קוריאה הצפונית טענה לאחרונה כי היא השמידה את אתר המחקר הגרעיני פונג'ייה-רי, שהנו היחיד במדינה. ואולם, בכירים אמריקאים שצוטטו היום (ראשון) ב-CNN טוענים כי התמונות שפורסמו על ידי פיונגיאנג במהלך השבועות האחרונים תיעדו "הצגה עבור המצלמות".



תיעוד הרס אתר הגרעין

הריסת האתר המדובר הייתה, לכאורה, צעד משמעותי לקראת פירוק המדינה מנשק גרעיני, והמדינה המסוגרת קיוותה כי ארה"ב תראה בצעד זה מהלך משמעותי לקראת התהליך.



עם זאת, גורמים אמריקאים מפקפקים כעת באמינות האמירות הצפון קוריאניות בנושא, זאת בצל העובדה שבממשלו של קים ג'ונג און סירבו לתת למומחים ופקחי נשק לצפות בהשמדת המתקן.



למעשה, למקום הוזמנו רק עיתונאים, שלהם אין את היכולות לקבוע האם היה מדובר במהלך אותנטי. "הבעיה היא שהיו שם רק עיתונאים", אמר בן טרייסי מ-CBS, שהיה אחד המוזמנים לאירוע. "אף אחד הוא לא מומחה גרעין, ולכן אין לנו שום דרך לדעת אם מה שהם עשו הפך את האתר ללא שמיש לחלוטין, או שהם רק הרסו את הכניסה למנהרות התת-קרקעיות שבהן בוצעו ניסויים גרעיניים".



כעת, המודיעין האמריקאי ואנשי בקרת נשק בינלאומיים דיווחו, כאמור, כי הפיצוצים באתר נראו "קטנים מדי". לדברי גורם בינלאומי לפיקוח על נשק גרעיני, "העובדה שהעיתונאים תיעדו את הפיצוצים ממרחק של כ-500 מטרים בלבד מהם, היא סימן לכך שמדובר בפיצוצים קטנים, וכמות האבק גורמת לנו להאמין שהם די שטחיים".



כזכור, לפני כשבוע ארגון המעקב האמריקאי המוביל "38 נורת'" דיווח כי "לאחר דיווחים ראשוניים על תוכניות לאפשר לאנשי תקשורת לפקח על סגירת אתר הניסוי הגרעיני פונג'ייה-רי, תמונות לוויין מה-7 במאי מוכיחות כי פירוק האתר כבר החל".



הארגון ציין כי מספר בניינים המספקים תמיכה מבצעית לאתר נהרסו מאז ניתוח התמונות הקודם שערך באפריל, יחד עם הריסת מספר מחסנים קטנים ובניינים חיצוניים. בנוסף, חלק מהמסילות עבור עגלות הכרייה באתר פונו, וחלק מהעגלות נראות כאילו הן פורקו.



עם זאת, הבניינים הגדולים יותר, כולל שני הגדולים ביותר באתר הפיקוד ובאזור התמיכה האדמיניסטרטיבית, נותרו שלמים, וכן הכניסות למנהרות שמשמשות לניסויים גרעיניים. לפי ניתוח התמונות, הסיבה לכך עשויה להיות הבטחת פיונגיאנג להזמין עיתונאים זרים לחזות בפירוק הסופי של האתר.