אופטימיות זהירה: "השיחות בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית מתקדמות מהר מהצפוי", כך נמסר היום (שני) בהצהרה של הבית הלבן. בנוסף, נמסרו פרטים אודות הפגישות המתוכננות, כחלק מהפסגה בסינגפור. "הנשיא דונלד טראמפ ייפגש עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און מחר בשעה 9:00 בבוקר (ארבע בלילה שעון ישראל). אחרי קבלת הפנים הראשונית, השניים יקיימו שיחה בארבע עיניים, בעזרת מתורגמנים. לאחר מכן יתקיימו פגישה בנוכחות גורמים נוספים משתי המדינות, וארוחת צהריים משותפת", נכתב. בינתיים הספיק נשיא קוריאה הצפונית לצאת לסיור בסינגפור.



קים ג'ונג און בסינגפור. קרדיט: צילום מסך מטוויטר

המאבטחים של קים ג'ונג און ברחובות סינגפור

הגורמים האמריקאים שצפויים לקחת חלק בשיחה המורחבת הם מזכיר המדינה מייק פומפאו, ראש הסגל ג'ון קלי והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון. בנוסף, מזכירת העיתונות שרה סנדרס, השגריר האמריקאי בפיליפינים סונג קים, המשמש בין היתר כראש צוות המדיניות בנושא קוריאה הצפונית, והיועץ המיוחד בוועדת הביטחון של אסיה מאט פוטינגר ייצטרפו לארוחת צהריים משותפת. 

בהודעה נמסר כי בתום סדרת הפגישות, טראמפ יקיים מסיבת עיתונאים שלאחריה ימריא מיד לארצות הברית, זאת למרות שבמסגרת התוכנית המקורית הוא היה אמור להישאר בסינגפור ליום נוסף. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת סיעת הליכוד: "אנחנו מאחלים לנשיא טראמפ ולארה״ב הצלחה מירבית במאמץ שלהם למנוע סכנה גרעינית בעולם. זה הרי אותו מאמץ בדיוק שאנחנו עושים כאן, שדנתי עם מנהיגי אירופה בשבוע הבא לגביו - למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני".

פומפאו: "מוכנים לספק לקוריאה הצפונית סידורי ביטחון שלא הצענו בעבר"

מוקדם יותר היום, פומפאו אמר כי הנשיא מוכן לגמרי לפגישה. לגבי הציפיות האמריקאיות מהפסגה, ציין המזכיר כי הן לא השתנו: "פירוז שלם, מפוקח ובלתי הפיך של חצי האי מנשק גרעיני הוא התוצאה היחידה שארצות הברית תקבל. הסנקציות יישארו עד שקוריאה הצפונית תבטל לגמרי את תוכניות הנשק להשמדה המונית".
 
פומפאו, שדיבר במסיבת עיתונאים בסינגפור, אמר עוד כי ארצות הברית מוכנה לספק לפיונגיאנג סידורי אבטחה מספקים, כך שהעם הצפון קוריאני ירוויח. "אנחנו מוכנים לספק בטוחות ביטחוניות השונות וייחודיות מכל מה שארה"ב הסכימה לתת בעבר. אנחנו חושבים שזה הכרחי וראוי". 

פומפאו בפגישתו עם מנהיג קוריאה הצפונית. צילום: הבית הלבן


מוקדם יותר היום נועד הנשיא טראמפ עם מארח הפסגה, ראש ממשלת סינגפור, לי הסיין לונג, ואמר כי הוא חושב שהפסגה תלך בכיוון נכון. עד לקיום הפגישה, ינסו הצדדים לגשר על הפערים ביניהם, כשנקודת המחלוקת המרכזית, על פי הדיווחים היא לגבי מה יכלול פירוז חצי האי. הלילה נודע כי טראמפ וקים ידונו גם במנגנון קבע לשמירה על השלום בחצי האי הקוריאני.

טראמפ ושליט קוריאה הצפונית נחתו אתמול בסינגפור לקראת הפסגה ההיסטורית שתיערך ביניהם מחר בבוקר. לפי הדיווחים, המנהיג הצפון־קוריאני אמור לעזוב את המדינה חמש שעות בלבד לאחר תחילת הפסגה, בניגוד להערכות הגורסות כי שהמפגש עשוי להימשך יום נוסף.

הפגישה הראשונה בין מנהיגי שתי המדינות אמורה להתחיל מחר ב־9 בבוקר (שעון מקומי; 4 לפנות בוקר שעון ישראל) במלון קאפלה היוקרתי באי סנטוסה הסמוך לסינגפור. בשבוע שעבר ציין טראמפ כי אם תתקדם הפסגה היטב, היא עשויה להתארך מעבר ליום אחד, אולם ה"וול סטריט ג'ורנל" ציטט אתמול גורם המודע לפרטים שטען כי קים אמור לעזוב את סינגפור כבר בשעה שתיים אחר הצהריים. לפי הדיווח, טראמפ עצמו מתכנן לצאת מסינגפור ברביעי בבוקר.

המלונות של שני המנהיגים, כמו גם מלון "קאפלה", הפכו אתמול למתחמים מבוצרים עד יום חמישי, והמשטרה הסינגפורית הקימה מחסומים ומבצעת בדיקות ביטחוניות. למרות זאת, המקומיים הודו כי אינם מוטרדים מההפרעות לתנועה. "אני מקווה שהכל יפעל היטב", אמרה תושבת מקומית לסוכנות הידיעות יונהאפ. "בהיותי תושבת סינגפור, אני גאה שרואים בארצי צד ניטרלי ומקום עבור האירוע".

ראש הממשלה לי ציין כי עלויות אירוח הפסגה צפויות להגיע ל־20 מיליון דולר, וכי מחצית מהסכום מוקדשת לאבטחה. ואולם, הוא ציין: "זו עלות שאנחנו מוכנים לשלם". לי הוסיף: "זו התרומה שלנו ליוזמה בינלאומית שיש לנו עניין בה. מנקודת המבט שלנו, חשוב שהפגישה הזאת תתקיים, שיהיו לה תוצאה חיובית, שתקבע מסלול חדש שיוביל בתורו לביטחון וליציבות באזור. לכן, כאשר שני הצדדים ביקשו שנארח את הפגישה, לא יכולנו להגיד לא".