מבקר משרד המשפטים האמריקאי פרסם הערב (חמישי) דוח בו ביקר בחריפות את ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי, על "טעויות רציניות בשיפוט" במהלך חקירת האימיילים של הילרי קלינטון. המבקר הפנימי מצא כי קומי הפר את מדיניות משרד המשפטים ונטל את סמכותה של שרת המשפטים דאז לורטה לינץ' ביולי 2016, כאשר הודיע כי לא יוגש כתב אישום נגד מזכירת המדינה לשעבר על השימוש שעשתה בחומר מסווג בשרת אימיילים פרטי.

הדוח ביקר גם את לינץ', שרת המשפטים בממשל אובמה, על כך שלא קיצרה פגישה שערכה במטוסו של ביל קלינטון בזמן חקירתה של אשתו הילרי. המבקר המליץ באפריל על הגשת כתב אישום נגד סגנו של קומי, סגן ראש הבולשת לשעבר אנדרו מקייב, לאחר שהתגלה כי שיקר לחוקרים על הדלפה שאישר לתקשורת.
בנוסף, הדוח ביקר את סוכן ה-FBI פיטר סטרוק, שכתב ב-2016 לסוכנת אחרת בארגון כי חקירת הטענות על קשרים בין קמפיין טראמפ לרוסיה "תמנע" מדונלד טראמפ, אז מועמד המפלגה הרפובליקנית, מלהיבחר לנשיאות ארצות הברית. המבקר הפנה את עניינם לבולשת להליך משמעתי אפשרי.
הודעות טקסט שנחשפו בדוח של מבקר משרד המשפטים האמריקאי על חקירת האימיילים של הילרי קלינטון, חשפו כי הסוכן, פיטר סטרוק, כתב למאהבת שלו, עורכת הדין ליסה פייג', כי טראמפ לא יהפוך לנשיא ארצות הברית. "טראמפ לעולם לא ייבחר לנשיא, נכון? נכון?!", כתבה פייג' לסטרוק באוגוסט 2016. "לא, הוא לא יהיה. אנחנו נמנע זאת", השיב סטרוק. סטרוק ופייג' הורחקו מאוחר יותר מחקירת התובע המיוחד רוברט מולר בעקבות הודעות הטקסט, שהתגלו על ידי חוקרים פנימיים.  


ביל והילרי קלינטון. צילום: גטי אימג'ז
ביל והילרי קלינטון. צילום: גטי אימג'ז

 
לפי הדוח, הודעות הטקסט מצביעות על "הלך רוח מוטה" ו"הטילו ענן" על הבולשת, וכי יתכן שסטרוק האט במכוון את בדיקת האימיילים הנוספים שהתגלו במחשבו של חבר הקונגרס לשעבר מטעם המפלגה הדמוקרטית אנתוני וינר. האימיילים התגלו במסגרת חקירה נפרדת שעסקה בחשד שהמחוקק שלח תמונות בעלות אופי מיני לקטינות. וינר היה נשוי אז להומה אבדין, עוזרת בכירה לקלינטון. 

סטרוק, הבכיר השני בדרגתו בחקירת קלינטון, היה אחד ממספר בכירים שנודע להם על קיומם של האימיילים הנוספים כאשר התגלו. אך הבולשת לא פעלה על מנת לבדוק אותם במשך כמעט חודש. החקירה נפתחה מחדש מספר ימים בלבד לפני הבחירות בנובמבר 2016. עם זאת, קומי הודיע על סגירתה של החקירה השנייה ללא המלצות לכתב אישום נגד המועמדת הדמוקרטית לשעבר.



כזכור, קומי חשף לאחרונה בספרו "נאמנות גבוהה" כי החלטתו לפתוח בסופו של דבר את החקירה נבעה מאמונה כי קלינטון תנצח בבחירות בכל מקרה. "מתוך הנחה, שאותה הניחו כמעט כולם, כי הילרי קלינטון תיבחר לנשיאת ארצות הברית בתוך פחות משבועיים, מה יקרה ל-FBI, למשרד המשפטים ולנשיאות של קלינטון עצמה אם ייחשף מאוחר יותר, לאחר מעשה, כי היא עדיין נחקרת על ידי ה-FBI?", כתב קומי.