נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הלילה (שלישי) כי בחר בשופט הפדרלי ברט קוואנו לכהן בבית המשפט העליון. קוואנו יחליף בתפקיד את השופט העליון אנתוני קנדי שהודיע על פרישה. הנשיא הודיע על בחירתו בקוואנו, שופט בבית המשפט לערעורים של מחוז קולומביה, באירוע שנערך בחדר המזרחי של הבית הלבן.

"בהתאם למורשת של הנשיא רונלד רייגן, אני לא שואל על הדעות האישיות של מועמד. מה שמשנה זה לא דעותיו הפוליטיות אלא האם הוא יוכל לשים אותן בצד על מנת לעשות את מה שהחוק והחוקה דורשים", אמר טראמפ. "אני שמח להודיע שללא ספק מצאתי אדם כזה".

קוואנו בן ה-53 שירת כעוזר בבית הלבן של הנשיא לשעבר ג'ורג'. וו. בוש, וכן כפקיד לשעבר של השופט קנדי. "התורה המשפטית שלי פשוטה: שופט צריך לפרש את החוק ולא להמציא את החוק", אמר השופט באירוע. טראמפ כבר הותיר את חותמו על בית המשפט העליון, והשיב בו את הרוב השמרני, עם מינויו של השופט העליון ניל גורסאץ' ב-2017.

דונלד טראמפ, ברט קוואנו ובני משפחתו בבית הלבן. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, ברט קוואנו ובני משפחתו בבית הלבן. צילום: רויטרס


בעוד שהחלפת קנדי, שמרן מסורתי שלעתים הצטרף לשופטים הליברליים בבית המשפט בפסיקות מכריעות, לא תשנה את האיזון האידאולוגי המספרי בו, קוואנו צפוי לצדד פחות ממנו בליברלים בפסיקותיו. הרפובליקנים, שמחזיקים ברוב בקונגרס, יוכלו כעת לאשר את מינויו של קוואנו, אך הדמוקרטים כבר הודיעו כי ייאבקו בו.

מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'רלס שומר, הודיע כבר כי יתנגד למינוי קוואנו. "אתנגד למועמדותו של השופט קוואנו עם כל מה שיש לי, ואני מקווה כי רוב משתי המפלגות יעשה את אותו הדבר. מה שעומד על הפרק חשוב מדי", אמר הסנטור הדמוקרטי. קבוצות ליברליות הודיעו כי ייאבקו במינויו של טראמפ - עוד לפני שנודע במי בחר - והביעו חשש כי הוא יביא לפגיעה בזכות להפלה.