56 מיליון טורקים ייצאו היום (ראשון) לבחירות הראשונות לנשיאות ולפרלמנט מאז ניסיון ההפיכה הכושל נגד הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ביולי 2016. מכון הסקרים הטורקי גזיצ'י הגדיר את הבחירות כ"הקשות ביותר שנערכו במדינה ב-20 השנה האחרונות". על פי סקר המכון, יהיה סיבוב שני בין ארדואן לבין יו"ר האופוזיציה מוחרם אינצ'ה, הנחשב למנהיג המחנה החילוני.



עוד עולה מהסקר כי מפלגת השלטון של ארדואן, "הצדק והפיתוח", צפויה להפסיד את הרוב שלה בפרלמנט שבו 600 צירים. פרשנים בטורקיה מייחסים חשיבות עצומה לבחירות אלה והגדירו אותן כ"החשובות ביותר שהתקיימו בטורקיה מאז הכריז כמאל אטאטורק על המדינה החילונית בתחילת המאה הקודמת".



ב-18 באפריל הודיע ארדואן על הקדמת הבחירות מנובמבר 2019 ל-24 ביוני השנה. זאת לאחר שהצליח לנטרל את מוקדי האופוזיציה לאחר הפיכת הנפל של הצבא ביולי 2016. החלטתו מצביעה כי ארדואן חש ביטחון עצמי רב וכי הוא מעוניין כבר כעת לקבל לגיטימציה לשינויים שהוא מבקש לבצע בחוקה, החשוב בהם הוא המעבר למשטר נשיאותי. ארדואן עצמו סיפר כי ההחלטה להקדים את הבחירות באה על רקע המצב הכלכלי והמשבר בסוריה.



לפי סקר שפורסם ב-7 ביוני, בסיבוב הראשון יקבל ארדואן 48.7% מהקולות, פחות מ-50% הדרושים לניצחון בסיבוב הראשון. יו"ר האופוזיציה יזכה ב-25.8% מהקולות, ואילו שרת הפנים לשעבר, כיום אופוזיציה לוחמת לארדואן, מרל אקשנר, תזכה ב-14.4%. מועמד המפלגה הכורדית (HDP), המוחזק בכלא, סלאחדין דמירדש, יזכה ב-10.1%.



לפי הסקר, הגוש "הצדק והפיתוח" והמפלגה הלאומנית, המכונה "גוש העם", ישיג רק 48.7% מהקולות. "גוש האומה", הכולל את מפלגת העם הרפובליקני (בראשות אינצ'ה), מפלגת Iyi של אקשנר ומפלגת סאדת, יקבל 38.9% מהקולות. הכורדים יקבלו 11.5% מהקולות לפרלמנט.



תומכת ארדואן, צילום: רויטרס
תומכת ארדואן, צילום: רויטרס



כלכלה בצרות



הבחירות נערכות כשכלכלת טורקיה סובלת ממשבר וערך הלירה הטורקית הולך ונשחק. מאז ספטמבר 2017 צנח שער הלירה ב-24%. 20% מהם בשנה האחרונה. יש המפנים אצבע מאשימה כלפי "מדינות במפרץ" וטוענים כי פעלו נגד הכלכלה הטורקית. משבר זה מעורר ביקורת על ארדואן ועל ממשלתו. זאת למרות דיווחים המצביעים על כך שהכלכלה הטורקית צומחת ב-7.4%, שיעור כפול מבשנה הקודמת. אלא שטורקיה סובלת מאינפלציה של יותר מ-10% ומגירעון הולך וגדל.



לתוצאות הבחירות הללו יש חמישה תסריטים עיקריים: 1. ארדואן ינצח בסיבוב הראשון, יהפוך רשמית לסולטן ויזכה ברוב גם בפרלמנט. 2. ינצח בסיבוב שני מול אינצ'ה ויכהן כשנשיא לכהונה נוספת. 3. ינצח אבל יאבד את הרוב המוחלט שלו בפרלמנט וכך תיקלע אנקרה לחוסר יציבות פוליטית, מה שיפגע בכלכלתה. 4. אינצ'ה יפתיע וינצח בסיבוב השני, מה שיביא לשינוי דרסטי ביחס שבין טורקיה למערב ולישראל. 5. האופוזיציה תזכה בנשיאות ומפלגת השלטון של ארדואן תזכה בפרלמנט, מה שיגרום לכאוס של ממש.



בכל מצב, לפחות שלושה שליטים במזרח התיכון מצפים לראות את ארדואן רחוק מהגה השלטון: נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, מלך סעודיה סלמאן ושליט האמירויות. ויש התוהים האם תוצאות הבחירות נקבעו מראש. בסוף השבוע פרסמה סוכנות הידיעות הטורקית הממשלתית "אנדולו" את "תוצאות הבחירות" ונאלצה להתנצל לאחר שגם כמה ערוצי טלוויזיה ואתרים הלכו בעקבותיה. על פי "תוצאות" אלה, ארדואן זכה ב-52.7% מהקולות והקדים את אינצ'ה, שזכה בקולותיהם של 26.2% מהבוחרים, אקשנר זכתה ב-11.7% ודמרדש ב-7.1%. באופוזיציה סערו הרוחות וטענו כי בכוונת הסוכנות "לשחק" עם תוצאות הבחירות.