הועדה הציבורית לשכר חברי הכנסת החליטה היום (שלישי) לאשר בדיעבד לשרת התרבות והספורט מירי רגב, לממן מתקציב הקשר עם הבוחר מדבקות לסמארטפון ששלחה לחברי מרכז הליכוד בסך 15 אלף שקל. ההחלטה התקבלה בעקבות פנייה של ח"כ מוסי רז (מרצ) ליועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, וליועצת המשפטית לוועדת הכנסת, ארבל אסטרחן, בו ביקש לדעת האם נעשתה פנייה מצדה של השרה לאישור הרכישה וכן את חוקיות הליך הרכישה.

הפנייה נעשתה בעקבות פרסום בתקשורת לפיו השרה רגב שלחה אל כ-3,700 חברי מרכז הליכוד תשורה בשילוב סמליל חגיגות שנות ה-70. בפרסום נאמר כי רגב לא קיבלה אישור לשימוש כזה מתוך תקציב הקשר עם הבוחר, לו היא זכאית מתוקף היותה חברת כנסת. בתשובה כתבה היועצת המשפטית של ועדת הכנסת לח"כ רז, כי השרה רגב פנתה לחשב הכנסת בקשר למימון מהתקציב השנתי שהכנסת מעמידה לרשותה ("תקציב הקשר עם הציבור") לרכישת מדבקת-כיס שמדביקים על טלפון נייד ועליה כתוב "מזכרת מחגיגות ה-70, שלך מירי רגב".

מטה הליכוד לאחר הבחירות האחרונות. צילום: מרק ישראל סלם
מטה הליכוד לאחר הבחירות האחרונות. צילום: מרק ישראל סלם
הפנייה נעשתה לאחר ביצוע ההזמנה ומשלוח הפריט לכמה אלפי נמענים, והשרה הסבירה זאת בטעות שנבעה מחילופי עובדים בלשכתה. לפיכך, ולאור העובדה שככלל לא ניתן לרכוש מתנות מהתקציב השנתי, ביקש החשב להתייעץ בעניין עם הוועדה הציבורית העוסקת בשכר ותשלומים לחברי הכנסת, וזאת בהתאם להחלטת שכר חברי הכנסת. בחודש שעבר התקיימה ישיבה של הוועדה הציבורית, והחשב הציג בפניה את הפריט שנשלח.

החשב מסר לוועדה כי לפי החלטת שכר חברי הכנסת יש לבקש אישור מראש לרכישות מהתקציב השנתי, אך קרו כבר מקרים שבהם ח"כים ביקשו אישור בדיעבד, ובד"כ בפעם הראשונה שהדבר קורה נהוג לאשר זאת באופן חריג (ככל שמדובר בפריט או שירות שלא היתה מניעה לממן אילו הבקשה היתה מוגשת כנדרש מראש), תוך הפניית תשומת לבו של אותו ח"כ לחובה לבקש אישור מראש. הוועדה הציבורית סברה כי במקרה זה לא מדובר ב"מתנה" אלא בפרסום של השרה הקשור לפעילותה הציבורית, ולכן ניתן לאשר את המימון מהתקציב השנתי, תוך הפניית תשומת לבה של השרה לחובה לבקש אישור מראש לרכישות מהתקציב השנתי.
הוועדה אף הביעה עמדתה בשאלה העקרונית שהחשב העלה בפניה, של רכישת פריטים שחברי הכנסת מפרסמים על גביהם את שמם או פרטי התקשרות עמם, ויש להם שימוש נוסף (כמו עט, לוח שנה וכד'), והחליטה כי על מנת שהדבר לא ייחשב כמתנה בעלת ערך כספי יש להגביל רכישות מסוג זה רק לפריטים שעלותם צנועה (הוועדה לא מצאה לנכון לציין סכום מסוים).