גורמים בארצות הברית ובקוריאה צפונית ניסו הלילה (שני) לצמצם את הפערים בין הצדדים לקראת הפסגה ההיסטורית בין דונלד טראמפ לבין קים ג'ונג און מחר בלילה (שעון ישראל) בסינגפור. נכון לעכשיו בין שתי המדינות קיים פער לגבי פירוז חצי האי הקוריאני. סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית KCNA מסרה כי שני הצדדים יחליפו "נקודת מבט רחבות ועמוקות". הסוכנות כינתה את הפסגה "עידן שונה".



הנשיא טראמפ אמר בפגישה עם ראש ממשלת סינגפור, לי הסיין לונג, כי הוא חושב שהפסגה תלך בכיוון נכון.



הלילה נודע כי טראמפ וקים ידונו בפגישה ביניהם במנגנון קבע לשמירה על השלום בחצי האי הקוריאני ופירוז מנשק גרעיני של קוריאה הצפונית, כך דווח הלילה בטלוויזיה הממלכתית בפיונגיאנג. בדיווח צוין עוד כי קים מלווה לפסגה עם שר החוץ רי יונג הו, שר ההגנה נו קוואנג צ'וי ואחותו קים יו יונג.

טראמפ עם ראש ממשלת סינגפור, לי הסיין לונג. צילום: רויטרס
טראמפ עם ראש ממשלת סינגפור, לי הסיין לונג. צילום: רויטרס


בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו כתב הלילה בחשבון הטוויטר שלו ברקע הפסגה הצפויה מחר כי ארצות הברית "נותרה מחוייבת לפירוז מלא ובלתי הפיך מנשק גרעיני של חצי האי הקוריאני". עוד הוסיף כי צוות של מזכירות המדינה כבר עובד קשה בפגישות עם הנציגים הצפון קוריאנים בסינגפור.

טראמפ ושליט קוריאה הצפונית נחתו אתמול בסינגפור לקראת הפסגה ההיסטורית שתיערך ביניהם מחר בבוקר. לפי הדיווחים, המנהיג הצפון־קוריאני אמור לעזוב את המדינה חמש שעות בלבד לאחר תחילת הפסגה, בניגוד להערכות הגורסות כי שהמפגש עשוי להימשך יום נוסף.




הפגישה הראשונה בין מנהיגי שתי המדינות אמורה להתחיל מחר ב־9 בבוקר (שעון מקומי; 4 לפנות בוקר שעון ישראל) במלון קאפלה היוקרתי באי סנטוסה הסמוך לסינגפור. בשבוע שעבר ציין טראמפ כי אם תתקדם הפסגה היטב, היא עשויה להתארך מעבר ליום אחד, אולם ה"וול סטריט ג'ורנל" ציטט אתמול גורם המודע לפרטים שטען כי קים אמור לעזוב את סינגפור כבר בשעה שתיים אחר הצהריים. לפי הדיווח, טראמפ עצמו מתכנן לצאת מסינגפור ברביעי בבוקר.



המלונות של שני המנהיגים, כמו גם מלון "קאפלה", הפכו אתמול למתחמים מבוצרים עד יום חמישי, והמשטרה הסינגפורית הקימה מחסומים ומבצעת בדיקות ביטחוניות. למרות זאת, המקומיים הודו כי אינם מוטרדים מההפרעות לתנועה. "אני מקווה שהכל יפעל היטב", אמרה תושבת מקומית לסוכנות הידיעות יונהאפ. "בהיותי תושבת סינגפור, אני גאה שרואים בארצי צד ניטרלי ומקום עבור האירוע".



ראש הממשלה לי ציין כי עלויות אירוח הפסגה צפויות להגיע ל־20 מיליון דולר, וכי מחצית מהסכום מוקדשת לאבטחה. ואולם, הוא ציין: "זו עלות שאנחנו מוכנים לשלם". לי הוסיף: "זו התרומה שלנו ליוזמה בינלאומית שיש לנו עניין בה. מנקודת המבט שלנו, חשוב שהפגישה הזאת תתקיים, שיהיו לה תוצאה חיובית, שתקבע מסלול חדש שיוביל בתורו לביטחון וליציבות באזור. לכן, כאשר שני הצדדים ביקשו שנארח את הפגישה, לא יכולנו להגיד לא".