יממה לאחר שהושג הסכם בין המורדים לבין רוסיה, על הסכם הפסקת אש במחוז דרעא, הודיע ארגון ״אל-מרסד״ הסורי לזכויות אדם היושב בלונדון, כי למעלה מ-28 אלף פליטים התחילו לשוב לבתיהם.



כוחות המשטר, בתמיכת צבא רוסיה, התחילו בחודש שעבר במבצע צבאי גדול נגד המורדים במחוז דרעא, דבר שגרם ל-320 אלף אזרחים להימלט מבתיהם. הפליטים הגיעו לגבול הירדני ואף קרוב לגבול עם ישראל. אבו מוחמד דרעאווי, אחד הפליטים שהגיעו לגבול עם ירדן, אמר כי "הבתים שלנו נהרסו עד היסוד ולכן יש צורך בסיוע בינלאומי, כדי להבטיח את חזרתנו. אנחנו לא סומכים על המשטר ולא על הרוסים". 



עם זאת ראמי עבד א-רחמן, מנהל "אל-מרסד", אמר כי "אלפי פליטים התחילו להתקרב ביום שישי אחר הצהריים, מאזור הגבול עם ירדן לכפרים ולעיירות בפרברי דרעא הדרומיים, נוכח הרגיעה באזור זה לאחר הפסקת האש".



פליטים סורים מאזור דרעא. צילום: רויטרס




שר החוץ הירדני, איימן א-ספדי אמר כי חזרתם של עשרות אלפי הפליטים לדרום סוריה נמצאת בראש סדר העדיפות של ירדן. על גבול ירדן נמצאים למעלה


מ-60 אלף פליטים שנמלטו בשל הלחימה בדרעא. "דנו בערבויות מעשיות לצורך יישום מטרה זו", כתב השר הירדני בציוץ בדף הטוויטר שלו. "הבטחת חזרתם של האחים הסורים בדרום לבתיהם, היא הדבר החשוב ביותר במגעים שלנו".



כזכור, לפני כשבועיים החלה המתקפה של צבא אסד, הנתמכת על ידי חיל האוויר הרוסי. המתקפה הוביל שטח חלק גדול משטחי המורדים מצפון מזרח לבירה המחוזית דרעא, כאשר שורה של ערים חזרו לשליטתו של הנשיא אסד. המתקפות הרבות גרמו כאמור לאלפי אנשים בדרום מערב סוריה לעזוב את בתיהם ולחפש מקלט לאורך הגבול עם ירדן וישראל, שסירבו לפתוח את גבולותיהן בפני הפליטים. ירדן כבר קיבלה לשטחה מעל חצי מליון בני אדם במהלך המלחמה, בעוד ישראל מקבלת לשטחה פצועים רבים ומעניקה להם טיפול רפואי.