המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי, יצא היום (רביעי) נגד המפגינים בטהרן, שלדבריו מפריעים לכלכלה. "מערכת המשפט באיראן צריכה להתעמת עם אלה המפריעים לביטחון הכלכלי של הרפובליקה האסלאמית", נאמר באתר הרשמי של חמינאי. "האווירה בעבודה, החיים והפרנסה חייבת להיות בטוחה", אמר האייתוללה בפגישה עם גורמים במערכת המשפט.

גם אתמול נמשכו ההפגנות של הבזאר הגדול בטהרן, שכללו גם את סוחרי התכשיטים והזהב. בתי העסק לא נפתחו, והמפגינים קראו לסוחרים שפתחו את עסקיהם להשבית את העסקים. בין היתר, היום הצטרפו למחאה גם יוצרי הנעליים. כוחות הביטחון תקפו את המפגינים בפתח שוק סוחרי הזהב בבירה.
גורמי אופוזיציה באיראן מדווחים כי המחאה הולכת ומתרחבת והגיעה גם לכיכר לוטי סאלח בבירה טהרן. הסוחרים צעקו "אל תפחדו, אנחנו יחד". נוסף על כך גם שוק עבאס אבאד הצטרף למחאה, על רקע צניחת שער הריאל האיראני.

על פי הדיווחים והסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות, הפגנה התקיימה גם בכיכר סבזמידאן. בהמשך הצטרפו להפגנה גם סוחרים מכרמנשאה בבירה טהרן. המפגינים קראו לסוחרים לא לפחד, והוסיפו "לא רוצים דולר תמורה עשרת אלפים טומאן" (המטבע העתיק של איראן, שווה 10 ריאל). נשיא איראן חסן רוחאני התייחס להפגנות והבטיח כי מדינתו תצליח להתמודד עם הלחץ הכלכלי שמפעילה ארה"ב ועם הסנקציות המחודשות שהוטלו על טהרן לאחר פרישת טראמפ מהסכם הגרעין.
בנאום ששודר בטלוויזיה הממלכתית, אמר רוחאני כי הכנסות הממשלה לא הושפעו בחודשים האחרונים וכי צלילת הריאל היא תוצאה של "תעמולה של התקשורת הזרה". לדבריו, "גם במקרה הכי גרוע, אני מבטיח שהצרכים הבסיסיים של האיראנים יסופקו. יש לנו מספיק סוכר, חיטה ושמן לבישול. יש לנו מספיק מטבע חוץ להזרים לשוק". הוא טען כי "ארה"ב מנסה להפיל את השלטון באיראן מאז המהפכה האסלאמית ב־1979".

מנשה אמיר, מומחה לענייני איראן, אמר ל"מעריב", כי מדובר במחאה כלכלית. "הדרישה לדולרים גדלה, וגם הדרישה לזהב, כי אנשים רוצים לשמור על ערך הכסף שלהם. המשבר הכלכלי נבע מהסנקציות של ארה"ב ומהעובדה שחברות אירופאיות ביטלו את ההשקעות שלהן במדינה, כולל ביטול עסקת מטוסי נוסעים, שאיראן כל כך זקוקה להם".

לדברי אמיר, "המחאות התרחבו גם למשהד - עיר של אנשי הדת המתנגדים לנשיא רוחאני - ועד כה לא יודעים בדיוק את היקפן. בינתיים, משמרות המהפכה לא התערבו, מאחר שהשלטון מאמין כי המחאה תדעך מעצמה". בתוך כך, שר הביטחון אביגדור ליברמן, פנה אתמול בפייסבוק ובטוויטר לאזרחי איראן. בפוסט, שנכתב בשפה הפרסית, נאמר: "אזרחי איראן, לאן הולך הכסף שלכם? עד היום, למרות קשיים כלכליים מבית, ממשיך המשטר האיראני להשקיע מיליארדים בסוריה, בחיזבאללה, בגי'האד האסלאמי, בחות'ים בתימן ובמיליציות השיעיות בעיראק.

בשנת 2018 התחייבה איראן לשלם לכל הארגונים האלו 2.5 מיליארד דולר. עד היום השקיעה איראן בסוריה בלבד 14 מיליארד דולר. אפילו בחודש האחרון, כשאתם נלחמים על הלחם שלכם ברחובות טהראן, קאסם סולימני ניהל מספר פעולות, כולל מבצעים לוגיסטיים המיועדים לסוריה, בעלות של 70 מיליון דולר".