אתמול, עם כניסתו לתוקף של הצו ההיסטורי המתיר נהיגת נשים בממלכה הסעודית, צייץ הנסיך הסעודי אל־וליד בן טלאל בדף הטוויטר שלו: “סוף־סוף. השעה 12:01, אני עם בתי רים, בעת שהיא נוהגת במכונית איתי ועם הנכדות שלי ברחובות ריאד. מספיק עם הוויכוחים, הגיעה העת לנהיגת נשים".


המיליארדר הסעודי צילם את בתו רים בעת נהיגה, במה שכינה “היישום הראשון של נהיגת נשים בממלכה". התגובות לא איחרו להגיע, בעיקר של מברכים, אבל לא רק. “מדוע היה עליך לכתוב את הציוץ גם באנגלית? מה המסר שלך?", כתב אחד מהם. אחר הדגיש כי “האישה הסעודית חופשייה, וכבוד הנסיך מצייץ כאילו זוהי תקרת החופש".



בלילה שבין שבת לראשון נכנס לתוקף הצו שפרסם מלך סעודיה, סלמאן, לפני תשעה חודשים, ב־26 בספטמבר 2017, המתיר נהיגת נשים בממלכה. מילים רבות נכתבו לקראת המאורע החשוב בממלכה השמרנית. במאמר שכתבה בעיתון “אל־עוכאז" ופא א־ראשיד, תחת הכותרת “אנחנו ננהג יותר טוב מכם", תקפה העיתונאית הבכירה את הזלזול וההתנשאות של הגברים ביחס לנהיגת נשים, וקבעה כי נשים נוהגות טוב יותר מאשר גברים, תוך הצגת מחקרים המוכיחים זאת. “רבים מחכים ליום זה ברגשות מעורבים של התלהבות וחשש", כתבה. “היות שיש כאלה הלועגים באופן קבוע ומתמשך לנשים ולהחלטה לאפשר להן לנהוג, הדבר גרם להצפת הרשתות החברתיות במסרים ובקטעי וידיאו המפחיתים בערכן של הנשים ויכולת הנהיגה שלהן. היום אני יודעת, ללא צל של ספק, שאנו ננהג טוב יותר מכם, הגברים! אני לא אומרת זאת מפני שאני מצדדת בנשים בהיותי אישה, אלא על בסיס סיבות חברתיות, פסיכולוגיות וכלכליות".



הנסיך בן טלאל מצלם את בתו נוהגת. צילום: טוויטר



א־רשיד גיבתה את דבריה בעובדות, ובעיקר התבססה על סקר מהאמירויות, שלפיו 38% מהגברים היו מעורבים בתאונות דרכים, לעומת 27% מהנשים. “אנו מוצאים כי בארצות הברית ובקנדה, ביטוח רכב לנשים עולה פחות מאשר לגברים", היא המשיכה וטענה. “עלות הביטוח לנשים יורדת אף יותר אם האישה נשואה ובעלת משפחה, שכן הוכח כי נשים נשואות מעורבות פחות בתאונות דרכים מאשר נשים לא נשואות".



א־רשיד פונה לציבור הנהגות הסעודיות: “הנתונים המדויקים יעזרו לכן להתייחס להתגרות של חלק מהגברים, שמסרבים להפנים שהעולם סביבם השתנה ושהנשים אכן נוהגות, ועליהם לצאת מהקיבעון ולהתעמת עם המציאות החדשה". תמיכה בלתי צפויה הגיעה מאיש הדת המפורסם עאיד אל־קרני, שפנה בסרטון וידיאו לציבור הנשים בסעודיה: “היתר נהיגת האישה התקבל מההנהגה לאחר אישור של חכמי הדת. מי שרוצה שאשתו או אחותו תנהג, אז שיעשה זאת". כמו כן הוא פנה והזהיר מפני הטרדת נשים: “אני פונה לצעירים, התנהגו בכבוד. זכרו כי מי שיושבת מאחורי ההגה יכולה להיות אחותך, בתך או אשתך. ולנהגות, אנחנו יודעים שאתן שומרות על הדת, על הכבוד והחשוב ביותר – על חינוך ועל הערכים. נהיגה לא אומרת שעלייך לעטות את החיג'אב שלך בצורה מלאכותית. שמרי על עצמך".



לוחיות רישוי לאישה בלבד בסעודיה. צילום: פיסבוק



בינתיים, ברשתות החברתיות הצעירים הסעודים דואגים כבר מהיום הראשון לקלקל לפובליציסטית את הסקרים, ומתעדים “תאונות שבהן מעורבות נשים" בממלכה. סוכנויות הרכב מצדן התחילו לסמן את הנשים באמצעות צבעים מיוחדים, ועם לוחיות רישוי שבהן מצוין במפורש “בת", כדי להזהיר את יתר הנהגים בכביש.



