שטוקהולם בירת שוודיה מקיימת מידי שנה פסטיבל פוליטי בו מציגים נציגים ושגרירים מרחבי העולם את דעותיהם והשקפותיהם במגוון נושאים. תומכי ישראל ואף שגריר המדינה בשוודיה נוהגים להגיע, להביע תמיכה ולהציג את צדדיה היפים, הישגיה של ישראל ושיתופי הפעולה שלה עם שוודיה בתחומים כמו הייטק, אומנות, מסחר ועוד.



השבוע אירעו מספר תקריות לא נעימות עת התקיים הפסטיבל, וזאת כאשר ביום רביעי ניסו ארגונים פלסטיניים להשתלט על הדוכן הישראלי שהוקם שם, לחטוף ממנו את דגלי ישראל ולהשמידם. 



יום לאחר מכן, נרשם עימות בפסטיבל בין ארגון ה- Nordic Resistance Movement הניאו-נאצי לבין יושבי מאהל תומכי ישראל ובמהלכו נפצעה באורח קל כריסטינה טולדנו ,יהודיה ששהתה במאהל. במהלך העימות התלהטו הרוחות עד אשר סטפן לורנזו, פעיל מרכזי זעק בעמוד הפייסבוק שלו "אנחנו מותקפים" וקרא לעזרה. המשטרה הגיעה למקום וסיימה את העימות שיכול היה להסתיים עם תוצאות קשות יותר. 



שרת החוץ של שוודיה, מרגוט וולסטרום, צייצה בטוויטר בעקבות האירועים, כי שוודיה מגנה את פעולות האלימות בפסטיבל וכי לארגון הניאונאצי אין מקום בדמוקרטיה השוודית.



זהו אינו גילוי השנאה והאנטישמיות הראשון בשוודיה. לפני כחודש פורסם כי פעילות האיגוד היהודי בחלק הצפוני ביותר של שוודיה, נסגר עקב איומים מתמשכים מקבוצות ניאו נאציות. באפריל 2017 הודבקו כרזות אנטישמיות בצפון המדינה וחברים באיגוד היהודי אף ספגו איומים אישיים על חייהם. האיומים הגיעו מתנועה ניאו נאצית אשר הולכת וגדלה בשנים האחרונות ומאוד פעילה בצפון שוודיה. 

קרין סלוברג, חברת המפלגה הליברלית בשוודיה אשר עמדה בראש האיגוד, אמרה לעיתון שפרסם את הידיעה כי זהו יום עצוב, וכי מדובר באירוע שמתמשך מזה מספר שנים. "במובן מסוים אנחנו חשים אבודים לנוכח האיומים המתמשכים המגיעים מקבוצות ניאו נאציות", אמרה. בתגובה לסגירתו של האיגוד הודו כל האיגודים היהודים בשוודיה לסולברג על הפעילות המבורכת שעשתה באזור מאז 2010.

כמו כן, לפני פחות משנה ערך הארגון הפרו-פלסטיני "המרכז הפלסטיני-שוודי" מספר הפגנות אנטי ישראליות בעיר הלסינגבורג, במהלך המתיחות ששררה סביב הר הבית בירושלים. לפחות אחת מההפגנות נשאה אופי אנטישמי כולל כינוי היהודים "בני הקופים והחזירים". סרטוני וידאו מהאירוע הפכו לוויראלים ברשתות החברתיות.
המאהל הישראלי שהותקף. צילום: מיכל כהן
המאהל הישראלי שהותקף. צילום: מיכל כהן