיות לפחות ספיידרמן. צרפת הייתה זקוקה למעשה הגבורה של גאסמה כדי להעמיד באור שונה וחיובי את נושא ההגירה והפליטים. ערוצי הטלוויזיה שידרו בימים האחרונים שוב ושוב את הצילומים המדהימים ממוצאי השבת האחרונה, שבהם נראה המהגר הבלתי חוקי בן ה־22 ממאלי מטפס, "כמו ספיידרמן", לפי הגדרת ראשת העיר פריז אן אידלגו, על חזית בניין ממרפסת למרפסת, 15 מטרים ב־40 שניות, כדי לחלץ ילד בן 4 שהיה תלוי על המעקה בקומה הרביעית. הילד נפל מהקומה מעל כששיחק בעצמו בספיידרמן. כשהאירוע קרה, גאסמה וחברתו היו בדרכם לצפות בגמר ליגת האלופות בין ריאל מדריד לליברפול במסעדה סמוכה, ובדרך הבחינו במהומה.



"ככל שטיפסתי יותר, קיבלתי יותר אומץ". גאסמה במהלך החילוץ ההרואי/ mhkuo nxl



גאסמה עצמו הגיע לצרפת בספטמבר האחרון מאיטליה, שם המתין ארבע שנים לקבלת מעמד פליט. לאיטליה הגיע, כמו מהגרים רבים, בספינה רעועה, אחרי מסע ארוך ומסוכן דרך לוב שבה שהה שנה. "סבלתי שם מאוד", הוא סיפר לנשיא הצרפתי עמנואל מקרון, שעמו נפגש לאחר מעשה ההצלה שלו. "תפסו אותנו, היכו אותנו, אבל לא התייאשתי". מאז שהגיע לצרפת, שבה הוא רוצה להישאר ולהצטרף לבני משפחתו, גאסמה עסק בעבודות בניין מזדמנות. אחד משכניו למעון סיפר כי השאיל לו את מסמכיו, "ומכיוון שאנחנו דומים, אנחנו יכולים להתחלף בעבודה, כל אחד בתורו".



הנשיא מקרון החליט לזמן את גאסמה ביום שני האחרון לארמון האליזה, לא לפני ששירותיו ערכו חקירה מדוקדקת לגבי אישיותו של הגיבור, פן יתברר שהוא עבריין או אסלאמיסט. גאסמה הגיע לפגישה בסלון המוזהב והמפואר בג’ינס ובחולצה לבנה עם שרוולים קצרים. מקרון הודיע לו מיד כי ברצונו לגמול לו על מעשה הגבורה שביצע, אבל הזהיר שמדובר בגמול אישי. "זהו מעשה יוצא דופן של גבורה", אמר. "רציתי שנקבל החלטה יוצאת דופן עבורך. איננו יכולים לקלוט את כל המהגרים. אם נקבל את כולם ללא שום כללים, זה לא יהיה טוב למדינה. עלינו לעזור למדינות אפריקה לשפר את תנאי החיים של האוכלוסייה".



מקרון ביקש מגאסמה לתאר לו את מה שהתרחש ואמר, "אני לא הייתי מסוגל לטפס כל כך מהר". הצעיר הביישן וגבה הקומה סיפר כי ראה את הילד תלוי בקומה הרביעית. "לא חשבתי על כלום. חשבתי איך להציל אותו, ותודה לאל הצלתי אותו", הוא אמר. "ככל שטיפסתי יותר, קיבלתי יותר אומץ". לדבריו, רק אחרי שהכניס את הילד לתוך הדירה הוא החל לרעוד בכל גופו. "יש לך עכשיו אחריות", אמר לו מקרון. "הפכת לנותן דוגמה. מיליוני אנשים ראו אותך, הרבה צעירים מסתכלים עליך, לכן עליך לשמש דוגמה". הוא הגיש לו מדליה ותעודה על מעשה גבורה והקרבה מטעם המשטרה, אך הפרס האמיתי הוא כמובן פתיחת ההליכים להענקת אזרחות צרפתית וגם הצעת עבודה בשירותי הכבאות, שם הוא יתייצב מחר לתקופת ניסיון של עשרה חודשים.



"אני לא הייתי מסוגל לטפס כל כך מהר". גאסמה בפגישה עם מקרון בארמון האליזה, השבוע. צילום: רויטרס



פני המדינה



במעשהו גאסמה הצטרף לקבוצת המהגרים הבלתי חוקיים הבודדים שזכו באזרחות צרפתית בזכות מעשה גבורה. אחד מהם הוא לסאנה באטילי, אף הוא יליד מאלי, שהסתיר והציל לקוחות בפיגוע במרכול היהודי "היפר כשר" בפריז בינואר 2015. השניים נפגשו השבוע והצטלמו יחד בסלפי, כשכל אחד מצביע על האחר ואומר שהוא יותר גיבור. אחר כך אף זכו לשיחה טלפונית מנשיא מאלי הגאה, איברהים בובאכר קיטה.



