אני בת 50. לאחרונה נרשמתי לסטודיו לחיטוב והתחלתי להרגיש כאבים בגב התחתון - זאת למרות שאני רוקדת באופן קבוע במשך שנים. אני מאוד מרוצה מהסטודיו שנרשמתי אליו ומבצעת שיעורי אירובי וזומבה אחד אחרי השני, כשעתיים ביום - אך לאחרונה הכאבים הפכו לבלתי נסבלים. מה עלי לעשות?
“בגיל 50 מתרחשים שינויים ניווניים בשרירים שלנו, ומסוכן לקפוץ מאימון אחד לשני מבלי לתת לגוף לנוח. אם את סובלת מכאבי ברכיים, כנראה השילוב בין הזומבה לאירובי לא מתאים לך. ייתכן שיש תנועות שאת מבצעת והן לא טובות לגופך. ייתכן שאת מפעילה לא נכון את הברכיים והגב במהלך האימונים. אינני יודע איזה תרגילים את מבצעת, אך עלייך להקשיב לגופך ולפעול בהתאם. הכאבים הללו הם סימנים לכך שמשהו שם לא בסדר, לכן אני ממליץ לך לבצע שיעור אחד ביום ולשלב טיפול לגב התחתון ולברכיים. כך תוכלי לתת לגופך לנוח ולהתאושש, ותבני את השרירים בהתאם. ייתכן שכתוצאה מכך תרגישי טוב יותר". 

אני בן 75, ומשתמש בג'ל לצורך הגברת החשק המיני. לאחרונה אני סובל מכאבים באיבר המין במהלך פעילות מינית. ביצעתי בדיקה אצל אורולוג ולא נמצא דבר. מה עלי לעשות?
“אני לא ממליץ לך להשתמש בג'ל שאתה לא מכיר. לחלק מהדברים שמגיעים מהמזרח אין אישורים רפואיים בארץ, חלקם מוצרים מזויפים המכילים חומרים שאסורים לשימוש. ג'ל כזה עלול לגרום לגירוי העור והעצבים במקום. שמעתי על מקרים של אדמומיות כולל פריחה באזור, ואף שמעתי על מקרים של כאבים אצל בן/בת הזוג בעקבות השימוש בג'ל. לכן, אני ממליץ לך לחדול מלהשתמש בו ולהיזהר. אם הכאב נמשך, ייתכן שאתה סובל מבעיה בחיכוך. העור באיברי המין הוא מאוד רגיש ובדרך כלל מכווץ. חדירה יכולה להוביל לשפשוף מיקרוסקופי שגורם לאי־נוחות ולכאבים, ולעתים אף לצריבה. הקפד להשתמש בחומרי סיכה, ונסה להשתמש בוויאגרה במקום זאת. אין לה תופעות לוואי והיא יכולה לספק תוצאה טובה יותר עבורך". 
 
נכדי בן השנתיים וחמישה חודשים נולד עם כתם בעין וזה מדאיג אותי. האם זה עלול לפגוע לו בראייה?
"אם בדקת עם רופא העיניים והוא הסביר שאין סיכון - אין לך סיבה לחשוש, שכן אילו היה חלילה סיכון לפגיעה בראייה, רופא העיניים היה שולח את נכדך לניתוח עיניים. ייתכן שמדובר בכתם שהוא כמעין נקודת חן בעין. ייתכן שמדובר בתאים התופסים פיגמנט. אותו כתם יישאר לנכדך בעין עד סוף חייו, והוא לא יפריע לראייה שלו כי הוא אינו קשור לראייה כלל. בכל מקרה, זו תופעה מוכרת לרופאי העיניים, ואם רופא העיניים אמר לך בפירוש שאין מה לדאוג, אז יהיה עלייך לחפש סיבה אחרת לדאגה. עבור אלו שמודאגים לגבי נקודת החן, תוכלי לומר שהוא 'רואה את העולם עם חן'".
 
אשתי בחודש השני להריונה, והיא אמורה לעבור בחודש הבא בדיקת מי שפיר. היא מאוד בלחץ מהבדיקה. האם מדובר בבדיקה בטוחה שאין בה כל סיכון?
“כל אישה שנכנסת להריון מצויה בלחץ, וזה נורמלי. הסיבה לכך שזו חרדה נורמלית היא קודם כל בגלל ההשפעה ההורמונלית, כי האסטרוגנים עולים. סיבה נוספת היא שבכל הריון מתחילות להתווסף חרדות ודאגות שקשורות להריון, והן נורמליות, כמו החשש אם התינוק ייצא בריא, אם הלידה תהיה קשה וכדומה. גם לפני כל בדיקה שצריך לעשות לרוב נכנסים לפאניקה ולחרדה, וזה, כפי שאמרתי, מאוד הגיוני. מטרת בדיקת מי השפיר היא להרגיע יותר מאשר להלחיץ. הבדיקה נעשית כיום במיומנות גבוהה, עם רופאים המתמחים בכך. את הבדיקה עושים בתנאים סטריליים, כאשר הרופא רואה את התינוק באמצעות האולטרסאונד, והסיכון שיש בבדיקה הזו כמעט אפסי. לאחר הבדיקה, האישה אמורה לנוח במשך 24 שעות, ובזה נגמר הסיפור. לסיכום, התועלת בבדיקת מי שפיר עולה בהרבה על הסיכון התיאורטי שקיים, ולכן אפשר לערוך אותה בלי כל חשש, כי הסיבוכים האפשריים בה הם נדירים מאוד". 
 
שיחות אלו אינן מהוות המלצה רפואית אישית. תמיד יש להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה. 

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב־103FM
 
 
עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן