משבר ההגירה ממשיך לזעזע את האיחוד האירופי, והפעם מאיים על המנהיגה החזקה ביבשת, אנגלה מרקל: קנצלרית גרמניה עומדת בפני האתגר המשמעותי ביותר ב-12 שנות שלטונה, כאשר בן בריתה הוותיק, שר הפנים הורסט זיהופר, מאיים להורות למשטרת הגבולות למנוע כניסת מבקשי מקלט, בניגוד לעמדתה של מרקל שהכריזה אתמול כי יש למצוא פתרון כולל במסגרת האיחוד האירופי.



זיהופר, שעומד בראש האיחוד הנוצרי-סוציאלי מבוואריה, המפלגה האחות של המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של מרקל, דרש בימים האחרונים לאפשר למשטרת הגבולות למנוע את כניסתם של מהגרים ומבקשי מקלט שאין להם מסמכים מתאימים או שכבר נרשמו במדינה אחרת באיחוד האירופי. מחר הוא אמור לבקש את אישור מפלגתו להפעיל את סמכותו ולהורות לשוטרים לעצור את כניסת המהגרים.



עד כה סירבה מרקל להיענות לאולטימטום והבהירה כי היא מתנגדת לצעדים חד צדדיים ועל כן יש למצוא פתרון כולל במהלך פסגת מנהיגי האיחוד בסוף השבוע הבא. גם אתמול, בהודעה השבועית שהיא מפרסמת, שבה מרקל על עמדתה ואמרה כי היא תדבר על הסוגיה בפגישתה עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ביום שלישי הקרוב. מקרון עצמו אמר בסוף השבוע כי הוא תומך במרקל וציין כי היא "האחראית בפני העם שלה והפרלמנט שלה".



תסיים את דרכה הפוליטית? אנגלה מרקל,  צילום: רויטרס
תסיים את דרכה הפוליטית? אנגלה מרקל, צילום: רויטרס



סופה של ברית בת 70 שנה



סקר שפורסם בגרמניה ביום שישי הראה כי 62% מהמשיבים תומכים בעמדתו של שר הפנים, כאשר 86% ציינו כי הם רוצים גירושים מהירים יותר של מבקשי מקלט שבקשתם לא אושרה. אם זיהופר יפעיל את משטרת הגבולות בניגוד לעמדתה של מרקל, הקנצלרית תהיה מחויבת לפטר אותו, צעד שיביא לפרישת כל עשרת חברי מפלגתו מהקואליציה שהוקמה רק במרץ האחרון, חצי שנה אחרי הבחירות. בשל כך, תעמוד בפני מרקל האפשרות של ממשלת מיעוט יחד עם הסוציאל-דמוקרטים שגם חברים בקואליציה או הליכה לבחירות חדשות שעלולות לחזק את מפלגת הימין הקיצוני הניאו נאצית, אלטרנטיבה לגרמניה. מנהיג הסוציאליסטים לשעבר, זיגמר גבריאל, הזהיר כי בגלל המשבר, גרמניה "עלולה להשתגע סביב סוגיית ההגירה".



אם אכן יפוטר זיהופור, מדובר במשבר הקשה ביותר ביחסי המפלגה הנוצרית-דמוקרטית והאיחוד הנוצרי-סוציאלי מאחר ששתי המפלגות הן בעלות ברית ותיקות שבאופן מסורתי מתמודדות יחד בגוש אחד בבחירות לבונדסטאג. עם זאת, זיהופר הפגין התנגדות נחרצת למדיניות "הדלת הפתוחה" שקידמה מרקל כלפי מהגרים ומבקשי מקלט - בין השאר מאחר שבוואריה נחשבת לנקודת הכניסה המרכזית לגרמניה – ובמשא ומתן הקואליציוני סוכם כי מספר הפליטים שיוכלו להיכנס לגרמניה במסגרת איחוד משפחות יוגבל ל-1,000 בחודש.



בתוך כך, ביום שישי נועד מקרון וראש ממשלת איטליה הטרי, ג'וזפה קונטה, בצל המשבר בין המדינות אחרי שמקרון ובכירים במפלגתו מתחו ביקורת על הסירוב האיטלקי לאפשר את עגינתה של ספינת הצלה עם יותר מ-600 פליטים ומהגרים. שני המנהיגים ניסו להתרחק מהמחלוקות והודיעו כי הם מחויבים לפעול יחד מול משבר ההגירה בים התיכון. "אנחנו לא יכולים לקבל החלטות רק כאשר יש סירות במרחק של קילומטרים ספורים מהחוף, אנחנו צריכים לעדכן את החוקים. קונטה, מצדו, אמר כי "יש הבנה מושלמת עם מקרון".