המחאה נמשכת ברחובות טהרן: גם היום (שלישי) נמשכו ההפגנות של הבזאר הגדול בבירת איראן, כולל גם סוחרי התכשיטים והזהב. בתי העסק לא נפתחו, והמפגינים קראו לסוחרים שכן פתחו את עסקיהם לסגור את בתי העסק. גורמי אופוזיציה באיראן מדווחים כי המחאה הולכת ומתרחבת, והיא הגיעה גם לכיכר "לוטי סאלח" בבירה טהרן. הסוחרים צעקו "אל תפחדו, אנחנו יחד".


חלק מהמשתתפים במחאה קראו גם להתפטרותו של הנשיא חסן רוחאני. פרשנים לענייני איראן סבורים, כי דרישה זו באה מהצד הקיצוני של המפה הפוליטית האיראנית, שנכשלה בבחירות האחרונות בבחירת מועמד מטעמה. חלק מהפעילים ברשתות החברתיות טענו כי בשעות הקרובות משמרות המהפכה הולכים לבצע הפיכה צבאית ולסלק את רוחאני. אולם, גם את הטענות הללו צריך לקחת בערבון מוגבל.
 
במקביל, כוחות הביטחון תקפו את המפגינים בפתח שוק סוחרי הזהב בבירה. בנוסף, גם שוק "עבאס אבאד" הצטרף למחאה על רקע צניחת מחיר הריאל, המטבע המקומי. בין היתר, הצטרפו למחאה היום גם יוצרי הנעליים. על פי הדיווחים והסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות, הפגנה התקיימה גם בכיכר סבזמידאן. בהמשך הצטרפו להפגנה גם סוחרים מכרמנשאה בבירה. המפגינים קראו לסוחרים לא לפחד, והוסיפו: "לא רוצים דולר תמורה עשרת אלפי טומאן". יש לציין, כי טומאן זה המטבע העתיק של איראן, וכיום הוא שווה לעשרה ריאלים.

האיראנים ממורמרים מהמצב הכלכלי בארצם, בעיקר מאחר והשלטונות משקיעים את המיליונים שלהם בתימן, סוריה, חיזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי. "תתעסקו באיראן", זעקו הסוחרים מתוך כאב. "תעזבו את סוריה, תעזבו את עזה ואת לבנון. במהלך ההפגנה אתמול נשמעו קריאות "מוות לחמינאי, מוות לפלסטין". ססמאות אלה עלו גם בעבר על רקע משבר כלכלי, ולא על רקע התנגדות למשטר האייתוללות.

 

בתוך כך, שר הביטחון, אביגדור ליברמן, פנה היום באמצעות חשבונות הפייסבוק והטוויטר שלו לאזרחי איראן בשפה הפרסית ותקף את משטרם, בטענה שהוא מפנה את הכסף שלהם לטרור: ""אזרחי איראן, לאן הולך הכסף שלכם? עד היום, למרות קשיים כלכליים מבית, ממשיך המשטר האיראני להשקיע מיליארדים בסוריה, בחיזבאללה, בגי'האד האיסלאמי, בחות'ים בתימן ובמיליציות השיעיות בעיראק". 

 

בשנת 2018 התחייבה איראן לשלם לכל הארגונים האלו 2.5 מיליארד דולר. עד היום השקיעה איראן בסוריה בלבד 14 מיליארד דולר. אפילו בחודש האחרון, כשאתם נלחמים על הלחם שלכם ברחובות טהראן, קאסם סולימני ניהל מספר פעולות, כולל מבצעים לוגיסטיים המיועדים לסוריה בעלות של 70 מיליון דולר". 

"השלטונות מאמינים כי המחאה תדעך מעצמה"


מנשה אמיר, מומחה לענייני איראן, אמר ל"מעריב", כי מדובר במחאה כלכלית, שכן מחיר הדולר טיפס משבע טומאן לדולר בתקופת השאה ל-10000 טומאן, מה שגורם למצב כלכלי קשה מאוד. "הדרישה לדולרים גדלה, וגם הדרישה לזהב כי אנשים רוצים לשמור על ערך הכסף שלהם", הוסיף אמיר. "המשבר הכלכלי נבע מהסנקציות של ארצות הברית ומהעובדה שחברות אירופאיות ביטלו את ההשקעה שלהן במדינה, כולל ביטול עסקת מטוסי נוסעים שאיראן כל כך זקוקה להם". לדברי אמיר, "המחאות התרחבו גם למאשהד - עיר של אנשי הדת המתנגדים לנשיא חסן רוחאני - ועד כה לא יודעים בדיוק את ההיקף שלהן. בינתיים, משמרות המהפכה לא התערבו מאחר והשלטונות מאמינים כי המחאה תדעך מעצמה". 
 

למרות הבלימה של השעות האחרונות, ערכו של הריאל האיראני המשיך מאז סוף השבוע בצלילה חופשית בשוק השחור אל מול הדולר האמריקני. זאת, על רקע החשש מחידוש הסנקציות האמריקניות שעליהן הכריז הנשיא דונלד טראמפ בחודש שעבר, כשפרש מהסכם הגרעין, וחוסר הוודאות לגבי האיחוד האירופי.

 

אתר Bonbast.com העוקב אחרי שער החליפין הלא רשמי באיראן, דיווח היום כי דולר אחד נמכר תמורת 82-81 אלף ריאל, בהשוואה לשער של 75 אלף ריאל שנרשם בסוף השבוע. זאת, במקביל ל-42.5 אלף ריאל לדולר על פי השער הרשמי של הבנק המרכזי באיראן, כפי שדיווח האתר Currencyc.com.

 

כאמור, במהלך היום החליטה הממשלה לאפשר סוג של סחר על בסיס "השוק השחור" מה שהביא לבלימת ירידת שער הריאל שהתייצב על קצת יותר מ-80 אלף לדולר. בממשלה מבינים, כי למרות השער שנקבע על ידה, היא צריכה להתייחס גם להלך הרוח של הדולר בשוק. יודגש, כי באפריל שעבר הודיעה הממשלה על "שער אחיד לריאל מול הדולר" במדינה, אך הדבר לא הביא לשינוי בשוק השחור, בעיקר לאחר ביטול הסכם הגרעין מצד ממשל הנשיא דונלד טראמפ.

 



אבל לא רק הפגיעה בשער הריאל מציקה לסוחרים; התושבים המקומיים מתלוננים על אבטלה גואה, זיהום אוויר וגם מים לא נקיים לשתייה בחלק מהמקומות.