השיחות בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למקבילו מקוריאה הצפונית קים ג'ונג און, שמתוכננות להתקיים בשבוע הבא בסינגפור, ייתכן ויימשכו יומיים אם יצליחו, כך אמרו היום (חמישי) מקורות ל-CNN. 

גורמים אמריקאים הניחו את הקרקע ליום שני של פגישות אם שני המנהיגים יחליטו שברצונם להמשיך ולדון על הנושאים שעל הפרק, כך על פי שני מקורות המעורים בשיחות. שני מנהיגים צפויים להיפגש לראשונה ב-12 ביוני וטראמפ צפוי לחזור הביתה למחרת, אבל ייתכן וכאמור יישאר יממה נוספת במדינה האסייתית. 

היום, שמונה ימים בלבד לפני הפסגה עם טראמפ, הדיח קים את שלושת קציני הצבא הבכירים ביותר שלו, כך אמר גורם אמריקאי. לדברי מומחים, מדובר בצעד שיכול להצביע על רצון של קים להתניע מחדש את הכלכלה המקומית, ולפנות לעולם.
 
לדבריהם, המהלך מאפשר למנהיג הצעיר לחזק את שליטתו על הצבא בתקופה קריטית של שיחות עם ארצות הברית. "אם קים ג'ונג און נחוש לעשות שלום עם ארצות הברית וקוריאה הדרומית ולסגור לפחות חלק מתוכנית הגרעין שלו, הוא יצטרך להביל את ההשפעה של הצבא", אומר קן גאוס, מנהל מכון המחקר International Affairs Group ומומחה לחצי האי. לדבריו, סבב המינויים בצבא הביא לקדמת הבמה קצינים שנאמנים לקים ולא לאף אחד אחר.

הגורם האמריקאי לא נקב בשמם של הקצינים שהודחו, אך בדיווח בסוכנות הידיעות יונהאפ נאמר כי סגן שר ההגנה, נו קוואנג צ'ול, החליף את הרמטכ"ל פאק יונג סיק ואילו רי מיונג סו החליף את סגנו, רי יונג גיל. עוד קודם לכן דווח בטלוויזיה הממלכתית בפיונגיאנג כי הגנרל קים סו גיל החליף את קין ג'ונג גאק בראש הלשכה המדינית של הצבא. 


"מלחמה שנמשכת כבר 70 שנה, אתם מאמינים?"

אתמול אמר גורם מדיני בכיר בסיאול, כי בפסגת סינגפור יכריזו שלושת המנהיגים - קים, טראמפ ונשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה אין, על קץ מלחמת קוריאה, 65 שנים אחרי שהסתיימה בפועל. ההכנות לקראת ההצהרה שתינתן ב-12 ביולי כבר בעיצומן", אמר המקור, שהוסיף: "סינגפור נערכת לאירוח הפגישה המשולשת". 

הציפיות לקראת ההכרזה גדלו לאחר דבריו של טראמפ ביום שבת האחרון, כאשר הצהיר כי החתימה עליה תהיה "חשובה מאוד", זאת לאחר שנפגש עם הבכיר הצפון-קוריאני קים יונג צ'ול, אשר מסר לו מכתב מטעם קים. "דיברנו על סיום המלחמה", סיפר המנהיג האמריקאי לאחר הפגישה בין השניים לכתבים. "זו מלחמה שנמשכת כבר 70 שנה, אתם מאמינים?". 

בשבוע שעבר הודיע נשיא ארה"ב כי הפסגה בינו לבין שליט קוריאה הצפונית תיערך לאחר שבוטלה בחודש שעבר בתאריך המקורי שנקבע בסינגפור. "אתם תיאלצו לנסוע כי תצטרכו להיות בסינגפור", טראמפ אמר לכתבים במדשאות הבית הלבן. "אני חושב שזה עומד להיות תהליך מאוד מוצלח בסופו של דבר". 

הנשיא הוסיף כי הוא מאמין שסיום הסכסוך בחצי האי הקוריאני עשוי לבוא כתוצאה מהפסגה, וכי שינוי משמעותי במדינה המבודדת יקרה תחת קים ג'ונג און. טראמפ סיפר כי אמר לשליח הצפון קוריאני כי וושינגטון תימנע כעת מהטלת סנקציות נוספות על פיונגיאנג. "אני מצפה ליום בו אוכל להסיר מעליה את העיצומים", אמר טראמפ.

כזכור, טראמפ ביטל את הפסגה בעקבות הצהרות "עוינות" מקוריאה הצפונית. עם זאת, הלילה אמר קים כי הרצון שלו לפרז את חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני "שריר וקיים, עקבי ומקובע", כך לפי התקשורת הממלכתית במדינה. הוא אמר את הדברים בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב שביקר בפיונגיאנג. הוא הוסיף כי יחסי קוריאה הצפונית עם ארצות הברית ופירוק הגרעין יתבצעו על בסיס "שלב אחר שלב".

כידוע, מלחמה קוריאה פרצה ב-25 ביוני 1950 כאשר הצבא הצפון קוריאני, שנתמך באותה עת על ידי כוחות סובייטים, פלש לקוריאה הדרומית. לאחר שלוש שנים רצופות של לחימה המדינות הגיעו להסכם הפסקת אש, אך לא חתמו על הסכם שלום. בעקבות הקרבות, הפך הגבול בין המדינות לאחד האזורים המבוצרים ביותר בעולם.