פגיעה בביטחון המדינה


אין להקל ראש בשינוי הזה, יותר מ־27 שנים המתינה האישה בסעודיה לרגע הזה, שהתאפשר הודות ליורש העצר, מוחמד בן סלמאן, בנו של המלך. זה החל ב־9 בנובמבר 1990, עת יצאו הנשים הראשונות לרחובות ודרשו את זכותן לנהוג. במפגן, שבו השתתפו בסך הכל 47 נשים אקדמאיות, נשות עסקים וסטודנטיות, יצאו 13 כלי רכב מעיר הבירה ריאד, ובהן נהגו נשים. כל מי שלקחה חלק במפגן נענשה, אם בפיטורים ממקומות העבודה, או באיסור לצאת מהממלכה, מאחר שהן יצאו נגד האיסור המוחלט של גדולי הפוסקים בממלכה על נהיגת נשים.



בסעודיה מדברים בימים האחרונים פעילי זכויות אדם על מעצרן של תשע נשים, ובהן ד"ר עזיזה אל־יוסף, מרצה בת 68, שהייתה ממובילי המאבק לנהיגת נשים. הן נעצרו בגין “פגיעה בביטחון המדינה" ו"פגיעה בערכי הדת" - האשמות ערטילאיות שנועדו לתת לגיטימציה למעצר בחברה מסורתית שמרנית. אחרים אף הפליגו וטענו על “קשר עם שלטונות קטאר", האויב המר (לצד איראן) של סעודיה.



צילום: רויטרס



עצורה נוספת היא לוג'יין אל־הדלול (29), פעילת זכויות נשים שלמדה בארצות הברית, הנשואה לשחקן פאהד אל־בתירי. ב־2014 היא נעצרה למשך 73 ימים בשל ניסיון לחצות את מעבר הגבול בין האמירויות לבין סעודיה כשהיא נוהגת, כאשר העיתונאית הסעודית מיסא אל־עמודי מלווה אותה. ב־2015 נמנעה כניסתה לאמירויות “בצו סעודי", וביוני 2017 היא נעצרה שוב בשדה התעופה א־דמאם במזרח סעודיה. אל־הדלול היא לוחמת עקשנית לקידום זכויות הנשים: היא האישה הראשונה שהגישה מועמדות לבחירות ב־2015, הפעם הראשונה שבה הותר לנשים להצביע בבחירות מקומיות, אך הרשויות דאגו ששמה לא ייכלל ברשימת המועמדים.



נכון לעכשיו, חמישה נושאים נוספים עומדים בפני החופש של האישה הסעודית: לצורך נישואים או גירושים, האישה חייבת אישור מאפוטרופוס – אביה או אחיה הבכור. אסור לה בתכלית האיסור להופיע בלי כיסוי ראש וגלימה (עבאיה) ברחובות או במקומות ציבוריים. כמו כן, אסור לאישה הסעודית לשהות במקום אחד עם גברים, למעט בנקים ומוסדות רפואיים. שני גברים צריכים להוכיח את זהותה כדי שתוכל לסחור, ואסור לה לצאת מהממלכה ללא ליווי.


על אף האישור לנהוג, הדרך של נשות סעודיה לחופש עדיין ארוכה. הן יכולות לשאוב סיפוק משינויים נוספים, כמו העובדה שניתן להן לחגוג את יום העצמאות ה־87 במדינה, בליווי גברים באצטדיון המלך פאהד. גם הסעודיות שהגיעו למשחקי הנבחרת במונדיאל ברוסיה הן סימן לשינוי נוסף. בעיניים מערביות מדובר בשינוי מזערי, אולם בעיני הסעודיות זוהי תחילתו של תהליך שיוביל לשינוי לטובה במצבן בטווח הרחוק. 



סימני דרך

6 בנובמבר 2007. למרות האיסור, 40 נשים נהגו במכוניות בריאד. הן נעצרו ליממה, הדרכונים שלהן נלקחו והן פוטרו ממקומות העבודה שלהן.
8 במרץ 2008. וג'יהה אל־חוידר צילמה את עצמה במהלך נהיגה, והסרטון שהועלה ליוטיוב הפך לוויראלי.
17 ביוני 2011. מנאל א־שריף ופעילות נוספות החלו קמפיין בפייסבוק לתמיכה בנהיגת נשים, במקביל לתחילת האביב הערבי. 70 מקרים של נהיגת נשים תועדו ברחבי המדינה.
26 באוקטובר 2013. עשרות סעודיות נוהגות, מצלמות את עצמן ומעלות את הסרטונים לרשתות החברתיות, למרות אזהרת השלטונות. חלקן נקנסו, עוכבו לחקירה וכלי הרכב שבהם נהגו הוחרמו.
30 בנובמבר 2014. הפעילות לוג'יין אל־הדלול ומיסא אל־עמודי נעצרו למשך 73 יום באשמת “פעילות טרור", לאחר שניסו לעבור את הגבול כשאל־הדלול נוהגת ברכב.
26 בספטמבר 2017. המלך סלמאן מוציא צו המתיר נהיגת נשים. 20 פעילות קיבלו הוראות טלפוניות ממנגנוני הביטחון “לא להגיב לצו", חלקן התעלמו מההוראה
מאי־יוני 2018. רשויות סעודיה עצרו יותר מעשר פעילות זכויות נשים, חלקן השתתפו בקמפיינים קודמים למען נהיגת נשים. האשמה: יצירת קשר עם גורמים זרים. פרשנים הסבירו כי המטרה היא לא לחרוג מתוכנית הממשלה, כדי לרצות את השמרנים או המתנגדים לרפורמה