חברת המודיעין הישראלית "בלאק קיוב" התערבה בבחירות בהונגריה, כך עולה מדיווח שפורסם היום (שבת) באתר פוליטיקו. על פי הדיווח, שמצטט עובד לשעבר בחברה ואדם בעל ידע על הפעילות בה, בין החודשים דצמבר 2017 למרץ השנה, חברים בארגונים לא ממשלתיים מהונגריה ואנשים הקשורים לאיש העסקים האמריקאי-הונגרי ג'ורג' סורוס, הוקלטו בחשאי באמצעות סוכנים שהשתמשו בזהויות בדויות.



עוד נטען כי נציגי החברה שנפגשו עם אנשי הארגונים הלא ממשלתיים בהונגריה השתמשו בשמות כיסוי אירופיים וערביים, אך לפוחת שניים מהם דיברו במבטא ישראלי מובהק, כך לדברי הגורמים מהארגונים. אדם בעל ידע על עבודת החברה, אישר כי לפחות אחד מהאנשים המדוברים עובד עבור החברה הישראלית. נציגי החברה נפגשו תחת זהות בדויה עם המטרות שלהם בבתי מלון ובמסעדות יוקרה בבודפשט, וינה, אמסטרדם, לונדון וניו יורק. החברות שהם לכאורה ייצגו לא קיימות וחשבונות הלינקאדין של החברות והאתרים שהוקמו - נמחקו כעבור זמן קצר. בנוסף, רוב מספרי הטלפון שנעשה בהם שימוש נותקו לאחר המפגשים.
בשני מקרים, ראשי הארגונים החברתיים נפגשו עם אישה בשם "אנה באור", ובמקרה אחר נפגשו עם אישה שטענה כי היא עובדת בחברה בשם "טאורו קפיטל". מדובר בשמות שנעשה בהם שימוש במקרים קודמים, דבר לא חריג, כך לדברי העובד לשעבר המצוטט בדיווח. עוד עולה כי אנשים שייצגו לכאורה חברה בשם "אוריון ונצ'ר קפיטל" יצרו קשר עם באלאש דנש, העומד בראש "האיגוד האירופי לחירויות אזרחיות", הממומן על ידי סורוס. לאחר פרסום ההקלטות, נעלמו אזכורי החברה מהרשת. באתר נטען כי האנשים שנפגשו עם דנז הציגו כרטיסי ביקור שטוענים כי החברה פועל מרחוק וורוויק 46 בלונדון- כתובת שנעשה בה שימוש בעבר בפרשת הארווי וינשטיין.


חלק מהקלטות פורסמו שלושה שבועות לפני מערכת הבחירות, הן בג'רוזלם פוסט והן בעיתון "מגיאר אידוק" הנמצא בשליטת ממשלת הונגריה. ראש הממשלה ויקטור אורבן השתמש בפרסומים כדי לתקוף ארגונים שונים במדינה בימים שלפני הבחירות, ולבסוף השיג בהן ניצחון סוחף. שני המקורות עליהם מסתמך "פוליטיקו", שביקשו להישאר אנונימים, אמרו כי אינם יודעים מי שילם לחברה עבור הפעילות, והאם ממשלת הונגריה הייתה מעורבת בפרשה. דובר ממשלת הונגריה לא מסר תגובה.



סורוס. צילום: רויטרס
סורוס. צילום: רויטרס



החברה הייתה מעורבת במספר פרשיות שונות בשנה האחרונה. בין היתר, שמה נקשר לפרשת קיימברידג' אנליטיקה. אז נחשף בעדותו של כריסטופר ווייל, סוכן CIA לשעבר שעבד בקיימברידג' אנליטיקה ובהמשך חשף את פעולות החברה, כי בלאק קיוב השפיעה על מערכות בחירות ברחבי העולם. בקיימברידג' אנליטיקה הכחישו שהם עבדו עם החברה הישראלית. במהלך עדותו חשף ווייל את קשרי חברת קיימברידג' אנליטיקה עם חברת "בלאק קיוב", יחד עם חברת AIQ הקנדית בניסיון להשפיע על מערכת הבחירות בניגריה בשנת 2015, אז על פי דבריו ניסתה החברה לפרוץ למחשבו של נשיא המדינה דאז, גודלאק ג'ונתן, מתוך מטרה להשיג התכתבויות אימייל ונתונים רפואיים של הנשיא.



גורם המעורה בעבודת החברה אמר ש״מדובר בחלק קטן מעבודת החברה בהקשר לסכסוך עסקי שמצוי בו המיליארדר ג׳ורג׳ סורוס בכמה מדינות ולא בעניין פוליטי. סורוס הינו איש עסקים אמריקאי ואינו רץ לפוליטיקה. חומרים אלו הופצו על ידי החברה והלקוח שלה בכוונה בכדי להביא לפתרון בסכסוך. מהיכרותי זהו רק קצה הקרחון, באמתחת החברה חומרים נוספים ממדינות רבות נוספות״.



מהחברה נמסר כי מדיניות Black Cube היא לעולם לא לדון על לקוחותיה עם צד שלישי כלשהו, וכן, לעולם לא לאשר או להכחיש כל ספקולציה לגבי עבודתה. אזכור החברה בהקשרים שונים מסתמן כספורט הבינלאומי הרשמי של 2018 ועושה רושם שעיסוק אובססיבי בספקולציות שונות ומשונות מרגש יותר בימים אלה משלבי הנוקאאוט של המונדיאל. בלאקיוב פועלת רק סביב סכסוכים עסקיים לאיסוף ראיות בליטיגציות הגדולות בעולם וכל מי שטוען אחרת טועה ומטעה באופן חד משמעי את קוראיו וצופיו. יודגש כי בלאק קיוב עבדה, עובדת ותעבוד תמיד בהתאם לחוק, בכל מדינה בה היא פועלת ובהתאם לחוות דעת של משרדי עורכי הדין המובילים בעולם.