נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הכריז על ניצחונו בבחירות לנשיאות שנערכו אמש בטורקיה, לאחר שעל פי הנתונים הרשמיים זכה ביותר ממחצית מהקולות מהקולות. מאוחר יותר, ועדת הבחירות הודיעה כי הנשיא המכהן זכה ביותר ממחצית מהקולות והכריזה כי ניצח. עם זאת, במפלגות האופוזיציה מערערים על הנתונים הללו, וטוענים כי ארדואן לא הגיע ל-50% הקולות הנדרשים כדי להימנע מסיבוב שני, ואמרו כי לא נספרו הקולות מהערים הגדולות, שם התמיכה באופוזיציה חזקה יותר.

עם זאת, ארדואן עצמו, כאמור, הכריז על ניצחונו ובנאום הניצחון קרא לאופוזיציה לקבל את תוצאות הבחירות. "הציבור נתן לי את המנדט לשלוט", אמר ארדואן והוסיף כי הוא מקווה "שאף אחד לא יפגע בהליך הדמוקרטי בכך שיטיל צל על תוצאות הבחירות כדי להסתיר את כישלונו". עוד אמר הנשיא הטורקי כי "הגיע הזמן להתמקד בעתיד המדינה, בכלכלתה ובדמוקרטיה שלה ולהשאיר מאחור את המתחים מתקופת הבחירות".

לאחר ההכרזה הרשמית על בחירתו מחדש לכהונה נוספת אמר ארדואן כי "החל ממחר נתחיל לעבוד כדי לממש את ההבטחות". עוד הוסיף, כי יפעל יותר בנחישות נגד ארגוני הטרור וציין: "נמשיך לשחרר עוד אדמות סוריות על מנת ש"האורחים שלנו" (הפליטים) יחזרו הביתה בבטחה".

גם בבחירות לפרלמנט השיגה הקואליציה של ארדואן ניצחון, כאשר מפלגתו, מפלגת הצדק והפיתוח, השיגה 42.5% מהקולות, ומפלגת הלוויין שלה, מפלגת התנועה הלאומנית השיגה 11.2% נוספים. עם זאת, שלוש מפלגות אופוזיציה הצליחו לעבור גם הן את אחוז החסימה הגבוה בטורקיה - 10%, והן המפלגה הכאמליסטית שזכתה ב-22.7% מהקולות, המפלגה הכורדית שזכתה ב-11.2% מהקולות והמפלגה הלאומנית-ליברלית, שזכתה ב-10.1% מהקולות.


מועמד האופוזיציה מוהרם אינצ'ה, צילום: רויטרס
מועמד האופוזיציה מוהרם אינצ'ה, צילום: רויטרס


"בחירות הן קדושות בעיני ארדואן, אבל אחריהן - 'שלא יבלבלו לו בראש'"

אלון ליאל, שהיה שגריר ישראל בטורקיה בין השנים 1981 ל-1983 סיפר בראיון שנערך מוקדם יותר בתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד שב-103FM על הבחירות, והאתגר הגדול שעומד מול מי שנראה במידה רבה כנשיא הנצחי של טורקיה. "למרות שזה נשמע מצחיק עם הרקורד שלו בנושא חופש העיתונות ובתי המשפט, דווקא בחירות זה נושא די קדוש בעיני ארדואן", אמר ליאל והוסיף, "ב-16 שנות שלטונו נערכו 12 בחירות או משאלי עם".

"בעיניו של  ארדואן, דמוקרטיה זה בחירות, ובין בחירות לבחירות 'אל תבלבלו לו את המוח'. מה שחדש הפעם, זה הצבעה מסיבית בחו"ל, שם יש אפשרויות לשחק ולתמרן עם ההצבעות ואף אחד לא יכול לדעת מה קורה עם הקולות האלה בדרך לטורקיה. אין בטורקיה היסטוריה של זיופים בהיקף גדול. אזרחים רשאים להצביע בחול - בשגרירות קונסוליה שדות תעופה ועוד, מיליון וחצי הצביעו בחו"ל עד עכשיו", הוסיף ליאל.





ספר לנו על המורה לשעבר, אינצ'ה, שעושה לארדואן בית ספר?
"האיש הוא בן 54, 30 שנה בפוליטיקה, הרבה שנים בפרלמנט ולא מוכר מחוץ לטורקיה ההימור עליו היה הימור מנצח כמעט הוא קמפיינר בלתי רגיל נואם לא רגיל, עם התלהבות וביטויים מוקצנים שנותנים פייט ארדואן ומזכירים אותו". 
 
מה האג'נדה שלו? נגד מה הוא בארדואן?
"אינצה נלחם נגד השחיקה בדמוקרטיה. הוא אישית דתי, הוא גם די לאומי. גם השמאל החילוני די לאומי בטורקיה. בינתיים הוא תוקף את ארדואן מימין בנושא שלנו חודש שלם. הוא כנראה הבין שדעת הקהל עם ארדואן בהתקפות עלינו והוא מותח עלינו ביקורת שהוא מתיר יחסים כלכליים עם ישראל. אני מניח שאם ינצח זה ייראה אחרת כי חצי עם שעומד מאחוריו אחר מזה שעומד מאחורי ארדואן".

תומכי ארדואן. צילום: רויטרס
תומכי ארדואן. צילום: רויטרס


הבחירות האחרונות בטורקיה הן הצמודות שהיו במדינה זה שנים, ולראשונה מאז היבחרו ב-2003, אין ביטחון כי ארדואן יבטיח את ניצחונו כבר בסיבוב הראשון, כאשר שני מועמדים בולטים עמדו מולו, אינצ'ה החילוני ומראל אקסנר הלאומנית. גם משאל העם שנערך בטורקיה בנובמבר שנה שעברה, בו אושרו שינויים שינויים חוקתיים נרחבים שארדואן ביצע, בהם ביטול משרד ראש הממשלה והעברת כוח נוסף לנשיאות עבר ברוב מצומצם של כ-1.5% בלבד. 

האם הסולטן שעל הבוספרוס ימשיך לכהן חמש שנים נוספות, בהן הוא יהנה מכוח רב משהיה לו עד כה, או שמא לראשונה זה 15 שנה יעמוד אדם חדש בארמון המפואר באנקרה וינווט את טורקיה לדרך חדשה? נדע כאשר התוצאות הראשוניות במדינה יתחילו להתפרסם.