איראן החלה בעבודה על תשתיות לבניית צנטריפוגות מתקדמות בכור בנתנז, כך אמר היום (שלישי) עלי אכבר סאלחי, ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית. הבכיר האיראני אמר כי הפעילות הגרעינית של טהרן תישאר במסגרת הסכם הגרעין עם המעצמות מ-2015. סאלחי הוסיף כי המשטר האיראני פיתח תשתיות "להפיק חשמל" בנתנז.  



מוקדם יותר אמר  לסוכנות הידיעות ISNA האיראנית, ברהוז קאמאלוונדי, דובר הסוכנות הגרעינית האיראנית, כי בכוונת הרפובליקה האסלאמית להודיע לסבא"א שהיא תגביר את קצב העשרת האורניום. "במכתב שיועבר לסבא"א איראן תודיע כי התהליך להגברת העשרת האורניום יחל היום", אמר קאמאלוונדי. בנוסף לכך איים קאמאלוונדי כי אם מדינות נוספות יצטרפו לארצות הברית וייפרשו מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן לשש המעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, גרמניה, צרפת ובריטניה, איראן תבנה עוד צנטריפוגות. 


דבריו של קאמאלוונדי באים על רקע הודעתו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אתמול, כי הוא הורה להיערך להעשרת אורניום במדינה, במידה והסכם הגרעין יקרוס, בנוסף להמשך עזיבתן של חברות בינלאומיות את המדינה בעקבות הפרישה האמריקאית. "למערך הטילים הבליסטיים שלנו יש מטרה אחת והיא שמירת הביטחון הלאומי של המדינה, הטלת מגבלות על התכנית היא חלום שלא יתממש", אמר חמינאי. "נמשיך לתמוך בציר ההתנגדות נגד האויב. אם יתקוף אותנו נשיב לו פי עשרה". 

עלי חמינאי. צילום: רויטרס
עלי חמינאי. צילום: רויטרס

 

גורם בסוכנות לאנרגיה אטומית אמר בתגובה לכאן: "אנחנו מודעים לכוונת האיראנים להעביר מכתב על הגברת השערת האורניום, אך בשלב זה אין לנו מה להוסיף". רק אתמול הודיעה חברת הרכב הצרפתית PSA כי היא משעה את פעילותה באיראן, במה שאמור לגרום לנזק רב לכלכלת הרפובליקה האסלאמית, וזאת בשל חשש שיוצרו עליה סנקציות בשוק האמריקאי. חברת PSA תכננה להשקיע כ-400 מיליון יורו בשוק האיראני עד שנת 2020 ומכרה 445 אלף מכוניות במדינה רק בשנה האחרונה.