האם הספורטאים והמבקרים שיגיעו לפריז לרגל האולימפיאדה בעוד שש שנים יזכו לשכשך במים נקיים של נהר הסן? זו התוכנית של עיריית פריז, שלפי הדיווחים מתכוונת להשקיע סכום עתק של כמיליארד יורו כדי לטהר את הנהר המזוהם. לפי ההתחייבות של ראש העיר, אן הידלגו, הנהר שחוצה את בירת צרפת אמור לאפשר קיום תחרויות שחייה חופשית וטריאתלון במהלך המשחקים האולימפיים, מאה שנה אחרי שנאסרה השחייה בסן. כיום הנהר עדיין נחשב למזוהם מאוד, עם רמות גבוהות של חיידקי אי־קולי ובקטריות אחרות שעלולות לגרום לפגיעות בריאותיות, בין השאר בשל ההצפות בחורף, כמו גם פסולת שמגיעה מבניינים סמוכים ומהספינות ששטות בנהר.



לפי דיווח ב"לה פיגארו", הפרויקט הנרחב לטיהור מי הנהר לקראת האולימפיאדה צפוי לעלות בין 800 אלף למיליארד יורו, שיגיעו מהמועצה העירונית, המנהל האזורי והמדינה. התוכנית כוללת הנחיה לבעלי הסירות לרוקן את מי השפכים שלהם לתוך נקודות ביוב שייבנו על שפת הנהר. כמו כן, יוקמו סכרים שישמרו שמי השיטפונות יישארו מתחת לפני הקרקע עד להגעתם למתקנים לטיפול בשפכים, ויוקמו שני מתקני טיהור עם פילטרים של אולטרה־סגול שיאפשרו זרימה של מים נקיים לסביבה הטבעית.




הסן מוצף בעקבות ירידת גשמים. צילום: רויטרס
הסן מוצף בעקבות ירידת גשמים. צילום: רויטרס



אתמול נפתח אגן וילט, אגם מלאכותי בצפון מזרח פריז, לרחצה ציבורית זו השנה השנייה ברציפות, והרשויות מצפות לעשרות אלפי מבקרים שיגיעו בחודשי הקיץ אחרי שבשנה שעברה נרשמו 53 אלף נופשים שהגיעו להשתכשך במים.  סליה בלאואל, הממונה על מדיניות סביבה ומים בעירייה, הביעה תקווה כי ההצלחה בטיהור של אגם וילט תבוא לידי ביטוי גם בנהר הסן. "אנחנו רוצים להבטיח שאיכות המים תישאר אותו דבר, בלי קשר למזג האוויר", אמרה. "זה מה שהצלחנו לעשות עם בריכת וילט, והצלחנו לעשות את זה במהירות יחסית".