הגישה הדיפלומטית החדשה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ממשיכה לשנות סדרי עולם. טראמפ עזב היום (שבת) את פסגת ה-G7, מפגש ראשי המדינות המתועשות, לפני סיומה, וקיים מסיבת עיתונאים נפרדת, בצאתו מהמקום. במהלך מסיבת העיתונאים, התייחס טראמפ לנסיעתו לסינגפור, בה הוא צפוי לפגוש במנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, לאיראן, ולמערכת היחסים בין ארה"ב לשותפותיה, אותן האשים בניצול כלכלי של אמריקה, תוך שהוא טוען שמערכת היחסים בינו לבין מנהיגי המדינות, כגון אנגלה מרקל ועמנואל מקרון היא "10 מתוך 10".



טראמפ פתח את דבריו ואמר כי הפסגה הייתה הצלחה גדולה, תוך שהוא מציין כי הוא שוחח עם המנהיגים על נושאי הגנה, סביבה וסחר, וציין כי "ארצות הברית נוצלה על ידי בעלות בריתה שנים רבות", בשל מכסי ייבוא והיווצרות גירעון הסחר בין ארצות הברית לרוב מדינות העולם. עם זאת, הוא ציין כי הוא לא מאשים את מנהיגי המדינות האחרות, שלטענתו מקיימים איתו מערכת יחסים מעולה, אלא נשיאים קודמים בארה"ב.



מערכת יחסים מורכבת עם העולם. טראמפ עם מקרון, צילום: AFP
מערכת יחסים מורכבת עם העולם. טראמפ עם מקרון, צילום: AFP



"ארגיש אם קים רציני בנוגע לפירוז"



טראמפ התייחס עוד להוצאתה של רוסיה מארגון ה-G7, שעד 2014 היה ה-G8, וטען כי צריך להחזיר את רוסיה לארגון. כשנשאל האם אפשר לעשות זאת כאשר רוסיה עדיין נמצאת בחצי האי קרים, אותו היא סיפחה במהלך המהפכה באוקראינה תוך שימוש בכוח צבאי ובניגוד לחוק הבינלאומי, הפנה טראמפ את האצבע המאשימה לממשל אובמה, שהסיפוח התרחש במהלך כהונתו, אף ציין כי הוא מעדיף את ה-G8 על גבי ה-G7, ברמיזה שהוא תומך בהשבת רוסיה לארגון גם ללא התקדמות בנוגע למשבר חצי האי קרים.



בנוגע לפגישתו הצפויה עם קים הוא אמר שהוא מאמין שמדובר במשימה של שלום. "בדקות הקרובות אעזוב לסינגפור, במטרה להביא לפירוז גרעיני, ואני מאמין שקוריאה הצפונית תהיה מדינה מדהימה בעתיד הקרוב. זה חשוב מאוד לקוריאה הצפונית, לקוריאה הדרומית, יפן, העולם וארה"ב", וציין כי הוא "ירגיש" אם קים רציני בכוונותיו תוך דקות, ואם הוא לא יחוש כך, הפגישה לא תימשך זמן רב. כאשר נשאל טראמפ האם הוא ידבר על הגולאגים במדינה המבודדת, הוא ענה כי הוא ידבר על כל הנושאים הרלוונטיים. 



למרות האווירה חיובית שהעביר טראמפ במהלך מסיבת העיתונאים, עזיבתו לפני סיומה, אמירותיו בנוגע לרוסיה, וחוסר ההסכמות בנוגע לנושאים כלכליים, בכיר צרפתי כי בנושאים רבים ה-G7 עומדים כשש מדינות מול אחת, וכי ייתכן ותיערך הצהרה משותפת של שש המדינות הנותרות בסיום הפסגה.