התהילה שלה זכה גאסמה הנה חלק מהמגמה המוצהרת של הנשיא מקרון לטפח את דמות "הגיבור הרפובליקני הצרפתי", כדי להחזיר לאומה את גאוותה ולהחדיר בה את הרצון להתקדם ולהצליח. באותה הזדמנות הוא גם שואף לקדם את השילוב והאחדות בין המרכיבים השונים של החברה, כולל המהגרים, בתקופה של מתחים חברתיים גדולים. רק בשבוע שעבר, כשיצא לנאום בפני נוער הפרברים כדי להציג להם את תוכניתו לשיקום השכונות, הצהיר מקרון: "אנחנו חייבים להפוך שוב למדינה גאה. צריך להסביר שיש גיבורים בצרפת, שיש גאונים ואנשים המתגייסים למען הכלל בחיי היומיום, ומעל הכל, שכל אחד יכול למצוא את מקומו בחברה שלנו". בראיון עיתונאי לפני שנה, הוא הצהיר: "אנחנו מדינה של כיבושים. אסור להיכנע ולו במעט לכל הנפשות המתלוננות. להפך, אני מאמין בבנייתה מחדש של הגבורה הפוליטית, של אמביציה אמיתית כדי להשיג גם מה שמתואר כבלתי אפשרי".



אלא שיחסו של מקרון לגיבור התורן גם ספג ביקורת בצרפת כמי שמנסה לרכוב על הישגו. העיתון "לה מונד" פרסם בעמודו הראשון קריקטורה של הקריקטורסט הנודע פלאנטו, שבה גאסמה מטפס על הבניין, כשהנשיא מקרון וראשת העיר אידלגו מנסים בכל כוחם לטפס בעקבותיו מול עדשות המצלמות.


הגיבור ה"מקרוני" האחרון לפני גאסמה היה איש צבא צרפתי שורשי קלאסי, קולונל הז’נדרמריה המנוח ארנו בלטראם, שהקריב במרץ האחרון את חייו כדי להציל את בני הערובה בפיגוע בסופרמרקט בעיר טראב שבדרום המדינה. מקרון נשא בטקס האשכבה שלו דברים על "הגבורה הצרפתית". בלטראם נשא, לדבריו, את "רוח ההתנגדות וההצהרה העליונה של מה שאנחנו, של מה שצרפת תמיד נלחמה למענו: עצמאותה, חירותה, סובלנותה, רדיפת השלום נגד כל ההגמוניות, הקנאויות, הטוטליטריות". הגיבורים הם, עבור מקרון, המודל לעיצוב פניה של צרפת מחר. וגאסמה משתלב בגלריה הזאת.



צעירים רבים חולמים כעת על מבצע גבורה שיפתח גם בפניהם את הדרך לאזרחות הנכספת. מהגרים בפריז. צילום: רויטרס



"לא עמד בהתחייבויות"


היו גם בין שונאי הזרים בצרפת מי שניסו להדביק למעשה ההצלה המופלא של גאסמה מניעים קונספירטיביים - לשפר את דימויים של המהגרים ולהצדיק את השארתם בצרפת. הם התפלאו מדוע השכן במרפסת הצמודה לא הציל אותו. כמו כן, הטיפוס של גאסמה נראה להם וירטואלי, והילד התלוי, לדבריהם, לא היה אלא בובה. אבל מובן שכל המפלגות הפוליטיות, כולל הימין הקיצוני, לא יכלו אלא להסכים עם החלטת הנשיא.



כידוע, אחרי חיסול "ג’ונגל" המבנים הזמניים של המהגרים בנמל קאלה, הפכה פריז לאתר מרכזי של מחנות השוהים הבלתי חוקיים. שלל ערי אוהלים צמחו ברבעים הצפוניים של פריז. ייתכן שצעירים שחיים שם בתנאים תת־אנושיים ומצפים לגירושם בקרוב חולמים כעת על מבצע גבורה בלתי אפשרי שיפתח גם בפניהם, כמו באגדות, את שערי ארמון האליזה ואת הדרך לאזרחות הנכספת.



אלא שהמחלוקת על ההגירה הבלתי חוקית נותרה בעינה, ואפילו הוחרפה. "צריך לתת פרס לטובים, אבל גם להעניש ולגרש את הרעים שחדרו לכאן באופן בלתי חוקי או רשומים כאסלאמיסטים קיצונים", אמר דובר החזית הלאומית סבסטיאן שונו. "הנשיא מקרון מנצל הזדמנות לפרסומת אישית בתקשורת, אבל לא עומד בהתחייבויותיו".



חלק מההתחייבויות ייושמו, עם זאת, עוד לפני שגאסמה יהפוך לאזרח צרפתי כדין. הפרלמנט הצרפתי צפוי להעביר בקריאה שנייה ושלישית את חוק ההגירה החדש, המקשיח מאוד את תנאי קבלת אישור השהות בצרפת לאלה שיוגדרו כ"מהגרים כלכליים". החוק גם מקצר את תקופת ההמתנה לגירוש ומרחיב את תקופות החזקתם של המהגרים במעצר.



"מעשהו של גאסמה היה אמיץ, גם משום שיכול היה לחשוש שיעצרו אותו לאחר מעשה", אמרה מרי אומבלין אמיו, העומדת בראש ארגון סיוע לפליטים. "טוב שהנשיא מכיר באומץ שלו, אבל אני מקווה שזו לא רק פוליטיקה לראווה. טוב יהיה לתת לו את המסמכים הנדרשים, אבל מאחוריו ניצבים רבבות אנשים שחיים בתנאים נוראים בפריז".